luni, 23 septembrie 2013

Si cu funia ce (ne) facem?


Toamna teatrală la Teatru Fix a debutat cu o producție proprie, mai exact ”Fata și centaurul” de Igor Shpritz, subintitulată o ”pastorală modernă în două acte”. Sub semnătura lui Mihai Pintilei,  premiera a avut loc pe 15 septembrie, iar distribuția a fost asigurată de doi tineri: Bogdan Cantauz și Delia Neagu. Absolvent al Universității de Artă Teatrală din Târgu Mureș, Mihai Pintilei se regăsește în respectiva montare într-o întreită ipostază: alegerea unui text dramatic în cunoștință de cauză, regie și coregrafie, justificând, poate, caracterul destul de estompat al spectacolului la nivel interpretativ (lucru care este ceva mai puțin sustenabil sub aspectul mișcării scenice). Din acest motiv, dar și dat fiind interesul acordat textului mai puțin cunoscut publicului actual, prefer să mă raportez mai curând la protagoniști decât la actori.

Din ce în ce mai mult, consider că, departe de a avea un rol periferic sau secundar în raport cu edificiul spectacologic, textul dramatic pare a deține, dimpotrivă, un rol decisiv. Nu în sine, desigur, ci, mai ales, prin modul în care regizorul reușește să-l convertească într-o investiție autentică. De aici, nevoia de a găsi un punct arhimedic de susținere a întregii construcții scenice, astfel încât nici dramaturgul (textele de autor trebuie respectate, iar nu mutilate) și nici spectatorul (cel aflat în sala de spectacol se așteaptă să vadă altfel decât atunci când ar fi lecturat de unul singur piesa de teatru) să nu fie prejudiciați. În cazul de față, idila autorului slav se vrea articulată într-un cadru care să reprezinte dramaturgia contemporană. Soluțiile scenografice, în cea mai mare parte realiste, se manifestă deplin în sensul indicat prin senzația de suprasaturare conferită de decorarea spațiului de joc cu funii și ștreanguri. Pe lângă aceasta, aș mai remarca folosirea unui costum de deținut pentru protagonistul masculin (Chiron, numele său beneficiind de referințe mitologice amănunțit explicitate). În rest, didascăliile sunt agasant de mult reproduse  în construcția dramatică. Regizoral, două pauze mari între scene cu fade out destul de consistent au semnificație datorită folosirii adecvate a background-ului sonor, iar alte câteva legături scenice coregrafice contribuie la o compoziție ce aspiră spre armonie. În cheie falsă, exagerat, din tușe groase este trasat un întreg moment cu accent pe categoriile estetice ale ridicolului și grotescului, care încheie primul act al bucolicei ”moderne” printr-un tablou al amorului ghebos, abia acum luându-se distanță de autor, dar nu neapărat și de spiritul textului: ”(...) dacă poetul e handicapat, atunci şi muza poate fi handicapată. Poate fi oricum, chiar şi o târâtoare”.

Protagoniștii poartă același nume (Sașa: ea – fostă balerină, el – fost sportiv), iar povestea se bazează pe o ambiguitate de fond: sacrificiul lui (bărbatul îi oferă șansa operației pe bază de celule stem fetei decise să se spânzure pentru că nu mai suportă să trăiască în scaunul cu rotile), în schimbul unei nopți petrecute împreună și de teama unor noi experimente având ca obiectiv posibilitatea de a merge din nou; angoasa ei în fața vieții, teama de nou și de necunoscut, convertirea ei după ce operația s-a soldat cu succes în eliberatorul lui. Poate cel ce nu mai crede în șansa sa să iubească? Dar cel ce se teme să trăiască în mod autentic? Ce valoare are un sacrificiu a cărui motivație exterioară e una galantă, iar cea interioară – frica de a o lua de la capăt (actul întâi)? De ce el, pe de o parte își urăște eliberatoarea, iar, pe de alta și în același timp, o iubește ca victimă? Și, la urma urmei, remușcarea ei poate lua chipul iubirii (actul al doilea)?

            Dincolo de franchețea uneori brutală ori chiar necizelată a replicilor implicate de scenariu, temele abordate sunt pertinente pentru discursul implicit de factură psihologică. Respectivele subiecte, ca să nu mai pomenim de aluziile mitologice competente, deși pot fi în unele situații (în special cele amoroase) evaluate drept ușor desuete, ar putea, cu siguranță, interesa chiar și astăzi (dacă le percepem cu detașarea necesară și în mod ironic): egoismul uman abordat într-un mod limitativ (”Toţi sunt egoişti. Iar dacă omul nu e egoist, atunci e prost”); raportarea ambivalentă la divinitate – problematica sinuciderii, dar și cea a jertfei de sine (”Noi avem o relaţie foarte complicată. El nu crede în mine, şi nici eu nu cred în El”); raportul dorință – iubire și aici referințele biblice sunt cam forțate (”La început a fost cuvântul, mai târziu acţiunea. Deci, iubirea e mai importantă”); sensul lui a fi împreună rătălmăcit prin a fi  la fel – suntem împreună când împărtășim aceeași suferință?!; diluarea conflictului dintr-un binecunoscut roman rus – protagoniștii sunt Idiotul, respectiv Idioata, iar ”Dostoievski doarme”. Dincolo de toate acestea, finalul spectacolului e un happy-end coregrafic, ușor improvizat, nu știu în ce măsură real/credibil (pentru operația lui, dat fiind înrăutățirea stării acestuia, e nevoie acum de o mare sumă de bani, pe care ea visează să o strângă). Cât va putea ea să fie de constantă în a-și (re)aminti de promisiunea făcută? Cât va ști el să aștepte?

În primul act, el o salvează pe ea de ștreang, în al doilea – rolurile se inversează. Motivele lor, mai mult sau mai puțin aleatorii, le-am dat deja. Dat fiind multitudinea de frânghii printre care jonglează protagoniștii (în mod paradoxal, decorul este minimalist) și cacealmaua sentimentală la care se joacă (în mod absurd, dragostea este mărginită de dimensiunea temporală a existenței și de  proximitatea morții – ”Iată ce vă propun eu: haideţi să ne iubim de-adevăratelea. /Nu mai avem timp”), surâd și clipesc și întreb: Și cu funia ce (ne) facem?

 

 
Dana Tabrea


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu