Lansarea volumului ce marchează debutul dramaturgic al lui Andrei Nicolau
Volovăț (Dumnezeu ne iubește pe toți,
editura Timpul, 2018) a avut loc la BCU, sala ”P.B. Hașdeu” pe data de 13
decembrie 2018. Avocatul Neculai Volovăț preferă să semneze cartea sa de debut
cu un semi-pseudonim cu semnificație personală (”Andrei” pentru că e născut pe
30 noiembrie și ”Nicolau” pentru că e numele părinților săi spirituali).
Volumul conține trei piese, dintre care prima (”Scrisori” sau ”Prizonierii
lui Caragiale”) a fost pusă în scenă la TNI în 2014, într-o variantă inițială,
controversată, ”Onorabili în direct”, acum fiind revizuită, cea de-a doua
(”Dumnezeu ne iubește pe toți”) dă titlul volumului, iar cea de-a treia
(”Buncărul” sau ”Apocalipsa cea de toate zilele”) fiind cea mai valorificabilă
actoricește și regizoral prin veridicitatea dialogurilor, contrastând cu
situația absurdă. Această piesă realizează trecerea de la pasiune dramaturgică,
marcată de teatrul lui Caragiale, la o scriitură vie, plecând de la care așteptarea
unor noi piese de teatru semnate de Andrei Nicolau Volovăț devine imperioasă.
De altfel, acest lucru a fost evidențiat și de interpretarea expresivă a actorilor
Petronela Grigorescu și Ionuț Cornilă a unui foarte scurt fragment din piesă,
incitând audiența să regăsească întregul din care a fost decupat pasajul.
Din Scrisori… reiese faptul că
Neculai Volovăț îl idolatrizează pe Caragiale, făcând parte dintre nostalgicii
culturali cinici care se fixează asupra unui moment din trecut (bunăoară,
teatrul lui Caragiale) și astfel, idealizându-l, îl transformă într-o lentilă
prin care propriul prezent e simțit enorm și văzut monstruos, într-un filtru
pentru actualitatea politică și satirizarea acesteia, aflându-și propriul
prilej de a construi replici comico-grotești, acide, personaje-avatar (noile
caractere) și de a acorda un sens personal ironiei și autoironiei. Puține
fantoșe social-politice scapă fără a fi caricaturizate prin personajele-avatar schițate
de Neculai Volovăț și prin indicarea unor situații diverse de corupţie,
incompetenţă, înstrăinare de celălalt, absenţa solidarităţii, mitocănie,
ipocrizie etc.
În Dumnezeu… sunt prinși românii
din diaspora, mai precis tinerii plecați să lucreze în străinătate, având până
la 35 de ani, care revin după un timp deoarece le place aici. Neculai Volovăț
expune un multiculturalism pe dos. Când de ceva ani multiculturalismul, toleranța
față de diversitatea interetnică, combaterea discriminării pe criterii etnice
constituie priorități ale proiectelor culturale, textul dramatic în discuție
riscă prin degajarea cu care abordează intoleranța față de orice etnie, față de
români în general, până la urmă. Din modul în care e folosit, de exemplu,
termenul ”țigan”, dar și din poantele mai mult tragice decât comice, autorul Neculai
Volovăț se dovedește un cinic purtând cu nonșalanță masca naivității. Tușele
sunt groase, dar replicile nu au greutate, ca-ntr-un dialog cotidian fără
menajamente. Se accentuează foarte mult, până la refuz ideea necunoașterii
limbii române, încercându-se, într-o manieră destul de forțată, construirea
comicului de limbaj. Din nou, din nevoia de a transpune în text comic propria
perspectivă asupra lumii contemporane, Neculai Volovăț s-a îndreptat asupra lui
Caragiale, luându-l ca model, aspirând la o replică similară. După nevoia de-și
regăsi propriul comic de limbaj, pe alocuri tern, pe alocuri strident, în ceea
ce privește conținutul dialogurilor dintre personajele împăcate multicultural
în cele din urmă, Volovăț trece la critica unor tare ale neamului (lenea,
hoția, vorba lungă, trasul la măsea, inconsecvența de caracter, lamentarea,
trădarea, ipocrizia, coțcăria etc.).
În schimb, în Apocalipsa… registrul
se schimbă spre creionarea unor personaje care nu sunt neapărat reprezentative
pentru o categorie socială, ci oameni din cotidian, limitați, schematizați
pentru a face față societății corporatiste și consumiste. Universul dramaturgic
se îngustează la cinci personaje, dialoguri de tip scheci și o situație
concretă, declarat obsesiv sexuală. Sunt condamnate snobismul, neurastenia
declanșată de stresul cotidian, totul reducându-se de fapt la influența
dezastruoasă pe care mass-media o are asupra imaginației oamenilor, provocând
banale catastrofe raționale cotidiene. Din nevoia de a evada din cotidian, de
ceva fulminant, cele patru personaje principale își fac timp pentru a trăi mica
lor apocalipsă.
Asocierea dintre avocat și autor de text dramatic mi se pare foarte
potrivită. Neculai Volovăț este dovada faptului că un avocat trebuie să fie un actor
desăvârșit și totodată un fin observator al oamenilor și al societății în care
trăiește. Dar Neculai Volovăț nu a rămas la stadiul de observator critic, ci a
transpus aceste observații în situații
teatrale și le-a dat nume și chipuri de personaje.
Teatrul lui Neculai Volovăț este extrem de personal, chiar și atunci când
nu ar părea astfel. E suficient să remarcăm tendința de defulare prin teatru a
autorului, aspect reieșind din întrebuințarea unui limbaj trivial și rescrierea
unor adevăruri simple folosind termeni cât se poate de brutali: ”Da, bă,
băieţi, istoria e doar o clismă. Aşa se mai evacuează dejecţiile din memoria
omenirii, ca să nu se-mpută atmosfera prezentului de tot! Că dacă ar fi
altceva, ar ține minte oamenii și nu ar mai repeta prostiile și nenorocirile” (”Dumnezeu
ne iubește pe toți”).
Tragicomedia, ironia și autoironia, contrastele și paradoxurile (l-aș putea
înscrie în tipologia unui candid cinic), veracitatea asociată cu bizarul sunt de
bun augur pentru un teatru care să iasă de sub influența marilor maeștri, căutându-și
propriul drum în branșă. În ceea ce privește forma este un clasic (În Apocalipsa… respectă regula celor trei
unități), dar în ceea ce privește conținutul, subiectele, replicile e ca un ”alpinist
care se aruncă în vid”, fără cea mai mică ezitare.
Faptul că rescrie și revine asupra textelor, schimbând replici și faptul că
nu respinge o critică argumentată, constructivă înseamnă că e perfecționist,
dar și onest. Iar modul cum se inspiră din realitate, situații reale stând la
baza situațiilor dramatice și personaje-caz la baza personajelor surprinse în
piesele sale ar trebui să intrige, să ne facă și mai curioși cu privire la noi
piese în stare incipientă, așteptându-și rândul să fie finalizate și publicate
în următorul volum.
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2018/12/andrei-nicolau-volovat-debut-dramaturgic.html
https://dyntabu.blogspot.com/2018/12/andrei-nicolau-volovat-debut-dramaturgic.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu