Reprezentată pentru prima dată în timpul Carnavalului de la Veneția din
1753, ne putem întreba pe bună dreptate și, dincolo de orice nostalgie legată
de faimosul carnaval, ce ne mai poate spune piesa lui Goldoni astăzi. Actorul
Andrei Ciobanu și-a manifestat de multe ori preferința pentru texte clasice, pe
care le-a adus într-o zonă destul de relaxată. Acesta e și cazul spectacolului
de față - o commedia
dell’arte, cu pretinse accente psihologice, transpusă într-un stil entertaining, pe gustul publicului
tânăr, chiar foarte tânăr, mizând pe naturalețea jocului actoricesc - nu întotdeauna regizorul-actor chiar reușind
să imprime un astfel de firesc castingului său.
Distribuția este extrem
de eterogenă, iar criteriile după care a fost făcută selecția nu-mi par întotdeauna relevante. Se
întâlnesc în montarea de față o tânără plină de zel, pentru care teatrul abia
începe să-și dezvăluie misterele, în rol principal, cu doi actori de la Teatrul
Luceafărul, dintre care unul pretinde că urmărește să-și verifice potențialul
de actor de teatru efectiv (deși spectacolul de față e menit să atragă minți de
copil), iar celălalt își dezvăluie cu prestanță exigențele privind scena, dar
nu se dezice de rolul avut în Vicleniile
lui Scapin (regia Nucu Ionescu, tot Ateneul Tătărași), apoi Mircea Toma
Moraru, un tânăr cu reale veleități nevalorificate în cazul de față,
dramatizând excesiv și în gol, alături de încă doi tineri studenți. O
distribuție mixtă e de dorit, dar a o face să și funcționeze pe scenă e lucrul
cel mai greu.
Scenografia, în partea de fundal, se constituie din supraetajarea unor
spații (camerele unui han), soluție adeseori folosită cu succes, numai că, de
această dată, respectivele departajări scenice sunt insuficient accesate,
actorii intrând sau ieșind tot prin lateralele scenei. În partea din față,
decorul este destul de previzibil. Costumele sunt clasice, viu colorate,
același lucru fiind valabil pentru accesorii, ceea ce provoacă ochiul copiilor
care ar putea vedea respectivul spectacol.
În cea mai mare parte, jocul
actoricesc nu este susținut regizoral sau, nici măcar - în cazul tinerilor studenți e ratat din fașă. Acest
lucru însă poate că nu atrage atenția spectatorului, care a venit să îngâne
fondul melodic ori să danseze, bucurându-se împreună cu Hangița (adresarea
directă se pare că prinde la publicul prezent la premieră). Povestea este
extrem de simplă: un marchiz și un conte (G.Ș., C.C.) își dispută inima
provincialei cochete, alături de chipeșul asistent al Mirandolinei – D.S.
(numele unor personaje sunt suficient de amuzante pentru a fi păstrate ca atare
– Ripafratta, Forlipopoli) și de baron, misoginul de profesie, care nu mișcă
măcar un deget pentru a deveni (in)consecvent (T.M.). În ceea ce privește rolul
celui din urmă, ar fi putut să urmeze un traseu de la decizia că nu se va
îndrăgosti vreodată (deoarece urăște femeile) la faptul de a se îndrăgosti,
însă Andrei Ciobanu alege să-și construiască parcursul regizoral și să-și
conducă actorii pe scenă destul de abrupt și fără prea multe justificări, ca
într-o farsă de secol al XVII-lea. Măcar dacă am fi beneficiat de mai multe
poante, mă așteptam la niscaiva surprize din partea sa, așa cum îl știam din
spectacolele în care l-am văzut în ipostaza de actor. Ce să mai spun, S.S. e
natural simpatică, iar M.M. falsează actoricește cu talent, că doar e-n rolul
unei actrițe ce joacă o doamnă din înalta societate ș.a.m.d. Dar, vorba unui actor, totul e să te simți
bine alături de colegii de breaslă și, în special, publicul să fie mulțumit.
Oare?!...
Încep din ce în ce mai des să mă întreb ce ar avea de spus
autorul/dramaturgul dacă și-ar putea vedea piesa pusă în scenă în zilele
noastre. În cazul de față, întrucât întrebarea e absurdă, nu-mi rămâne decât să
revin la ce avem de spus noi astăzi cu privire la actuala montare. Cum ajunge
să se îndrăgostească un misogin? De ce sunt femeile atât de parșive în amor? De
ce nu și-a permis Andrei Ciobanu o actualizare reală asupra scenariului? De ce
sugestiile intuitiv regizorale conduc într-o direcție și firul narativ
într-alta? De ce se creează ”bisericuțe” pe scenă (tandemul dintre conte și
marchiz)?...
Am remarcat, dincolo de rezervele deja exprimate, prestația lui Mircea Toma
Moraru. A mai jucat în Inimă de boxer
(regia: Radu Ghilaș) și Jurnalul unui
nebun (regia: Ion Sapdaru). Faptul că un spectacol poate fi un prilej
pentru a-mi atrage atenția asupra unui tânăr actor la început de carieră constituie, din punctul meu de vedere, un motiv suficient pentru a mă bucura că
am fost prezentă în sală. Ca și menuetul de dinainte de a începe reprezentația
propriu-zisă. Nu mă pot abține să nu menționez că însuși Constantin
Stanislavski a testat rolul baronului Ripafratta în 1898. După cum nu pot să mint:
aveam alte așteptări de la actorul-regizor Andrei Ciobanu.
(Hangița de Carlo Goldoni, regia:
Andrei Ciobanu, distribuția: Simona Simionesei, Mădălina Munteanu, Dragoș Stan,
Mircea Toma Moraru, Gheorghe Șfaițer, Cătălin Cucu, scenografia: Nicolai Mihăilă,
mișcare scenică: Beatrice Volbea, Ateneul Tătărași, premiera: 11 aprilie 2014)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/04/hangita.html
P.S. Pe 25 aprilie 2015, în cadrul Zilelor Ateneului Tătărași, Toma Moraru primește post-mortem premiul pentru "cel mai bun rol secundar masculin" în spectacolul "Hangița". Pentru calități artistice de excepție! Cu mii de regrete că nu mai e azi printre noi!...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu