O cronică deschisă începe în felul următor: mă grăbesc să ajung la
conferința de presă, în care urmează să se vorbească despre una dintre cele
trei premiere care se vor ”petrece” luna aceasta la TNI, însă ceva mai interesant e pe cale să aibă loc. Cobor
dintr-un tramvai înalt, tipul cu trei trepte și îmi iau avânt în direcția Sălii
Studio, poate puțin cam mult pentru că nu reușesc să mă opresc până ce nu mă
trezesc lată pe stradă, sprijinind bordura. Mă adun de pe jos, stau 5 minute pe
gardul din stația de la Filarmonică, îmi șterg palmele de praf și intru. Întâmplarea
face că, abia (re)culeasă de pe carosabil, cu vânătăi serioase în devenire,
domnul Ion Sapdaru mă găsește atât de fresh,
încât aduce vorba despre cronicari, arătând înspre mine și susținând că e
foarte ”interesant” interpretat în Iași, că pot începe să scriu, ”conflictul”
fiind deja creat. Care conflict, domnule regizor?!
Partea cea mai ”interesantă” a
piesei pe care dvs. ați montat-o este aceea că vorbește tocmai despre ceea ce
am pățit eu în ziua respectivă: despre ironia sorții, despre falsitate umană și
ipocrizie, despre moartea care trece pe lângă noi, (prezența scenică
inegalabilă a Silviei Popa, în negru, la începutul – trecând cu un aer eteric
prin ”platou” - și în încheierea spectacolului – metafora morții care ne îmbie
cu un pahar de vin roșu), despre derizoriul lucrurilor grandioase și despre
incomparabilul unor ”mici nimicuri”.
Nikolai Kolyada este un deschizător de drumuri în dramaturgia rusă
contemporană și susținător al unui tip de teatru definit printr-un termen
practic intraductibil – chernukha -, trimițând
înspre exprimarea unor laturi ale existenței la limită și, implicit, a unor
personaje care se află cumva pe marginea unei prăpăstii a vieții lor, ca o
consecință a propriei lor voințe sau ”datorită” bunăvoinței semenilor. Tot
ironia face că idealul lui Kolyada (un teatru apropiat de film) nu este nici
măcar simulat în actuala producție. Acțiunea scenică se bazează întru totul pe
dinamica relațiilor tensionate dintre personaje, conflictul fiind tratat cu
umor, ironie, dar și grotesc. O estetică a unui grotesc clasic își face simțită prezența în această montare cu
pretenții de actualizare a scenariului (tabloul Ceaușeștilor, aluziile ușor
politizate local), costumele dantelate ale celor patru interprete vârstnice din
Ansamblul ”Armonia” ori cel cu ornamente filigranate al dirijorului, insistent
populare și voit un kitsch, dar, cu toate acestea, un element de bază în
spectacol. Alături de decorul vetust, în dezacord cu pretențiile Uzinei cu
teatru de sală dedicată spectacolelor experimentale. Două perdele laterale pe
cârlige (de)maschează niște oglinzi de proporții (locul în care s-ar proiecta
trăsăturile umane identificate mai sus) și o lumină de atmosferă, dinspre ”sala
de balet”, afișând o atitudine umană nefirească sunt singurele elemente cât de
cât notabile sub acest aspect. În rest, flori artificiale, baloane colorate,
”Armonia” centrat cu majuscule deasupra spațiului de joc, masa de tenis fără
fileu, mâncarea și băutura abundentă de pe aceasta, pianina, postamentul, stativul
pentru partituri, desenele lipite pe fundal, scaunele diverse etc. aglomerează
inutil totul.
Până în momentul când ”SPP”-ista (noua solistă respinsă de ”cvartet”, dar impusă
de dirijor) – Irina Răduțu Codreanu - devine
dezinhibată scenic, lansându-se într-un rol dramatizat la maximum, însă foarte
comic, spectacolul părea să nu aibă nicio direcție. Unica susținere scenică resimțită
venise din partea actorilor. N-am avut încotro decât să empatizez cu ”SPP”-ista
afonă, inhibată de dezinvoltura grotescă a celorlalte patru, – pentru că nu
percepeam direcția și sensul imprimate parcursului regizoral. Din nou, costumul
este haios, o eșarfă de mătase pătrunde prin epoleții uniformei kaki,
personajul are brățări din mărgele cu fundițe și inele roz. Odată jocul făcut,
se revine la starea inițială (masa festivă de după ”serbarea” ansamblului
coral). Annemarie Chertic moare și reînvie fabulos, Andreea Boboc păstrează
urmele personajului din Golem, ceea
ce îi dă un plus în acest spectacol, Andreea Spătaru și Alina Mîndru par ușor
nemotivate regizoral, Daniel Busuioc e antrenant, dar cam la fel. ”Pe lângă
plopii fără soț”, alături de pasaje din Ahmatova readuc leit-motivul
spectacolului: tema stării existențiale de eșec, numai că interpretarea
grotesc-comică, ca o parodie fără țintă precisă, un soi de expresionism de ocazie, nu mă poate convinge. ”Babele” sunt afone, Ms.
Chanel – de asemenea. Noroc de ”pilele ei de la primărie”. Și de tehnicul care
sincronizează fondul sonor. Andreea Boboc recită inspirator. Moartea (re)intră
în scenă prin toate simbolurile, prin metaforele amintite și prin întreaga
atmosferă de final. Ar trebui să ne intre și-n nări și prin toți porii, dar
trece pe lângă noi. Și plecăm acasă.
Data viitoare, când voi mai ”ateriza” din tramvai, îmi voi lua cu mine și
un acordeon – pentru a falsa și eu câteva note. De dragul morții ratate și al
grotescului existențial – nu mai ”trageți în pianist”, domnule regizor. Scriu despre
ceea ce văd. Scriu pentru că nu vreau ca moartea să aibă ultimul cuvânt
(subscriu la cele afirmate de Odisseas Elytis). Domnule regizor, cum ”auziți”?!...
(Tanti Chanel, adaptare după Baba Chanel de Nikolai Kolyada, regia:
Ion Sapdaru, distribuția: Silvia Băleanu-Popa, Annemarie Chertic, Irina Răduțu
Codreanu, Andreea Boboc, Alina Mîndru, Andreea Spătaru, Daniel Busuioc, decor:
Gelu Rîșca, costume: Alina Dincă-Pușcașu, Sala Uzina cu teatru, TNI, premiera:
10 aprilie 2014)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/04/tanti-chanel-o-cronica-deschisa.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu