Din cultura mea
generală, ”damen tango” e acel tip de
tango când femeia invită bărbatul la dans (vezi "damenvals"). Nu e cazul de explicație pentru
titlul piesei autoarei școlite la Moscova, Valentina Aslanova, pentru care
intriga e constituită dintr-o permanentă anticipare a finalului. Acest lucru
este valorificat la maxim de regizorul Vitalie Lupașcu, într-un spectacol de
scenă studio. Ai putea avea impresia, pe parcursul întregii montări, printre
rememorări, picanterii de replică și etalări de joc actoricesc, că nu-i decât,
asemeni vieții umane, o așteptare a ceva ce nu ar mai avea sorți să se producă.
Dimpotrivă, tangoul de final are loc și nu mai e, așa cum ne învață dicționarele (vezi "damenvals"),
un dans în care invitația vine din partea doamnei, ci devine unul între două persoane
de sex feminin.
Pentru Mihaela
Arsenescu Werner, acest rol e un soi de ”cântec de lebădă” actoricesc, mai ales
că interpretează zvâcnirile unei artiste la apusul carierei. La polul opus,
pentru Bianca Ioan ar putea constitui o pistă de lansare pe scena oficioasă
(servitoarea doamnei și viitoare parteneră de dans într-un concurs propus pe
neașteptate) . Tânăra, câștigătoare în anul 2011 a două premii importante la
Galele Hop, ”Premiul Timică” și ”Premiul publicului”, se dovedește extrem de
populară, de un comic debordant și suculent, aptă de improvizație într-un grad
ridicat, de invidiat; ar putea deveni, dacă i s-ar acorda șansa, genul de
actriță pentru care nu personajul împrumută din temperamentul actorului, ci,
mai mult, personalitatea actorului devine ea însăși personaj. Cât despre Daniel
Busuioc, acesta interpretează pentru public, punând în joc șarmul scenic ce-l
caracterizează, cu precizarea că riscă să devină repetitiv, de la un rol la
altul, ceea ce n-ar părea, totuși, să fie cazul de data aceasta. Îmi aduce aminte
prin trucurile realizate cu vocea de un banc despre șerpi, când povestitorul trebuia
să introducă mereu câte un sâsâit, pentru
a construi poanta. La fel, poate, și-n cazul lui Daniel Busuioc, de
această dată, peltic din cauza castorilor (joacă rolul unui profesor doctor,
cercetător pasionat de rozătoarele cafenii). Spectacolul ar fi avut de câștigat
dacă Daniel Busuioc ar fi interpretat dublu rol, el cumva comasând partitura
profesorului/chiriaș și pe cea a Domnului Boucher (bărbatul care sătură mâna
femeilor ca o meduză și aduce în dar bomboane de ciocolată); în acest sens,
s-ar fi putut realiza o detașare de text, cu atât mai mult cu cât se fac pași
în direcția menționată, actorul renunțând uneori, fără justificare, la accentul
peltic și aducând daruri constând în ciocolată. În general, orice detașare de
text ori recreare a acestuia e de dorit, iar rolurile multiple sunt întotdeauna
de apreciat, de aceea aș recomanda revederea acestor aspecte.
Regizoral, la nivel
interpretativ, spectacolul nu pune mari probleme deoarece Mihaela Arsenescu Werner
știe să-și câștige audiența, chiar prin tonul patetic, nu mai spun în ce măsură
prin cel hazliu, în timp ce Bianca Ioan și Daniel Busuioc ocupă, inevitabil,
registrul comediei; estetic, se jonglează,
volens nolens, și cu ridicolul ori melodrama. Scenografia, dincolo de elementele
realiste inevitabile (o canapea, o lampă, o jucărie mare de pluș pentru
repetiții ș. a.), inovează prin două draperii transparente de voal laterale
(una roșie, alta albastră), în fundal, care lasă la vedere, în mod intenționat,
ventilatoarele negre din spate, cu rolul de a crea efectele speciale pentru
momentul dansului de final. Se încearcă o apropiere a scenei de public, Daniel
Busuioc împarte bomboane de pom (premiera a avut loc înainte de Sărbători) și
se așează pe scări, pentru a viziona scena de final/ tangoul (scenariul este
respectat de regizor hazardant de mult). Tot la efecte speciale, putem reține folosirea
proiecției (un simulacru de fereastră, de unde se văd acoperișurile caselor din
Paris, o imagine destul de statică, dar devine interesant că e folosită și ca
aparat video ori TV/ sunt derulate lecții de tango etc.). În același timp, nota
avangardistă pe care o primește costumația personajelor (șosetele verzi ale
profesorului, adidașii albi, în stilul anilor 90 cu benzi mov ai servitoarei,
în timp ce restul ținutei, în ambele situații, e una conformistă), dar și
prestația cu excese actoricești de bun augur a Biancăi Ioan, ar putea conta în
rândul aspectelor care conferă o atmosferă aparte spectacolului. Perdeaua de
beculețe, însă, deja intens fumată în spațiul teatral ieșean, dat fiind și
momentul premierei, nu mai primește nici un plus critic. Ce rol o fi având
drapelul național (rezultând dacă pui cap la cap cele două perdele de voal și
draperia galben-muștărie)?
(Damen Tango, de Valentina Aslanova,
regia Vitalie Lupașcu, distribuția: Mihaela Arsenescu Werner/ Madeleine
Verdurin, Daniel Busuioc/ Jean Foucher, Bianca Ioan/Simone, scenografia: Rodica
Arghir, coregrafia: Ligia-Delia Grozdan, premiera – 13 decembrie 2013, Sala
Studio, TNI)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu