Ieșeanul Marius Ursache implementa acum câțiva ani un program prin care viața
fără de moarte ar putea deveni posibilă în mediul digital. Avatarul Eternime devine un alter-ego care
primește informații despre o anumită persoană, ajungând un depozitar activ al
memoriei, gândurilor și poveștilor de viață ale cuiva, iar persoana respectivă
ar putea trăi pentru totdeauna prin intermediul dublului său digital. Experimentul
cu clona digitală reușind să poarte conversații firești cu interlocutori reali
a început în 2014 la MIT în cadrul Entrepreneurship
Development Program.
Pe 10 septembrie 2014 are loc și premiera piesei Marjorie Prime de Jordan Harrison care
lansează probleme similare. Iar în 2017 piesa de teatru va fi ecranizată. Inițial
e vorba de discuțiile membrilor familiei cu un robot digital care devine în
timp real o persoană apropiată care a decedat și cu a cărei moarte cei rămași
în viață încearcă să se obișnuiască, menținând-o în acest mod superficial în viața
lor. După care apare ideea unor prezențe sub formă de holograme ce recreează identitatea
celor ce au murit, dar pot în acest mod science-fiction și bizar să rămână
aici. Pe măsură ce discuțiile avansează, iar robotul uman primește tot mai
multe informații, acesta devine tot mai deștept și simulează tot mai bine
personalitatea celui dispărut, reconstituind-o din amintirile ce îi sunt furnizate.
Că inteligența artificială ar putea înlocui la un
moment dat prezența umană e în același timp o provocare și o temere. Deja
petrecem tot mai mult timp în fața computerelor, iar interacțiunea umană are
loc din ce în ce mai mult în mediul virtual. E nevoie de foarte multă empatie pentru
a deosebi umanul de simulacrul virtual. Însă până la urmă care e diferența? Spectacolul
lui Radu Iacoban expune modul uluitor în care clonele digitale pot da dovadă de
inteligență, ajungând să glumească sau să fie ironice, simulând aproape la
perfecție emoțiile umane, sensibilitate, dar, în același timp, punctul în care
experimentul eșuează, dialogul devenind unul fracturat, iar fărâmele de
umanitate nefiind suficiente pentru a reda întregul univers al prezenței umane
pierdute.
Ca modalitate de lucru, regizorul propune un discurs scenic care este în
deplin acord cu discursul uman frânt (cu foarte mult heblu între scene),
alegând de fiecare dată un fond muzical care să dea de gândit, dar optând
pentru o scenografie caldă, în contrast cu încercările disperate de dialog, în
primul rând ale oamenilor între ei și în al doilea rând ale oamenilor cu
clonele virtuale ale ființelor iubite care au murit. Decorul este realist,
simplu, iar în ceea ce privește soluțiile regizorale am remarcat folosirea
plantei ca un simbol al viului; în momentul în care experimentul de a conviețui
dialogal cu un dublu digital e declarat eșuat la nivel de concept regizoral,
planta este scoasă din scenă. Finalul, lăsat în seama personalităților
recreate, alternând momente de storytelling
autentic (Dumitru Georgescu/Walter Prime), de emoție vie, netrucată (”Ce bine
că am putut iubi pe cineva”, Mihaela Arsenescu Werner/Marjorie Prime) cu
momente de dialog fracturat (”Îmi pare rău, nu am această informație”, Livia
Iorga/Tess Prime), înrămând momente de umanitate profundă din întâlnirea celor
trei alter-ego-uri virtuale cu momente de eclipsare a umanității este semnificativ
în acest sens.
În primul rând, am putea pune la îndoială faptul că deținerea memoriei cuiva
ar putea conduce la copierea identității acelei persoane, dat fiind că omului
viu îi sunt proprii tocmai negările, uitările, răstălmăcirile, îmbogățirea
trecutului prin amintiri care-și pot schimba coloratura, la limită cu
imaginația, o facultate pe care un robot înzestrat cu o inteligență perfectă nu
o poate accesa. Fiecare om are un fel de a fi unic ce nu se reduce la gânduri,
amintiri și povești de viață fixe. Capacitatea de a înțelege și interpreta, de
a conferi hermeneutici subiective evenimentelor trăite, de a le modifica în timp contribuie la
unicitatea ființei umane. De aceea, la un moment dat clonele umane sunt
perfecte în raport cu cei pe care încearcă să îi impersoneze, iar ceea ce le
lipsește celor cărora le e dor de omul din spatele clonei, ajungând chiar să
reproșeze acest fapt, sunt tocmai imperfecțiunile și defectele celui pierdut. Calitățile
și dorința de perfectibilitate ne fac eficienți, dar defectele, micile
imperfecțiuni devenite indispensabile celor ce ne iubesc ne fac unici în ochii
acestora și nici o clonă digitală nu va putea să ne revendice vreodată
umanitatea atât de fragilă, dar unică și irepetabilă.
Amintirile se pot pierde, gândurile se por schimba, poveștile de viață sunt
la fel de vii precum momentele pe care le redau, noi circumstanțe, persoane noi
cu care venim în contact suscitând noi amintiri, gânduri, emoții sau recreări
ale propriului trecut. Ne schimbăm în permanență, iar faptul că suntem în
mișcare ne face liberi. Dacă celălalt înseamnă pentru noi o imagine fixă atunci
ne putem foarte bine mulțumi și cu o clonă digitală, dar nu putem iubi pe
cineva decât în libertatea ființei sale și în devenirea sa continuă. Uneori,
dialogul dintre oameni nu e mai puțin fracturat decât cel cu o clonă care
intenționează să devină mai umană, alteori suntem fărâmițați în mii de bucăți
în ceea ce privește umanitatea din noi încât singurul nostru țel ar trebui să
fie să devenim la rândul nostru mai
umani. Plecând de aici, ne putem întreba ce ne face umani, ce ne deosebește de
robotul care zâmbește mai uman decât noi înșine, face glume și ironii mai
inteligente și pare să ne citească gândurile și să ne trezească emoții.
O anume continuitate în discontinuitatea schimbătoare și subiectivă a
gândurilor, emoțiilor, imaginilor din trecut numită pe bună dreptate identitate
face diferența. Uman nu înseamnă mai bun, ci pasibil de a greși, dar și de a se
îndrepta. Umanitatea e ceea ce leagă eul care-a greșit de eul care și-a reparat
greșeala prin căință, umanitatea e sentimentul micimii în fața cerului
înstelat, umanitatea e emoție dezlănțuită și nu complezență moderată,
umanitatea e curajul de a-ți înfrunta demonii cei mai adânci și frica de
moarte. Omul este liber, paradoxal, imprevizibil. Robotul e mărginit, rigid,
foarte previzibil.
Putem alege să fim ego autentic sau alter-ego digital în era tehnologică.
Iar avatarul Eternime ar putea supraviețui pentru totdeauna cu amintirile cu
care l-am alimentat. Însă uman devii doar atunci când înțelegi în cel mai real
sens cu putință enunțul de bun-simț ”Toți o să murim”. Nu poți fi uman trăind, împreună cu posesiile tale, ca și cum ai fi
etern. Reușind să transmită aceste sensuri, actorii din Marjorie Prime creează
un spectacol emoționant despre viață, viitor, (im)posibilitatea acceptării și
fenomenul morții, singurul care ne face să devenim cu adevărat mai umani.
(Marjorie Prime de Jordan
Harrison, regia: Radu Iacoban, distribuția: Mihaela Arsenescu Werner, Doru
Aftanasiu, Livia Iorga, Dumitru Georgescu, scenografia: Tudor Prodan, premiera:
12 ianuarie 2019, Sala Studio, TNI)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2019/01/dialog-fracturat-farame-de-umanitate.html
https://dyntabu.blogspot.com/2019/01/dialog-fracturat-farame-de-umanitate.html
foto: Odin Moise
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu