Recenzie la
cartea ”Prezența invizibilă. Bărbatul și femeile din viața lui”, Autor: Michael
Gurian, Editura Trei, 2012, Colecția Psihologia pentru toți, traducere de
Brândușa Popa, nr. pag: 353.
Viața unul om
reprezintă o călătorie inițiatică înspre acasă (home), prin care sufletul învață din lecțiile ce-i sunt conferite și
încercările la care este supus.
Această carte se
adresează cu precădere bărbatului din societatea actuală unde lipsesc
inițierile autentice deoarece se cultivă norme de inter-relaționare parentală greșite
și valori inversate. Scopul acestei cărți este mai degrabă unul psihologic
decât spiritual, deși face apel la o terminologie apropiată de cărțile de
spiritualitate, trimițând cu precădere la psihologia abisală. La finalul
călătoriei, un bărbat renaște în urma luptei cu haosul propriului suflet, după
ce în prealabil a conștientizat atât dificultățile de relaționare, cât și cauza
acestora – problemele nerezolvare din relația cu mama sa. Inițial acest bărbat
la care se referă cartea sub recenzie aici este un veșnic adolescent: celor mai
mulți dintre bărbații activi, eficienți la serviciu ori acasă, pragmatici,
capabili să facă bani etc., ceasul psihologic li s-a oprit la vârsta
adolescenței deși pot avea chiar și în jur de 40 ani, indiferent dacă au
familie și copii (de cele mai multe ori da) ori dacă sunt oameni de succes din
punct de vedere social (chiar pot fi astfel). După parcurgerea călătoriei
descrise pe îndelete în această carte, bărbatul avut în vedere de autorul
cărții (la un anumit moment al vieții sale, chiar el însuși), se va regăsi pe
sine, devenind: 1. Capabil de intimitate reală, 2. Înțelept, capabil să
acționeze după valori clar definite și să aibă în vedere un sens definit al
vieții, 3. Puternic, beneficiind de o
stimă de sine ridicată și renunțând să mai simuleze puterea ori să fure energia
celorlalți.
În al doilea rând, cartea se adresează femeilor (mame
sau iubite), dacă acestea doresc să-și cunoască partenerul ori să-l asiste în
călătoria inițiatică înspre propria masculinitate. În particular, se adresează
mamelor, protagonistelor acesteti cărți, deoarece întregul demers se rotește în
jurul relației mamă-fiu. În primul rând, făcând în permanență apel la mitologie
pentru a ilustra și explicita, autorul
analizează o serie de disfuncții la nivelul relației dintre mamă și fiu (I.2.):
abuzul, neglijența, alternanța dăunătoare și debusolantă a celor două, abandonul,
ingerința (supramaternaj), de asemenea rolul primului triunghi amoros din viața
copilului (fiul-tata-mama), apoi al mesajelor transmise de către mamă fiului prin care aceasta poate deturna zborul
băiatului înspre propriul sine/ bărbat adult (ex. ”nu avem nevoie de tata”, ”nu
mă părărsi niciodată”, ”tu faci ca viața mea să merite trăită” etc.). În al
doilea rând, folosind aceeași metaforă a dansului în fața oglinzii, Gurian are
în vedere disfuncții la nivelul relațiilor bărbat-femeie (I.3.): dominare (control,
abuz prin pedepsirea iubitei pentru puterea pe care o are asupra sa); codependență
(abandon de sine, abandonarea granițelor, renunțarea la propriile nevoi pentru
a le sluji pe ale celuilalt); dependența de iubire sau de sex. Dincolo de
nevoie de control, de cea de pierdere de sine ori de aceea de a depinde de o
căutare fără finalitate, prin efort individual (mitologic, eroul trebuie să
înoate singur pentru a aatinge umbra lunii pe apă), ar putea fi depășite cele
”trei fantasme pe care toți bărbații le au într-un moment sau altul cu privire
la intimitate – tetează intimitatea, vor să fugă de ea sau se conving că intimitatea autentică
este imposibilă” (p. 141).
Pentru Michael
Gurian, partea a doua a cărții sale are
rolul unei ”puneri în scenă a inițierii masculine” ori pe acela al unui ghid
înspre vindecarea relației mamă-fiu. Cititorul
este asistat în această călătorie de chiar autorul cărții care i-a pregătit o
serie de tehnici concrete (jurnal, scrisoare, meditație dirijată). Prin aceste
tehnici, bărbatul care citește această carte, dacă simte că i se adresează, va
ajunge să își exploreze haosul interior, punând ordine prin redescoperirea
femininului interior (anima), separarea de mamă etc. În această a doua parte publicul-țintă de
delimitează radical: e vorba despre bărbatul care are nevoie de redescoperirea
și afirmarea propriei masculinități. De aceea, nu mă hazardez să o recomand mai
departe decât celor ce găsesc că au nevoie de un asemenea ghid.
Concret, autorul
ne promite că un bărbat care face parte din cele trei categorii anterior
explorate (dominator, devorator de femei sau scalv) ori care păstrează
trăsături prezente în descrierea acestor tipuri, va atinge performanța unei
eliberări, ”salvări”, ajungând să nu mai ”posede, consume, abuzeze, sau chiar
să distrugă femeile din viața lui” (p. 307). Motiv pentru care o introduc,
totuși, călduros bărbaților secolului XXI.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2012/08/calatoria.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu