luni, 21 ianuarie 2019

Un dolce far niente




Am identificat la vizionarea de la sfârșitul lui decembrie un spectacol de tip brechtian, prilej de reflecție asupra societății contemporane, asupra rolului artistului în societate, asupra rolului intelectualului și asupra noului conflict de clasă din România, având o durată de aproximativ trei ore prin care cele patru ”episoade” (introducerea personajelor, seducții, povești de iubire și realitatea), încheindu-se cu o concluzie-song surprindeau adâncirea în alienare prin intermediul folosirii mijloacelor teatrului nou, uneori în exces. Atunci când secolul nu ne mai poate rezerva nimic nou în materie de tehnică regizorală, contează mai mult nu ce mijloace folosești, ci cum și de ce alegi să folosești anumite mijloace.

La premieră, spectacolul se mai comprimase, dar fără a deveni neapărat și mai structurat și se pierduse componenta brechtiană. În schimb, unele soluții regizorale dispăruseră (din motive identificabile de abuz de tehnici regizorale), iar altele care păreau inițial că nu-și au rostul sau erau folosite cu stângăcie (momentul cu lanternele, efectele fumigene, microfoanele, portativele etc.) căpătaseră mai mult sens. Dacă inițial ai fi putut avea impresia că amprenta regizoarei asupra actorilor era de găsit pe-acolo pe undeva, ulterior (poate din cauza derutei cauzate de comprimare) nu mai există nici un semn al prezenței regizorului în gesturile, modul de joc, improvizațiile actoricești. Devine un spectacol de concept, chiar puternic în ceea ce privește conceptul regizoral, dar rămâne un spectacol de actor, nefiind nicidecum unul de regizor.

Din accentele puse de actori asupra unora dintre pasaje, prin transformarea replicilor în comentarii (”ce vodevil lamentabil” sau ”melodramatic”, în opoziție cu intenția regizorală), prin dubla ipostază de personaj și de maestru de ceremonii (gazdă) a Andreei Boboc iese în evidență faptul că avem de a face cu un spectacol-comentariu, care, departe de a implica actorii în personaje (perspectiva asupra schiței de personaj se schimbă continuu, prin schimbarea actorului care redă un anumit personaj și a costumului aferent) ori în situațiile scenice, îi apropie de latura lor umană. Atunci când nu sunt în situația de a juca așa cum preferă sau își concep cel mai bine momentul, fiecare actor își redă rolul – încerc să evit pe cât posibil expresia ”interpretează un rol” deoarece regizoarea nu construiește roluri, nici personaje, nici interpretări, ci doar contururi de personaj, externalizând rolurile  în funcție de experiența proprie și de cum a transpus conceptul spectacolului în evoluția sa scenică.

În introducerea personajelor printr-un soi de cabaret teatral de la început nu erau necesare comentarii cu exemplificare pentru acțiunile scenice. Bufonada e menținută prin costume și jocuri de lumini. Decorul principal, o aglomerare de obiecte casnice pe un schelet unic, având posibilitatea de rotire la 180 de grade, are în cele din urmă o anumită utilitate, dar e insuficient justificabil scenic. Adăugarea pe parcurs a râsetelor în cor, ca-n sitcomurile de televiziune are rolul unei tehnici de detașare, aceeași intenție revenind song-urilor concluzive, punctărilor concluzive și emfatice, prin lumini și sunet, a anumitor momente, introducerii ”cărții” și a citatelor din Maxim Gorki,  renunțării la costum spre final, camerei de filmat care surprinde detalii nesemnificative și le proiectează pe două plasme simetrice, absenței oricărei esențializări a comentariilor asupra situațiilor scenice redate în episoadele doi și trei (efectul ar fi fost același, ba poate chiar s-ar fi putut gestiona mai bine detașarea graduală dacă s-ar fi făcut mai clar delimitarea între cele două episoade menționate). Dezordinea scenică nu ar trebui să contamineze prin dezordine structurarea ideilor, a momentelor, a stărilor (acolo unde e cazul) etc. De altfel, stările sufocă ideația, în loc să meargă în paralel, astfel încât într-un spectacol detașat, conceptual ajung să își facă loc efuziuni gratuite.

Cumva, detașarea graduală ce atinge climax-ul în episodul intitulat ”Realitatea” e foarte greu de păstrat în spectacol deoarece nu se lucrează suficient de ordonat. Pe de altă parte, episodul intitulat ”Realitatea” e cel mai reușit sub aspectul asumării conceptului regizoral de spectacol-comentariu (intervenția permanentă a Andreei Boboc, sincronul dintre replică și acțiune-comentariu, replicile în ecou construit de vocile actorilor, situații scenice ecranate). Sub aspect ideatic, fiind vorba de distanța dintre om și semenul său, de absența empatiei, de o singurătate abisală și dezolantă, se creează un paradox între forme regizorale și fond speculativ.

Actualizarea se produce sub două aspecte. Pe de o parte, s-ar putea identifica burghezimea zilelor noastre, pe care am putea-o învinui de pasivitate în ceea ce privește atitudinea în plan sociopolitic, insuficienta implicare în declanșarea unor schimbări la nivel social (monologul Văduvei, neepurat de delirul ideologic). În același timp, e vorba de două clase aflate la antipozi, săracii și îmbogățiții, cei din urmă ducând o existență searbădă, pe spinarea celor ce muncesc și otrăvind publicul spectator (implicat în perspectiva asupra lumii românești contemporane) cu lamentările lor. Este pus în discuție rolul intelectualului actual care alege mai curând o existență îmbuibată și confortabilă, devenind un formator de opinie în slujba puterii politice, urmându-și propriile interese.

 Pe de altă parte, spectacolul poate fi condus și în sfera opunerii a două tipuri de artist: mai întâi, artistul în același timp lipsit de talent și inutil din punct de vedere al activismului social și apoi, artistul care schimbă perspectiva asupra lumii și intervine social (Andreea Boboc are un comentariu în acest din urmă sens, actorii din spectacol sunt chiar artiștii care intervin social, printr-un comentariu asupra lumii în care trăiesc – chiar rolul lor în spectacol, roluri-comentariu, aspecte sugerate și de introducerea perspectivei de spectator a artistului, alături de cea de actant, lucru valabil și pentru spectatorii propriu-ziși care au dreptul la propriul rol social-comentariu). În plus, e o parodiere deplină a artistului ca simplu entertainer (rolul-comentariu al lui Horia Veriveș este explicit în acest sens). Prin imagistica scenică este surprinsă dezumanizarea profundă a omului – momentul cu lanternele și duetul Ionuț Cornilă-Cosmin Maxim fiind exemplar în această direcție.





(Un dolce far niente după ”Vilegiaturiștii” de Maxim Gorki, traducerea și adaptarea: Raluca Rădulescu, regia: Catinca Drăgănescu, cu Andreea Boboc, Ionuț Cornilă, Emil Coșeru, Petrobela Grigorescu, Tatiana Ionesi, Ada Lupu, Cosmin Maxim, Horia Veriveș, scenografia: Ioana Pashca, video și light design: Dan Basu, orchestrație muzicală și sound design: Jean Piloiu, premiera: 13 ianuarie 2018, Sala Teatru la Cub, TNI)



Dana Țabrea

https://dyntabu.blogspot.com/2019/01/un-dolce-far-niente.html


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu