În Iași, spațiile în care teatrul non-instituțional încă se mai joacă pot
fi numărate pe degete. De parcă acest rău nu era suficient se mai și închid,
rând pe rând, locurile unde se putea vedea teatru de bar de calitate, urmând să
fie înlocuite de clădiri pentru birouri. Una dintre scenele unde am urmărit
de-a lungul timpului spectacole de calitate, produse de trupe din Iași, dar și
de artiști invitați din țară o reprezintă cafeneaua Maideyi. Din păcate, aceasta urmează să-și închidă porțile, rezervând
brand-ul teatral cu care ne-a obișnuit pentru un alt spațiu din Iași.
Pentru actorii la început de drum, pentru tinerii artiști neangajați,
pentru cei ce doresc să se afirme ori să își testeze propriile limite actoricești,
pentru regizorii care vor să experimenteze noi modalități de lucru, spațiul
non-convențional oferă oportunități ce nu pot fi neglijate. Iașul nu dispune,
însă, de suficiente alternative la cele câteva instituții special concepute
pentru publicul consumator de teatru. În țară există festivaluri de teatru
independent la care Iașul nu poate participa decât ocazional, cu toate acestea,
spre surprinderea mea, atunci când o face obține o binemeritată recunoaștere a
meritelor producătorilor, actorilor etc. Pentru ca lucrurile să intre, totuși,
într-o oarecare normalitate ar fi de dorit atât apariția unor spații noi pentru
a practica un teatru non-instituțional valabil, cât și o delimitare clară între
spațiile existe în ceea ce privește oferta de spectacole. Fiecare cafenea
teatrală ar trebui să-și stabilească un profil clar, altul decât atingerea
numărului de clienți și obținerea unui venit anume. Astfel încât consumatorul
să știe exact unde și de ce merge, pentru spectacole moderne importate din țară
ori pentru spectacole experimentale etc. și să nu se creeze situația de a
nimeri la un spectacol de teatru de cafenea din întâmplare ori din nevoia de
distracție facilă.
În cea mai mare parte, Maideyi a
adus spectacole de calitate pe o scenă care nu era deloc improvizată și dacă
s-ar investi pe viitor (presupunând că, într-adevăr, se va veni cu o nouă
locație) în reflectoare, ar putea redeveni unul dintre spațiile recunoscute în
Iași pentru dedicația față de actul teatral veritabil. Printre ultimele
spectacole de pe scena din cafeneaua Maideyi,
s-a jucat T.O.N. – Tratament oșovian
împotriva negativismului (regia Diana Mititelu, distribuția: Bianca Ioan, Sorin
Cimbru), o parodie a tehnicilor predate pentru a avea o gândire pozitivă. L Mizanscena
ia forma unei ”conferințe de dezvoltare personală”, pe care Bianca Ioan o
susține în fața publicului, eliberând rețete de eliminare a stresului din
familie ori de la serviciu, de armonizare cu propria persoană și cu anturajul, de
evitarea blocajelor de comunicare cu cei din jur, pentru sporirea stimei de
sine și împlinirea nevoii de apreciere. Prestația ei plină de aplomb alternează
cu partitura lui Sorin Cimbru, cel din urmă jucând un personaj dezechilibrat
dar cu mari nevoi de revenire la un consens cu propriul ego, acesta încearcând
să se convingă mai mult pe sine decât pe ceilalți de reușita schemelor propuse.
Rolurile sunt savuroase, actorii la înălțime, se vede că au lucrat și că sunt
în formă artistică. Una dintre virtuțile teatrului non-instituțional este aceea
că actorii au prilejul să joace, lucru care îi ajută să nu piardă legătura cu
”sfânta scândură”. În această formulă a teatrului de cafenea ei pot explora,
căutându-se și regăsindu-se în experiențe de rol, uneori mai lejere, alteori la
înălțime. În spectacolul de față nu se face rabat în ceea ce privește nivelul
interpretării.
Interacțiunea cu publicul se face în primul rând prin rezolvarea unui test
psihologic împreună cu acesta, ulterior fiind invitată o persoană pe scenă,
improvizându-se și dezvoltând comicul unor situații, indiferent de nivelul de
cooperare al spectatorului solicitat la întâmplare. Dacă cititorul are un pix,
ar putea să noteze următoarele acțiuni în funcție de cum gândește ordinea
priorității lor: sună soneria de la ușă și trebuie să răspundă; curge
robinetul; sună telefonul; plânge copilul; trebuie strânse rufele de pe sârmă.
Pentru a afla semnificația fiecărei acțiuni ar fi recomandabil să mergeți la
spectacol. Acesta poate fi regăsit în prezent în barul La Bază.
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/06/iasul-teatrului-independent-ton.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu