sâmbătă, 14 iunie 2014

Iașul teatrului independent: T.O.N


În Iași, spațiile în care teatrul non-instituțional încă se mai joacă pot fi numărate pe degete. De parcă acest rău nu era suficient se mai și închid, rând pe rând, locurile unde se putea vedea teatru de bar de calitate, urmând să fie înlocuite de clădiri pentru birouri. Una dintre scenele unde am urmărit de-a lungul timpului spectacole de calitate, produse de trupe din Iași, dar și de artiști invitați din țară o reprezintă cafeneaua Maideyi. Din păcate, aceasta urmează să-și închidă porțile, rezervând brand-ul teatral cu care ne-a obișnuit pentru un alt spațiu din Iași.

Pentru actorii la început de drum, pentru tinerii artiști neangajați, pentru cei ce doresc să se afirme ori să își testeze propriile limite actoricești, pentru regizorii care vor să experimenteze noi modalități de lucru, spațiul non-convențional oferă oportunități ce nu pot fi neglijate. Iașul nu dispune, însă, de suficiente alternative la cele câteva instituții special concepute pentru publicul consumator de teatru. În țară există festivaluri de teatru independent la care Iașul nu poate participa decât ocazional, cu toate acestea, spre surprinderea mea, atunci când o face obține o binemeritată recunoaștere a meritelor producătorilor, actorilor etc. Pentru ca lucrurile să intre, totuși, într-o oarecare normalitate ar fi de dorit atât apariția unor spații noi pentru a practica un teatru non-instituțional valabil, cât și o delimitare clară între spațiile existe în ceea ce privește oferta de spectacole. Fiecare cafenea teatrală ar trebui să-și stabilească un profil clar, altul decât atingerea numărului de clienți și obținerea unui venit anume. Astfel încât consumatorul să știe exact unde și de ce merge, pentru spectacole moderne importate din țară ori pentru spectacole experimentale etc. și să nu se creeze situația de a nimeri la un spectacol de teatru de cafenea din întâmplare ori din nevoia de distracție facilă.

În cea mai mare parte, Maideyi a adus spectacole de calitate pe o scenă care nu era deloc improvizată și dacă s-ar investi pe viitor (presupunând că, într-adevăr, se va veni cu o nouă locație) în reflectoare, ar putea redeveni unul dintre spațiile recunoscute în Iași pentru dedicația față de actul teatral veritabil. Printre ultimele spectacole de pe scena din cafeneaua Maideyi, s-a jucat T.O.N. – Tratament oșovian împotriva negativismului (regia Diana Mititelu, distribuția: Bianca Ioan, Sorin Cimbru), o parodie a tehnicilor predate pentru a avea o gândire pozitivă. L Mizanscena ia forma unei ”conferințe de dezvoltare personală”, pe care Bianca Ioan o susține în fața publicului, eliberând rețete de eliminare a stresului din familie ori de la serviciu, de armonizare cu propria persoană și cu anturajul, de evitarea blocajelor de comunicare cu cei din jur, pentru sporirea stimei de sine și împlinirea nevoii de apreciere. Prestația ei plină de aplomb alternează cu partitura lui Sorin Cimbru, cel din urmă jucând un personaj dezechilibrat dar cu mari nevoi de revenire la un consens cu propriul ego, acesta încearcând să se convingă mai mult pe sine decât pe ceilalți de reușita schemelor propuse. Rolurile sunt savuroase, actorii la înălțime, se vede că au lucrat și că sunt în formă artistică. Una dintre virtuțile teatrului non-instituțional este aceea că actorii au prilejul să joace, lucru care îi ajută să nu piardă legătura cu ”sfânta scândură”. În această formulă a teatrului de cafenea ei pot explora, căutându-se și regăsindu-se în experiențe de rol, uneori mai lejere, alteori la înălțime. În spectacolul de față nu se face rabat în ceea ce privește nivelul interpretării.

Interacțiunea cu publicul se face în primul rând prin rezolvarea unui test psihologic împreună cu acesta, ulterior fiind invitată o persoană pe scenă, improvizându-se și dezvoltând comicul unor situații, indiferent de nivelul de cooperare al spectatorului solicitat la întâmplare. Dacă cititorul are un pix, ar putea să noteze următoarele acțiuni în funcție de cum gândește ordinea priorității lor: sună soneria de la ușă și trebuie să răspundă; curge robinetul; sună telefonul; plânge copilul; trebuie strânse rufele de pe sârmă. Pentru a afla semnificația fiecărei acțiuni ar fi recomandabil să mergeți la spectacol. Acesta poate fi regăsit în prezent în barul La Bază.

 
Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2014/06/iasul-teatrului-independent-ton.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu