sâmbătă, 28 iunie 2014

Statutul regizorului în teatrul contemporan. Kampf


Duminică, 1 iunie, George Banu susținea la Iași, în Foaierul Teatrului Național, o conferință, plecând de la temele abordate în două cărți, recent publicate la Editura Polirom. Dintre acestea, Iubire și neiubire de teatru (2013) însumează o suită de articole despre actor, regizor, spectator, scenă ș.a.m.d., reflecții documentate și pline de miez, centrate pe elementele actului teatral. Cea de-a doua carte, Monologurile neîmplinirii (2014), a stat cu precădere la baza conferinței de la Iași: criticul de teatru, George Banu, mărturisește cu un firesc, o modestie și o noblețe incredibile cum și-ar fi dorit să ajungă, pe rând, actor, scriitor ori profesor, însă a eșuat în toate cele trei întreprinderi menționate.

Într-o lume plină de emfază, când oamenii se umflă în pene cu merite care nu li se cuvin, reputatul om de teatru are curajul de a-și mărturisi înfrângerile, neîmplinirile, eșecurile. Bineînțeles, toate aceste neîmpliniri asumate conduc înspre recunoașterea propriei împliniri ca…spectator. Când toți criticii se mândresc cu distincțiile și premiile lor, George Banu se declară fericit de a putea să se reculeagă într-o sală de teatru, după un spectacol reușit și apt să o ia de la capăt, după experiența unui spectacol eșuat. Acasă, el are o colecție de marionete, un teatru privat, personal, constituit în mare parte din cadouri care, în timp, au ajuns să formeze ceva mai mult – teatrul de dincolo de teatru, amintirea sălii de teatru, de care spectatorul atât de special, George Banu, se desprinde cu greu.

Într-o anexă, plasată la finalul celui de-al doilea volum, ”Cine poate deveni regizor?”, George Banu pune în discuție statutul regizorului, ilustrându-și ideile prin experiența binecunoscută a unor nume celebre – Brook, Mnouchkine, Barba, Grotowski, Șerban. Care sunt acele trăsături fără de care nu putem vorbi de genialitate/ originalitate în regie? Ce face ca un regizor să devină de excepție? ”Regizorul de excepție, scrie George Banu, creează fidelități și animă comunități”. Mi se pare că sunt avute în vedere aici două tipuri de raporturi: mai întâi, legătura regizorului cu trupa de actori, apoi legătura acestuia cu spectatorii. Un regizor de excepție lucrează într-un anume fel și își formează un public aparte, care îl urmează peste tot, îi urmărește spectacolele, se regăsește, mai mult sau mai puțin în creațiile sale, dar, cel mai important, devine fidel stilului regizoral, pe care ajunge să-l recunoască și – de ce nu – să îl adore.

Dintre cele două raporturi, primul este crucial. Fără o predispoziție înnăscută de lider, consideră George Banu, nu se poate vorbi de regizor; a fi regizor presupune a fi capabil să dinamizezi o echipă, să o faci să creadă în anumite idei, să-i imprimi valori, să te faci iubit și respectat, la granița dintre ”fraternitate și autoritate”. Regizorul de excepție este, în același timp, un creator original și are un temperament de lider înnăscut. În același timp, liderul efectiv/ liderul originar poate fi și un lider charismatic, un veritabil maestru – prin aceasta nu înțelegem că deține o învățătură anume, ci că este apt să trezească ”resursele ascunse pe care discipolul le deține și care se sting din momentul în care acesta din urmă rupe legătura cu liderul”. Astfel îmi explic de ce unii actori își exprimă un anumit potențial, atunci când lucrează cu un anumit regizor și rămân ulterior secați, dacă alți regizori nu reușesc să le valorifice posibilitățile. Așa cum explică George Banu, ”orice experiență de grup decisivă poartă pecetea identității sale atipice”. Spectacolul, îmi place să cred, este marca artistică a regizorului care l-a conceput pentru și împreună cu o anumită trupă de actori.

Însă cât la sută e individual, cât la sută colectiv dintr-o creație regizorală? Câtă independență i se poate acorda actorului? Cât de multă putere poate avea regizorul? Cât de dominator poate fi? Cine este regizorul față de echipa de actori, ce rol are? Să ordone, să coordoneze, cu alte cuvinte, să comande sau să conducă/ ghideze? Mai are vreun sens distincția dintre putere și autoritate, dat fiind că prima este considerată ca fiind ilegitimă, iar cea de-a doua legitimă? Și atunci regizorul deține puterea în mod absolut, fără să fie nevoie de justificări sau în baza autorității conferite de legătura pe care a reușit să o construiască împreună cu trupa de actori cu care lucrează?

Toate aceste întrebări își găsesc ecou într-un spectacol predominant coregrafic contemporan, Kampf, la nivel general - o ilustrare a raportului dintre stăpân și sclav, iar la un nivel mai particular - o posibilă aluzie la rolul și statutul regizorului în teatrul contemporan. Spectacolul se compune dintr-o succesiune de momente de teatru-dans, bazându-se pe estetica unui comic grotesc. Coregrafia îmbină mișcări din artele marțiale sau gimnastică cu pași de dans tradițional, alături de foarte mult dans contemporan, inventiv, ludic, amuzant, luând ca punct de plecare chance games. În distribuție, un dictator (”regizorul ca lider absolut”) dirijează un cor viu de oameni (”actori”), în cele mai intime registre – durerea ori bucuria, suferința sau extazul, fiind iscate la comanda sa. Un al doilea personaj, ”regizorul secund” sau, poate, ”asistentul de regie”, se răzvrătește, pentru ca apoi să-l urmeze necondiționat, lăsându-se dominat, ca și ceilalți. Pentru scurt timp, rolurile se inversează – liderul efectiv, devenind actor.

Un spectacol greu de pus în cuvinte, incredibil prin efortul depus, armonia corporală, mișcarea scenică ingenioasă, costume care ar putea impune și o interpretare istorică, circularitate (intervenția ”regizorului secund”), cursivitate (fragmentele sunt legate cu profesionalism). O mostră veritabilă de teatru performativ – ludic, expresiv, provocator, îmbinând cu succes dansul, imaginea (trupul uman expus privirii, fără opreliști datorate esteticii frumosului, ci, dimpotrivă, așa cum e) și cuvântul (mai mult sunet, cu scopul de a trezi emoții, dar și ceva limbaj articulat).

(Kampf, o producție: Studio M din Sfântu-Gheorghe, regia: Fehér Ferenc, prezentat de Festivalul Perform, în cadrul Fie 2014, 24 iunie, Uzina cu Teatru a TNI)

 
Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2014/06/statutul-regizorului-in-teatrul.html

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu