Cele mai recente două premiere de la Ateneul Tătărași, Cerere în căsătorie (25 mai) și Titanic
vals (14 iunie) au fost regizate de Radu Ghilaș, respectiv Mihaela
Arsenescu-Werner. Prima este o adaptare în căutarea unei idei originale după
piesa timpurie a lui A.P. Cehov. Cea ce-a doua, o adaptare mai mult la nivel
formal (limbaj pitoresc actual, prezența noii tehnologii – tabletă -,
modificarea personajelor). Dacă în primul caz, esențială este politizarea scenariului
în context actual și voalarea intensității dramatice prin folosirea unei
varietăți de mijloace regizorale, în cel de al doilea – actualizarea este ușor
forțată. Întâmplător sau nu, ambele montări apelează la Cătălin Târziu pentru
scenografie. În ambele situații, distribuția reunește tineri actori aflați la
începutul carierei, alături de cunoscuți actori ai Teatrului Național din Iași.
Prima premieră a coincis cu data alegerilor europarlamentare, de aceea nici
nu am mai luat în calcul improvizația renumitului actor ieșean Emil Coșeru din
finalul spectacolului, grăbindu-mă să ajung la vot. Ca mulți alții?!... Farsă
mai ceva decât la Cehov sau hazard? În
absența proiecției care ar fi trebui să închidă noul scenariu, ideea centrală
nu a avut de suferit, fiind deja clară din parcursul scenic din ultima parte.
Chiar și așa, în absența finalului propriu-zis, un punct terminus a existat și
citatul-cheie pe care nu am mai apucat să-l văd în proiecție, dar pe care l-am
ochit pe laptopul în așteptare și-a făcut treaba (cel puțin în ceea ce mă
privește): ”Cei care uită trecutul sunt condamnați să îl retrăiască” (George
Santayana). Mi s-a părut interesant cum o piesă căreia în mod normal nu i se
acordă atenție, fiind montată în paralel cu un alt text cehovian timpuriu, Ursul, devine pretextul unor idei
îndrăznețe: conflictul dintre tabăra estică și cea vestică, confruntarea dintre
extrema dreaptă (comunism) și extrema stângă (fascism), ambele reprezentând, ca
atitudini și nu ca sisteme de conducere, nemaifiind cazul, pericole la fel de mari pentru ceea ce se
dorește a fi democrația europeană. Pe fundalul unei nunți (alianțe) care nu se știe dacă va putea fi realizată vreodată, o
parcelă de pământ este disputată (pretextul atâtor războaie istorice) și
conflictul dintre puterea a doi câini (forțe
armate, de apărare) cu nume
similare ajunge să constituie miezul montării de față. Soluțiile regizorale
sunt mult prea sonore, pitorești și colorate, însă ideea rezistă și poate fi
distilată, dând la o parte tot ceea ce constituie un balast scenografic și procedural.
Revenind la citatul din Santayana, acesta punctează chintesența spectacolului: un
trecut uitat riscă să se repete inevitabil, chiar dacă luând o formă nouă. A
identifica despre ce este vorba din trecut într-un conflict politic actual
presupune un risc, însă dacă puterea de decizie lipsește sau, cum se zice,
zarurile sunt deja făcute, orice implicare e inutilă și iluzorie.
Mihaela Arsenescu-Werner alege un text validat de numeroase reprezentații
pe care își propune să-l lase în voia tinerilor în curs de afirmare, cel mai
tânăr dintre actori este practic un copil foarte curajos pe scenă (Luca
Știrbu). În cazul de față, nu există o idee directoare, doar încercarea de a
reda cu mijloacele comediei o piesă pe care, inevitabil, am vizionat-o de
nenumărate ori până la ora actuală. Brândușa Aciobăniței se distinge vizibil
printr-un rol de compoziție, actrița dispunând de un mod inconfundabil prin
care poate reda fasoanele unui personaj. Aproape de public, Daniel Busuioc, în
rolul titular al lui Spirache, domină scena Ateneului alături de actrița deja
menționată. Numai pentru accesele de
furie ar fi trebuit poate să găsească, dacă nu alt ton, măcar o atitudine care să
diferențieze acele mici momente de revoltă de starea generală a bonomului
consolat cu destinul său și care în modul cel mai sincer, molatic, fără a ceda
tentației de a fi chiar bleg (!), nu își dorește mai mult decât consideră că
merită. În rest, distribuția este, repet, una tânără și în creștere, sper, din
punct de vedere artistic.
Pentru premierele care vor urma la Ateneu îmi doresc spectacole mai alerte
din punct de vedere regizoral, eventual experimente teatrale nonconformiste,
care să mai rupă din monotonia și cumințenia instalată. Dacă Radu Ghilaș
propune idei pline de cutezanță, cu mijloace regizorale oarecum interesante,
dar păstrând un cadru vetust, mi-aș dori să pot vedea idei noi în medii
scenografico-vizuale noi pe scena Ateneului.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/06/ultimele-doua-premiere-de-la-ateneu.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu