Actorul Radu Ghilaș este autorul a peste zece puneri în scenă până în
prezent, iar nu de mult a avut premiera cu spectacolul său de licență în Regie la
Uzina cu Teatru. De fiecare dată completând textul prin simboluri și semnificații,
acesta își pune amprenta asupra ideaticii puse în joc de piesele pe care le montează.
Este și cazul piesei Piele și cer de
Dimitré Dinev (2006) asupra căreia Radu Ghilaș alege să se îndrepte regizoral cu
acest prilej, valorificând simbolurile, dar și expunându-și câteva concepții cu
privire la viață și moarte: ”viața nu-i decât un joc cu moartea”, ”viața mea e
făcută din moartea celorlalți”, ”moartea nu e cea mai mare pierdere – cea mai
mare pierdere e ceea ce moare în om în timpul vieții”. Capitolul 13 din
Epistola I către Corinteni se încheie în felul următor: ”Şi acum rămân acestea trei: credinţa,
nădejdea şi dragostea. Iar mai mare dintre acestea este dragostea”. Doar
dragostea poate face ca pielea să fie demnă de cer.
Credința, speranța și dragostea sunt virtuți
cardinale în creștinism, a căror ordine Radu Ghilaș o răstoarnă – Love, Faith,
Hope dau numele tatuat pe corp al iubitelor din trecutul protagonistului – și consideră
că atunci când și ”dacă le pierdem, nu ne mai rămâne decât moartea”. Dat fiind
că textul tinde să fie destul de brut pe alocuri, iar cei doi actori (Petronela
Grigorescu și Ionuț Cornilă) pun foarte multă carne pe scheletul dur,
investindu-l cu emoție și energie, trimiterea la Epistola Sfântului Apostol Pavel, în
contextul semnalat, poate deveni controversabilă. Sufletul nu trebuie căutat
printre măruntaie și străfunduri, ci în afara omului, în gândurile lui devenite
fapte, în ceilalți, în chipurile celor ce nu mai sunt, dar care cumva au rămas
întipăriți pe pielea lui sau în durerea pe care o resimte. Întâlnirea
mercenarului cu moartea ia forma unei stranii povești de iubire ce se înfiripă
între el și jefuitoarea de cadavre. Această
întâlnire stă sub semnul complementarității dintre Eros și Thanatos.
Scenariul poate fi circumscris realismului
simbolic pe care îl practică Radu Ghilaș în montări, cu mențiunea că de această
dată parcursul regizoral se complică puțin în direcția absurdului (anumite
ambiguități de situație, devenind ușor incredibil), al expresionismului frizând
grotescul (transformarea anumitor pasaje de text în micromonologuri, corespunzându-le
în spectacol microscenele sau flash-urile realizate prin modificarea luminii,
introducerea unui spot și închiderea personajului feminin/Petronela Grigorescu
într-o celulă incandescentă din interiorul căreia luptă cu trecutul, cu sine
ori cu o idee, lucru evident și din gesticulația contorsionată a mâinilor), la
limită cu onirismul. Per ansamblu, Radu Ghilaș intenționează să lucreze un
spectacol de atmosferă, lucru evident din laitmotivul melodic instrumental, din
proiecțiile video ori light design, continuu, fără heblu. Numai că flash-urile
deja menționate, ca și momentele de proiecție pe pielea personajului
masculin/Ionuț Cornilă (șarpele, figurile feminine) comportă o notă emfatică și
ostentativă, ceea ce mai mult destructurează și fracturează spectacolul, în loc
să-l omogenizeze. Pe de altă parte, este la fel de adevărat că respectivele
momente atrag atenția nu doar prin retorică și stridență, ci și prin faptul că ele
comportă un efort mai deosebit din partea echipei tehnice sau a actorilor.
Pe lângă intenția de a crea atmosferă, Radu
Ghilaș ține în foarte mare măsură cont de text, fără a i se putea reproșa însă
că ar lucra prea textual. Regizorul își formulează o viziune unitară asupra
textului pe care o duce până la capăt: întâlnirea cu moartea înseamnă anularea spațiului
și a timpului. În această ordine de idei, obsesia legată de ceasuri (proiecție,
soluții regizorale) ori de locul scenic ales pentru moartea eroului (există
câteva anticipări pe care regizorul nu le lasă la vedere) sugerează o prețioasă
inutilitate. Abordarea regizorală tinde să fie clasică, realistă și simbolică din
dorința de a lucra ca la carte, exceptând momentele cu o estetică particulară (flash-urile
expresioniste) la care m-am referit deja, ceea ce nu scutește spectacolul de o
anume contradicție. O constantă a simbolisticii spectacolelor lui Radu Ghilaș o
conferă haina: rochia neagră de sub mantia de camuflaj pe care ea o îmbrăcată la
final, la care se adaugă replica lui (”acum știu cine ești”) și, în plus,
proiecțiile în perfect acord cu ideea regizorală (hainele care urcă la cer,
trupurile) nu sunt redundante.
Petronela Grigorescu și Ionuț Cornilă fac un
veritabil tur de forță pentru a transpune replicile textuale în spectacol de
actor. Ambii au experiența scenică necesară pentru a negocia cu logica textului,
conferindu-i intonația potrivită, modulând-o și pliind-o pe economia concretă a
situațiilor scenice construite din lumini și umbre ale sufletului. De la
rebelul de la început, râzând forțat și bătând din bocanc, la femeia vulcanică
și sensibilă din final, ulterior la întruchiparea morții, Petronela Grigorescu
poate fi surprinsă în diverse ipostaze nuanțate de rol. Ionuț Cornilă, unul dintre
cei mai expresivi actori ai Naționalului ieșean, dovedește o abilitate
uimitoare de a trece de la ipostaze de rol brutale, la ipostaze de rol delicate.
E suficient să-i surprinzi privirea atunci când exprimă mirare ori tandrețe sau
să-i accepți convenția dramatismului ferm. Cei doi se completează, într-o
complicitate scenică greu de egalat. Se situează pe același nivel de
teatralitate, convențional și simulare. Din această postură, îl ajută pe
tânărul Răzvan Grosu/Soldatul, student în anul II la Actorie, să debuteze. Dar
mai mult decât atât, însuși rolul tânărului, amestec de tremur și incertitudine,
îi este favorabil, acesta nefiind încă obișnuit cu scândura, dar întâmpinând-o
cu perseverență și fiind dornic să îi facă față. În mai mică măsură, și în cazul
său se produce o întâlnire cu moartea, indescifrabil legată de fenomenul
erosului.
(Piele și cer de Dimitré Dinev,
traducerea: Dan Stoica, regia: Radu Ghilaș, distribuția: Petronela Grigorescu, Ionuț
Cornilă, Răzvan Grosu, decor: Cătălin Târziu, costume: Rodica Arghir, muzica
originală: Dragoș Cohal și Ionuț Todică, video design: Andrei Cozlac, premiera:
4 aprilie 2018, Uzina cu Teatru, Teatrul Național ”Vasile Alecsandri” Iași)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/04/intalnire-cu-moartea.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/04/intalnire-cu-moartea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu