Piesa de teatru Sufletul. Puncte de veghere, regizată de
Radu Afrim a fost jucată la Casa de Cultură a Studenţilor pe 18 mai 2010 în
cadrul festivalului de teatru Euroart,
aflat la a IV-a ediţie. Din distribuţie fac parte actorii Teatrului “Maria
Filotti” din Brăila: Liliana Ghiţă, Alin Florea, Liviu Pintileasa, Emilian
Oprea, Mihaela Trofimov, Dan Moldoveanu, Monica Zugravu Ivaşcu, Claudiu Urse,
Adrian Ştefan, George Crinta şi Ionel Spalatu.
Stilul regizoral inconfundabil promovat de Radu Afrim m-a frapat încă de
la ediţia de anul trecut a festivalului de comedie Euroart şi cred că aş
recunoaşte o piesă semnată de acesta chiar dacă aş intra în sală cu ochii
închişi. Îmbinarea cu succes a
tehnicilor regizorale clasice şi moderne (folosirea simbolurilor, modalitatea
dialogică, gen conversaţie la masă, dar şi introducerea unei coregrafii
inedited în piesă, muzica particulară, utilizarea măştilor pentru efecte
speciale, jocul de lumini etc.) coroborează la realizarea atmosferei care se
proiectează într-o stare de spirit care
se vrea deopotrivă delicată şi hilară.
Radu Afrim reuşeşte să aducă în scenă ceea ce restul au posibilitatea să
trăiască, mai puţin să exprime: faptul că uneori duritatea şi tandreţea îşi fac
depotrivă loc într-o situaţie de viaţă dintre cele mai comune.
Ce poate fi mai comun decît un priveghi? Însă aici priveghiul lui
Nikodim devine locul cel mai fascinant
cu putinţă - se petrec lucruri pe care
cu greu ni le-am putea reprezenta: bocitoarea “autentică” recită versuri de o
naivitate copleşitoare care te fac să rîzi pînă la lacrimi, prietenii
decedatului aduc o stripteuză ucraineancă pentru a-i conferi acestuia o
veritabilă “petrecere a burlacilor” înainte de “marea trecere”, lucru care o
fac pe săraca Nadia să-şi încheie rîndul cu un leşin, un ţipăt îngrozit atunci
cînd, trecînd de la unul la altul, dă de mustaţa rece a împietritului Nikodim,
adus de prieteni din patul mortuar la masă.
Protagoniştii, rînd pe rînd, încearcă patul destinat mortului,
sexualitatea dezlănţuită, muzica orgiastică aproape la un anumit moment
nealungînd moartea cum am putea crede, ci aducînd-o şi mai aproape: eros şi
thanatos torc de o parte şi de alta a scenei firul incredibil al “petrecerii”
de neimaginat, care debutează cu apariţia “marii mume” şi sfîrşeşte cu simbolul
angelic. Între timp, pericolul de a fi înghiţiţi cu toţi în neant vine şi trece
pe neobservate: bocitoarea, “lucrul dracului”,
deschide şi închide de cîteva ori uşa, poartă între moarte şi viaţă.
Moartea e aici un fenomen absolut banal, egalînd prin mediocritate viaţa
de care a avut parte personajul în cauză. Nu e minciună poate că fiecare purtăm
cu noi propria moarte, în sensul că e imposibil să mori de moartea altcuiva,
cum s-ar zice, şi că aceasta din urmă nu
poate fi mai demnă, mai cu greutate ori mai pitorească decît ceea ce am trăit
efectiv în timpul vieţii. Şi, totuşi, în ciuda acestui adevăr, piesa lui Afrim
ne taie respiraţia în toate sensurile posibile, ceea ce mă face să mă întreb:
prin ce o existenţă atît de ştearsă ori o moarte ridicolă (de exemplu, la
serviciu, pe schele, i-a căzut un sac de mortar în cap) pot scoate pe cineva
din limitele normalului, al cotidianului, al banalităţii înspre inedit?
Pe scenă moartea lui Nikodim e trăită ca şi cum restul personajelor ar
lua în rîs posibilitatea propriei lor morţi. Acesta e, cred, motivul pentru
care comedia are mai mult ca niciodată aspecte groteşti: atunci cînd cineva se
luptă cu propria limită (fie că aceasta e de ordin intelectual, politic, moral,
ori în ultimă instanţă e reprezentată de chiar fenomenul morţii) e inevitabil
ca, ori să se acopere ca-ntr-o mantie în ridicol, ori să se “îmbuibe” de
grotesc, ambele categorii estetice fiind prezente din plin în piesă: cu gura
plină şi capul îmbibat de alcool personajele scot atîtea perle că le-am putea
culege într-o săptămână de pe scenă dacă am fi siguri că le-am găsi pe toate,
după ce “ta-ra-ra” nu se mai aude şi iluştrii “nebuni” au părăsit “arena”.
Dacă într-adevăr a fost vorba despre suflet e cazul să ne întrebăm abia
la final: modalităţile de a-l veghea nu sunt decît feluri diferite de a concepe
viaţa, moartea, de aici - cred - jocul
de cuvinte care admirabil s-a creat între “puncte de veghere” şi “puncte de
vedere”. Oricît de diferite perspectivele, împărţim aceeaşi lume, acelaşi
“pat”, aceeaşi moarte… Aplaudăm natural, relaxat, surîzînd şi părăsim sala de
spectacol, ignorînd pentru moment implicaţiile socio-politice ale piesei despre
care au scris, poate, alţii. Pentru o clipă vreau să uit că trăiesc, deşi am
intrat în Europa, într-o Românie situată în hăurile Balcanilor, împestriţată de
mizerii atribuite atît de pe nedrept “Occidentului”. Să fim orientali şi
să minţim că nu suntem doar morţii vii în “libertate”…
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.com/2010/05/nu-cred-ca-viata-e-o-scena-vad-ca-scena.html
Foarte interesanta cronica! Pesemne ca in tine, Dana, statea ascuns un critic teatral. Dar nu e tirziu nici acum...
RăspundețiȘtergereNu statea ascuns deloc, era perfect vizibil si a mai facut Dana (chiar si publicat) cronici teatrale, doar ca nu avea blog pina acum;)
RăspundețiȘtergereAr fi fost perfect vizibil (criticul teatral), daca ai fi fost transparenta ca ferestrele basilicii Sf. Petru. Sau poate am io ochii mai slabi si nu vad duhul prin piele? Enigmatic, nu?
RăspundețiȘtergereDar unde ai publicat cronicile?
In Opinia Studenteasca..Imi placeau enorm piesele regizate de Alexander Hausvater...
RăspundețiȘtergereAm si jucat intr-o piesa in liceu, dar nu aici (ci in Anglia)cind am studiat teatru la scoala (dar nu aici.....:)