duminică, 28 septembrie 2014

Dezvrăjirea actului teatral


Cea mai recentă montare în regia lui Andrei Șerban de la Opera Națională din Iași este un exemplu elocvent de dezvrăjire a actului teatral. Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, în trei acte, este montată în două părți și o succesiune de tablouri, plecându-se de la modelul punerii în scenă de la Opera Bastille din Paris (1995), care de-a lungul timpului a stârnit reacții controversate. Huiduielile au venit din partea unui public conservator, obișnuit cu decorul static, cu imaginile idilice și cu interpreții performanți din punct de vedere vocal, dar fără calități actoricești, dincolo de o expresie facială corespunzătoare. Ovațiile – din partea celor care au apreciat ideile inovatoare ale regizorului: teme clasice, universale au o valoare mai mare atunci când sunt actualizate; în absența unei dinamici corporale, vocea este un mesager incomplet; interpretarea subiectului din prisma unei viziuni avangardiste, în materie de decor și joc scenic, ca și o nouă perspectivă asupra personajelor sunt de dorit.

Luminile dețin un rol foarte important în spectacol; un curcubeu rapid desfășurat face trecerea între scene (circular și simetric, o dată la început și încă o dată spre finalul operei), alteori un alt ton e suficient (adăugarea ori reducerea unui reflector); de cele mai multe ori se merge în paralel cu cel puțin două lumini distincte. Astfel, rămâne memorabilă cromatic scena legământului, când verdele proaspăt se îmbină cu albastrul ușor metalizat, nuanțate de frunzele arămii. Se evidențiază prin albastru obiectele din sala de forță, pentru a o transforma în curte interioară, când Lucia dă glas dorințelor și temerilor ei; prin reflector, culoarea rochiei Luciei variază (de la fraise la roz) – atunci când își dispută poziția în fața fratelui. Asemenea modificări de lumină și cromatică au, de obicei, nu atât rolul funcțional – de a asigura legătura dintre scene –, cât, mai ales, pe cel de a crea atmosfera spectacolului. Pe lângă normarea tehnică, luminile au rol descriptiv, punctând momentele spectacolului și intensitatea energetică.

Dezvrăjirea actului teatral se produce prin interpretări regizorale în materie de decor, prin înlocuirea cadrului în care sunt intonate ariile și construirea unor situații scenice dinamice, prin reconturarea viziunii asupra personajelor. ”Castelul” este modelat pe trei niveluri: zece uși numerotate, ca de apartament, în partea de jos, cu o ușă dublă, ca de bloc (central), iar în partea superioară o terasă – locul corului/al figurației din background; deasupra ușii duble – un fel de mansardă cu geamuri mici, dintre care unul spart. Mai există încă două niveluri de figurație (în plan secund și în prim plan – balerinii). Pe pereții ”castelului” sunt montate spaliere, iar pe parcurs vor fi folosite poduri suspendate. Cam neobișnuit ca într-un spectacol de operă să te trezești cu pârghii, scripeți, macarale… Acțiunea se desfășoară ba într-o sală de gimnastică (bare orizontale, cal cu mânere, saltele, bancă), ba într-o curte interioară cu elemente de parc de joacă improvizat (leagăn, balansoar), ba într-un salon de spital psihiatric, care ar mai putea fi o cameră dintr-o unitate militară (o multitudine de paturi suprapuse). În permanență, decorul dezolant (frânghii, butoaie metalice, plăci de lemn) contrastează cu subiectul romantic și cu atmosfera configurată prin lumini. Elementele de scenografie nu sunt pur decorative, ci intens accesate de actori. Enrico și Edgardo se duelează pe un pod rulant, pe un altul este barată calea dintre îndrăgostiți (prin încrucișarea a două baghete în alb și roșu, ca ale poliției rutiere, numai că de proporții); Lucia construiește altarul dragostei din lingouri negre, răsturnate dintr-o roabă, risipind bucăți de cărbune în loc de trandafiri, se tăvălește printr-un morman de melană, căutându-și iubitul, dar dând peste arma crimei (toporul), intonează urcată pe bănci, scări de gimnastică, buturugi, alunecând pe o platformă. Eroina delicată își dezvăluie latura alienată. Lucia este figura centrală a spectacolului, care începe și se încheie cu imaginea ei sumbră. Speranțele inițiale i-au fost curmate de un destin tragic, prevestit.

Reprezentările lui Enrico și Arturo, în acord cu tonul ironic cu care e construit momentul sosirii mirelui (cât și imediat după) – confetti, alămuri, clovnerie, cabaret – parodiază opera bufă. La fel machiajul burlesc din pregătirea miresei. Perspectiva asupra personajului Edgardo rămâne una sobră, aceasta fiind contrabalansată de cor (fețe puternic pudrate, persiflând prin umbrele negre, deschise o înmormântare tipic americană), dar și de bizareria celor trei mirese perindându-se pe scenă sau de cea a apariției corpului neînsuflețit. Întregul romantism este reinterpretat de Andrei Șerban prin folosirea grotescului, derizoriului, caricaturalului.

Cu toate acestea, tema rămâne serioasă – ”ocaziile” (S. Kierkegaard) fundamentale ale vieții (păcatul, căsătoria, moartea). Fiecare om obține edificarea în felul său (mărturisirea păcatelor/întâlnirea cu Dumnezeu, împlinirea tainei cununiei/”dragostea învinge totul”, decizia de a împlini actul cel mai grav cu putință/întâlnirea cu ceea ce e lucrul cel mai nesigur dintre toate). Interpretarea lui Andrei Șerban răstoarnă prejudecățile (familia, biserica, instituțiile care presupun uniformizare, reprezentate generic prin armată). Mesajul este actualizat, în sensul că se caută soluții în prezent: în ce constă edificarea celui care sfidează instituțiile consacrate? A păcătosului care mărturisește că și-a ucis soțul inacceptabil, din cauza unei legături mai profunde, nu un jurământ, ci dragostea dăruită de o inimă sinceră. A celui care refuză să mai creadă în angajamente. Ori a celui care înțelege că ”în mormânt nu există amintire”.

 (Lucia di Lammermoor de Gaetano Donizetti, regia: Andrei Șerban, din distribuție: Diana Țugui/ Lăcrămioara Hrubaru Roată – Lucia, Adrian Marcan/Jean Kristof Bouton – Enrico, Călin Brătescu/Florin Guzgă – Edgardo, Andrei Apreotesei/Andrei Fermeșanu – Arturo, dirijor: Vlad Iftinca, Metropolitan Opera din New York, decorul: Octavian Neculai, costumele: Lia Manțoc, premiere: 23 și 25 septembrie, Sala Mare a TNI, producție a Operei Naționale din Iași)

Dana Tabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2014/09/dezvrajirea-actului-teatral.html
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu