Cenușiul urban e o ”grădină” populată cu personaje pestrițe. Radu Afrim
parodiază umorul românesc din serialele TV inspirate de viața la bloc. Firul
narativ e subțire și fragmentar. Nu contează atât poveștile în sine, cât lipsa
de calitate a vieții. Sinuciderea unui băiat declanșează un lanț al bârfelor
printre locuitorii colorați ai lumii cenușii. Un tip gay se iubește cu un
proprietarul garsonierei în care stă cu chirie, iar proprietarul e însurat și
soția sa gravidă. Un cuplu cu un copil se destramă în mod violent (soția pleacă
de acasă, iar bărbatul se împușcă); femeia împrietenindu-se cu o tipă cu
inclinații de lesbiană. Doi tipi au diverse altercații cu fostul învățător. O
prostituată și un taximetrist decid să încerce o relație. Doi pensionari (ea
venind de la țară) trăiesc o idilă. Cotidianul e insuportabil de banal, iar
monotonia amplificată la microfon.
Viziunea regizorală, soluțiile de interpretare, decorul, muzica și
coregrafia creează un limbaj estetic de sine stătător, independent de parodie. Deși
contrapunctul parodic este mai pregnant decât esteticul, există câteva momente
individualizate când banalitatea discursului cotidian este pusă în scenă prin
mijloace spectaculoase, tipic afrimiene: song-ul prin care gay-ul (George
Albert Costea), cu o ghirlandă de beculețe în jurul gâtului, își afirmă libertatea
și urmarea coregrafică; momentul prințului broscuță, personajul emblematic al
piticului (Cătălin Vieru) pe care îl regăsim majoritatea spectacolelor lui Afrim;
momentul disco al Iuliei Colan etc. Culinarul este sursă pentru estetic
(lămâiul gay-ului), iar soluțiile regizorale asociază cotidianul cu latura culinară (covrigul pe post de volan, varza pensionarului/Constantin Cicort,
multiplicată ulterior prin verze colorate pe post de mingi). Toate acestea
înseamnă că regizorul încearcă o radiografiere a vieții prin intermediul artei
teatrale, plecând de la viscere, aducând în prim-plan ceea ce omul are mai
primitiv. Latura brută, instinctivă a oamenilor constituie filonul peste care
se suprapune pânza estetică.
În viziunea regizorală a lui Radu Afrim (la fel ca în Detalii naive, total lipsite de profunzime din viața și moartea unor
spectatori sau Punctul orb), viața
și moartea nu reprezintă fenomene opuse, deoarece lumea celor morți și a celor
vii se regăsesc pe aceeași scenă. La 12 canapele foarte colorate ce constituie
decorul (apartamentele în care oamenii își trăiesc viața ca într-o cutie) se
adaugă a 13-a, neagră, locul celor ce-au murit. Morții se întâlnesc între ei,
vorbesc, regretă viața ori veghează asupra celor vii. Apartamentele nu se
suprapun pe verticală, ci sunt desfășurate pe orizontală de-a lungul scenei,
canapelele fiind grupate de cele mai multe ori geometric. Lămpi cu picior,
piciorul având culoarea canapelei ce-i corespunde, demarchează spațiile fizice.
Conform aceluiași concept regizoral, există o legătură strânsă între om și
locul în care trăiește, de aceea accesoriilor de vestimentație li se asortează canapelele.
De asemenea, oamenii care trăiesc împreună ajung să semene, de aceea cuplurile
ori cei legați într-un fel sau altul se armonizează prin culoarea accesoriilor și
a canapelelor ce le corespund. Spațiile fizice și cele umane se întrepătrund,
iar psihologia oamenilor poate fi descrisă în termeni fizici: alienarea e
claustrare, absența spiritualității e îngustime, agresivitatea e zgomot. Pentru
fiecare solo sau moment de cuplu, ceilalți (vecinii) constituie un martor tăcut,
izolat în propriul spațiu.
Uneori protagoniștii se trezesc că gândesc cu voce tare, mai exact cenzura
gândirii nu mai precede actul comunicării. Intelectualul o face pe
inventatorul, susținând necesitatea unui sistem automat care să închidă gurile
oamenilor ori de câte ori spun prostii. E un prilej pentru regizor să enumere
toate chestiunile care i se par agasante în societatea contemporană. Crezul
învățătorului (Eugen Titu) este: ”Mai bine cenzură decât libertatea prostiei”. Dincolo
de această teorie ori de curajul de a spune ceea ce gândești în orice situație,
a gândi cu voce tare presupune că în spatele actelor umane nu mai rezidă o
gândire, iar gândirea este o simplă manifestare a instinctelor, la fel ca toate
celelalte comportamente. Mai mult, a gândi cu voce tare poate însemna ridicarea
cenzurii subconștientului. Conținutul refulat (gânduri, dorințe, temeri) iese
din umbră în lumina conștiinței, iar individul nu-și reprimă nicio idee și niciun
afect, adică nu se mai controlează. O asemenea smintire a minții e pusă-n scenă
de fragilii din Dacă am gândi cu voce
tare.
În ciuda a tot ceea ce ne-am putea imagina că ar putea fi o consecință dezastruoasă
a gândirii cu voce tare (atunci când spunem adevărul verde în față), finalul
spectacolului este frumos. Locuitorii pitorești ai lumii cenușii nu mai au
nevoie de cenzură pentru că ceea ce ei gândesc cu voce tare le schimbă viața:
acordă noi șanse relațiilor lor, își fac promisiuni, își cer scuze dacă au
greșit, iartă dacă li s-a greșit, sunt toleranți și inspiră o stare generală de
ecuanimitate.
(Dacă am gândi cu voce tare de
Adnan Lugonic, traducerea: Octavia Nedelcu, regia: Radu Afrim, distribuția: Cătălin
Vieru, Iulia Colan, Constantin Cicort, Tamara Popescu, Marian Politic, Romanița
Ionescu, Eugen Titu, Claudiu Mihai, Alex Calangiu, Raluca Păun, George Albert
Costea, Dragoș Măceșanu, Costinela Ungureanu, Lili Sârbu, Cătălin Stratonie,
scenografia: Vanda Maria Sturdza, costume: Lia Dogaru, coregrafia: Flavia
Giurgiu, muzică: Alex Bălă, Teatrul Național ”Marin Sorescu” Craiova, premiera:
6 mai 2017, prezentat în FNT 2017)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/11/daca-am-gandi-cu-voce-tare.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2017/11/daca-am-gandi-cu-voce-tare.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu