Ada Lupu a putut fi văzută la Teatrul Național din Iași în Hamletmachine (regia: Giorgos
Zamboulakis, 2013), unde se remarcă printr-un rol pe deplin curajos, și în Femeia
mării (regia: Radu Afrim, 2014), prezența ei rămânând întipărită în imagini
de spectacol unice (parodierea sirenei, compoziția cu o caracatiță și un cap de
copil în spate, parte din compoziția trioului amorului trupesc), evoluând în
registru ironic, inocent sau sinistru, punându-și în valoare suplețea,
elasticitatea, subtilitatea corporală. De asemenea, calitățile ei scenice au putut
fi remarcate în spectacole independente (Mălăieș în călcăieș/Capra
cu trei iezi, conceput de Daniel Chirilă, producție Frilensăr, 2013), spectacole de licență (Cameristele, regia: Laura Dîmbu, 2013), dar și în alte producții
ale UAGE Iași.
Anul acesta, la Gala Hop – Gala Tânărului actor (ediția a XVII-a,
Costinești, 9-12 septembrie), Ada Lupu a câștigat Marele Premiu ”Ștefan
Iordache”, pentru interpretarea din compoziția proprie, ”Nu e ceea ce pare”,
după fotografia Penitent Daughter de
Gregory Crewdson (probă la alegere, 15 minute) și pentru întruchiparea
personajului Olive Oyl (probă obligatorie, 3 minute). Ca bonus, Ada Lupu a
oferit publicului momentul artistic ”Unde nu-i cap, vai de picioare” (25 de
minute). Directorul Galei a fost Radu Afrim, iar din juriu au făcut parte: regizorii
Gianina Cărbunariu și Tudor Giurgiu, actorii George Mihăiță și Ana Ularu, și
coregraful Ioana Marchidan.
La numai 22 de ani, pentru actrița Ada Lupu – Gala Hop nu a reprezentat
atât o provocare, cât o confirmare a unor virtuți actoricești reale. Nu doar
abilitățile corporale aparte o afirmă, ci și îndemânarea de a-și mânui propria
corporalitate, minuțiozitatea, simțul umorului, inteligența de a-și construi un
rol adecvat. Știe, excelent dozat, când să fie comică și când să facă apel la
coarda sensibilă a spectatorului, fără să exagereze, să tușeze ori să devină
melodramatică.
Proba la alegere este un moment inspirat dintr-o fotografie din cele patru
puse la dispoziție de organizatori (mai exista varianta transformării unui
caracter tragic într-unul comic sau invers). Inventează un monolog realist,
pigmentat cu scheme de mimă, care au ajuns să o facă recognoscibilă ca stil,
fără a cădea în manierism. Practic, o fată trebuie să-și justifice prezența afară
în lenjerie intimă în fața mamei, când cea din urmă, venind de la cumpărături
cu mașina, împreună cu sora mai mică a fetei, o surprinde în această postură.
Întregul monolog este o exteriorizare a ceea ce se petrece în mintea fetei,
aceasta realizând că ar trebui să leșine pentru a evita explicațiile. Limbajul
interior este transpus în cuvinte și gesturi, întregul corp și chipul actriței
participă la redarea unei secunde în 15 minute: prin mintea fetei se derulează
adolescența sever monitorizată de mamă, își autodirijează comportamentul
conform expectațiilor, făcând față spaimei, inventează o scuză comic
argumentată. Actrița dă seama de toate amănuntele din fotografie – până și de prezența
unei pungi de cumpărături pe jos – un moment ușor absurd și amuzant, când ea
jonglează cu ideea de a deveni pungă, folosind comicul de limbaj, mizând pe
voce și pe gestică. Aceleași calități gestuale, de care face uz cu larghețe, iar
nu la rigoare (ca în proba anterioară) își spun cuvântul în scurtul moment
haios, cu o parte coregrafică semiimprovizată, proba obligatorie – interpretarea
personajului de desene animate Olive Oyl (consoarta lui Popeye Marinarul). Sub
aparența lejerității, prestațiile Adei Lupu ascund pregătire temeinică, atenție
la detalii, seriozitate.
Momentul artistic bonus (opțional) este un puppetry show profesionist, care și-ar găsi oricând locul într-un
festival cum este FITPT de la Iași. În prima parte, necunoscutul în balonzaid defilează
prin fața publicului în ghete uzate, cu papion roșu, o pălărie inutilă în mâini
și fără cap. De o delicatețe aparte e momentul când acesta construiește un
omuleț dintr-o mănușă albă și o bilă, dând la o parte ghetele de pe un
geamantan – nostalgia după un lucru imposibil de obținut/dorința a ceva
imaculat/nevoia umană de perfecțiune. În cea de-a doua parte, corpul de o suplețe
aparte al Adei devine, pe rând, o marionetă care dansează pe diferite ritmuri
sau o alta exasperată de un telefon mov cu galben, care sună în continuu – marioneta
este mulată pe un picior, genunchiul e capul. Apoi încă două marionete sunt
construite în mod similar, numai că, de această dată, talpa piciorului ține loc
de cap, călcâiul fiind pe postura de bărbie, accesorii colorate adăugându-se,
întregind figura. Spectacolul este ludic, nostim, ingenios. El completează
profilul Adei Lupu: o actriță de comedie, cu veritabile aptitudini dramatice, lucrând
astfel pe două niveluri, aparent (comedia) și de profunzime (tragedia).
Experiența în mânuirea păpușilor și
a marionetelor, iscusința de a-și transpune trupul în marionetă vivantă,
alăturate celorlalte capacități deja numite (de a construi un rol, de a mima un
personaj, de a face uz de propriul corp în moduri dintre cele mai spectaculoase)
reprezintă posibilitățile actorului de care e nevoie astăzi. Maleabilă,
inventivă, perspicace – Ada Lupu ar trebui să devină o achiziție pentru
regizorii contemporani.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/09/hop-2014-marele-premiu-la-iasi-ada-lupu.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu