Poate ați văzut filmul în care viața personajelor se construia asemenea unui
castel din cărți de joc. Iar o singură mutare în primul puzzle de destin creat,
venind din partea primului lot de personaje, avea consecințe asupra vieții următorului
lot, într-un raport cauză-efect de nedescifrat de cei din interiorul ”jocului”,
vizibil pentru spectator abia la final. La acel film m-a dus cu gândul
scenariul inteligent conceput de Csaba
Székely și la fel de inteligent adaptat de regizorul Radu-Alexandru Nica
pentru inteligenții actori sibieni. Dacă în filmul al cărui titlu nu mi-l
amintesc scenele se derulau secvențial, dând impresia de colaj, în spectacolul
lui Radu Nica cele zece scene se întrepătrund parțial, iar cele zece personaje
au legătură unele cu altele.
Aparent, cele zece porunci biblice stau la baza spectacolului (”Să nu ai
alți dumnezei înaintea mea!”, ”Să nu îți faci chip cioplit!”, ”Să nu iei numele
Domnului Dumnezeului tău în deșert!”, ”Adu-ți aminte de ziua Domnului și o
cinstește!”, ”Cinstește pe tatăl tău și pe mama ta, ca bine să-ți fie și mulți
ani să trăiești pe pământ!”, ”Să nu ucizi!”, ”Să nu preacurvești!”, ”Să nu furi!”, ”Să nu ridici mărturie mincinoasă împotriva aproapelui
tău!”, Să nu ridici mărturie mincinoasă împotriva aproapelui tău!”), fiecare
dintre cele zece personaje încălcând una dintre acestea, lucru care va avea
consecințe negative asupra vieții altui personaj, înrudit într-o măsură mai
mare sau mai mică, pentru că în fond toți suntem semeni, nu-i așa?
În fapt, cele zece porunci nu sunt decât un pretext. Dacă ar fi să ne
referim chiar la prima poruncă (”Să nu ai alți dumnezei înaintea mea!”), dumnezeii
avuți în vedere, după cum se poate observa și din detaliile scenografice, sunt
noii zei ai cetății (starurile, tehnologia, vedetele politice etc.). Iar înscrisul
”Dumnezeu n-a fost aici” de pe decorul pictural de tip graffiti art face ca totul să trimită în mod absolut remarcabil la conceptul
lui René Magritte din Ceci n’este pas une
pipe. Tot de aici începe și descifrarea construcției spectaculare, din
scene care se intersectează și se reiau parțial de la o poveste la alta. Între
re(prezentare) și (sub)text se instalează exact aceeași distanță intenționată
din tabloul lui Magritte care reprezintă o pipă, având sub imagine înscrisul cum
că ”Aceasta nu este o pipă”. În spectacol se face referire la ceea ce este
evident (cele zece porunci care sunt numite în momentul trecerii de la o scenă
la alta de unul sau altul dintre personaje), iar din reprezentare (derularea
spectacolului propriu-zis, făcând uz de storrytelling
și jucând cu cărțile pe față în privința faptului că acțiunea scenică nu-i
decât simulare) rezultă negarea celor zece porunci (cu trimiteri având la bază
experiențe subiective sau cu implicații sociale actuale).
În altă ordine de idei, în spectacol e vorba de Dumnezeu și de cele zece
porunci, dar înscrisul cum că ”Dumnezeu n-a fost aici” contrazice ceea ce este
reprezentat. Dacă o contradicție reală nu poate exista între text (ceea ce se
scrie în piesă, text de spectacol, scenariu etc.) și imagine (spectacolul ca
reprezentare de ordin vizual, cu replici rostite), în măsura în care o
contracție reală poate exista doar între două afirmații (ordinea textului și ordinea
reprezentațională a imaginii sunt situate în planuri diferite), se pare că
regizorul este un antireprezentaționist (cum am mai observat și în alte
rânduri). De aceea, probabil că i-ar da dreptate lui Michel Foucault atunci
când interpretează tabloul lui René Magritte ca fiind o caligramă. Și poate că
ar fi de acord cu faptul că spectacolul său este o caligramă. Un spectacol
caligramă în contextul căruia secretul pantofilor bej (o pereche de pantofi de
damă bej se găsesc plasați în spatele decorului la început, evitând simetria în
raport cu decorul din fața lor, după care unul din personaje îi încalță), proiecția
video pe fundal (în avans, retrospectivă sau uneori chiar în acord cu storrytelling-ul), aprinderea globurilor
atunci când sunt în joc anumite personaje (globurile fiind plasate deasupra
celor zece spații de intrare în scenă – decorul propriu-zis, concentrând o
stație de metrou, de la pereții desenați în grafitti
art, la barele de la intrare, într-un perimetru restrâns) sau gravitatea
absurd voită de dinaintea pauzei, invitând la ”sezonul doi” și proiectând pe
fundal ”Colectiv” nu necesită nici un fel de interpretare. Un spectacolul
caligramă modulat pe ruperea de ritm dintre ”Dumnezeu n-a fost aici” și ”Să
nu…”. Cu treceri bruște de la comic la grav, de la serios la derizoriu ori de
la expresivitate scenică, la improvizație ori șarjare. Un spectacol caligramă
rece din spatele căruia vocea regizorului pare să nu spună decât că nu trebuie
să credem în corespondența dintre text și imagine, dintre obiect și realitate, dintre
replică și fapt; că nu trebuie să credem în spectacolul pe care îl vizionăm
deoarece reprezentarea scenică nu-i decât o iluzie. Mai mult, realitatea scenică
e una de ordin lingvistic în contextul căreia situațiile și personajele nu au
corespondență reală, iar acest lucru e lăsat la vedere din punct de vedere
regizoral.
În scenele intercalate, cu reluarea fragmentară a unor momente pentru a
explicita treptat situațiile și relațiile dintre personaje, schimbând ușor
detaliile și neurmând o ordine cronologică, fiecare dintre actori este, pe
rând, narator și personaj. Din poruncă în poruncă (încălcate de unii) și din
păcat în păcat (comise de alții), se ajunge în final, în mod circular, la un
prim păcat (mama care și-a abandonat/vândut copilul) și la un ultim păcat (incestul,
cuplul care se formează și urma să aibă un copil se dovedește a fi format din frate
și soră). În pofida glacialului abordării regizorale, personajele excelent
interpretate (limbajul teatral și interpretările actoricești sunt foarte vii) conferă
spectacolului o tensiune ce se amplifică pe măsura curiozității cu care sunt
urmărite și descâlcite situațiile, dar care se și descarcă prin nostimade și
ironii scenice.
(10 de Csaba Székely, traducerea: Sándor László, regia: Radu-Alexandru Nica, scenografia,
video, light design: Andu Dumitrescu, muzica: Vlaicu Golcea, cu: Diana Fufezan,
Andrei Gîlcescu, Raluca Iani, Serenela Mureșan, Cristina Ragos, Vlad Robaș,
Ciprian Scurtea, Cristian Timbuș, Arina Ioana Trif, Marius Turdeanu, prezentat
în cadrul Microstagiunii BRD Scena9, 24 martie 2018, Teatrul Național ”Radu
Stanca” din Sibiu)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/04/un-spectacolul-caligrama.html
https://dyntabu.blogspot.ro/2018/04/un-spectacolul-caligrama.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu