În cadrul Maratonului dramaturgiei israeliene pe scene românești, derulat între 14 și 16 aprilie, cele cinci teatre partenere (Teatrul Naţional "I.L. Caragiale" din Bucureşti, Teatrul Evreiesc de Stat, Teatrul "Toma Caragiu" Ploieşti, Teatrul "L.S. Bulandra" Bucureşti și Teatrul de Stat din Constanța), propun publicului, cu ocazia Zilei Naționale a Israelului, montări ale pieselor unor autori israelieni de prestigiu, precum Edna Mazia, Hillel Mittelpunkt, Zadok Zemach, Savyon Liebrecht sau Hanoh Levin.
Teatrul Național din București a prezentat spectacolul Noii infractori de Edna Mazia, în regia lui Ion Caramitru. Cu acest
prilej, putem să reflectăm la motivele care atrag publicul spectator spre un
spectacol sau altul. Unii spectatori sunt atrași de autorul textului și vin la
teatru pentru o nouă abordare a unui dramaturg clasic, modern sau contemporan.
Alți spectatori ar putea alege în funcție de alte spectacole vizionate, purtând
semnătura aceluiași regizor. Alții în funcție de genul spectacolului, comedie
sau dramă, potrivit unor cronici sau referințe. În cazul punerii în scenă a
piesei ”Noii infractori”, e de remarcat că textul nu seamănă neapărat cu altele
ale autoarei, dar numele acesteia ar putea atrage, la fel evenimentul sau
notorietatea regizorului. Cu toate acestea, nu putem neglija faptul că, odată
spectacolul început, reușește să captiveze în mare măsură atenția, în sensul că
te ține în permanență conectat ca să vezi ce urmează.
Noii infractori sunt infractorii care nu deranjează pe nimeni. E definiția
pe care reprezentantul ordinii ce rezolvă moral, dar nu tocmai onorabil
chestiunea o dă infracțiunii găsite la locul faptei: o casă de toleranță
într-una dintre cele mai frumoase construcții arhitecturale ale orașului, un
bordel în casa unor oameni de bine, rămași fără bani, cu toate acestea o
familie veche, cu tradiții, moștenitoarea anumitor valori din trecut. Nici unul
dintre membrii familiei nu a avut habar inițial de adevărul cu privire la
afacerea pe care doamna casei o inițiază din disperare, forțată de
împrejurările vieții, dar cu toate acestea toată lumea a avut de câștigat de pe
urma banilor obținuți: fiul și ginerele au avut parte de o excursie la Paris,
fiica s-a putut întoarce acasă, soțul era angajat în continuare datorită
banilor soției care îi plătea indirect salariul către angajator. Mai mult,
odată afacerea deconspirată, copiii doamnei casei intră în joc. Cât îl privește
pe soțul ei, acesta se arată foarte îngăduitor după ce ea intră în închisoare,
spunându-i că iertat-o de mult.
Se pare că valorile celor, direct sau indirect, implicați, nu erau chiar
atât de diferite. Oricum, se creează un contrast foarte puternic, întreținut
prin lumini și coregrafie, între ambientul tradițional al casei și zvâcnirea de
imoralitate care e menită să-i împace pe toți și să-i facă părtași la fericire.
Bunica se obișnuiește cu fetele care veneau în casă aparent pentru cursuri de
gătit, mama se simte utilă și apreciată, fiul și fiica profită material de pe
urma afacerii, primul nu se mai desparte de soție și poate că nici nu mai e
nevoit să se ”prostitueze” artistic, scriind muzică pentru reclame, iar fiica
poate că primește bani mai mulți ori de câte ori cere pentru a-și finanța
călătoria ori publicarea cărții, iar în cele din urmă găsește un subiect de
inspirație pentru noua ei carte. Noii
infractori sunt, prin urmare, cei care au de câștigat prin implicare,
colaborare tacită, ignoranță sau închiderea ochilor de pe urma noii afaceri.
Noii infractori e un spectacol așezat, cu suspans, care-și dozează
foarte bine umorul și drama, cu actori implicați și care au priză la public.
Unele roluri sunt mai tușate (Daniel Badale, Șimșon, Ileana Olteanu, Naomi),
iar altele extrem de discrete (Alexandrina Halic, Anca, Alexandru Hasnaș,
Șlomo). În intervalul dintre cele două, fiecare actor își aduce propria
contribuție, conform coloraturii rolului său, la reușita de public
extraordinară a acestui spectacol: Virginia Mirea, în rolul principal, Dorina,
în rolul soțului, Andrei Finți, Arie, în cel al fiicei, Teodora Mareș, Bambi, în
rolul fiului, Silviu Biriș, Ylai ș.a.m.d.
Dincolo de notele comice pe care le aduc cu sunet Daniel Badale sau Ileana
Olteanu, există un comic mai discret, de situație sau de personaj, care răzbate
din interpretarea Alexandrinei Halic ori a lui Alexandru Hasnaș. În esență
însă, spectacolul reflectă drama nepotrivirii vremurilor cu omul, a
împrejurărilor de viață nefaste care scot o lume din rădăcini și impun noi
infracțiuni, a nevoii de a intra în pas cu timpurile, lucru care nu presupune
întotdeauna alegeri conform credințelor celor mai adânci ale personajelor.
(Noii infractori de Edna Mazia, traducerea:
Etgard Bitel, regia: Ion Caramitru, distribuția: Virginia Mirea, Andrei Finți,
Alexandrina Halic, Teodora Mareș, Silviu Biriș, Afrodita Androne, Ileana
Olteanu, Diana Sar, Cosmina Olariu, Daniel Badale, George Piștereanu, Alexandru
Hasnaș, Viorel Florea, Aris Bănuțoiu, Mihai Verbițchi, Alexandru Popescu, Emy
Drăgoi, scenografia: Florilena Popescu Fărcășanu, ilustrația muzicală: Călin
Țopa, coregrafia: Florin Fieroiu, TNB, vizionare online: 15 aprilie 2021)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/04/noii-infractori.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu