Deși pandemia ar fi trebuit poate să genereze o deplasare din interior și mai mult spre exterior în domeniul artelor spectacolului (corporalitate, efecte, coregrafie), această mișcare e urmată de o paradoxală interiorizare (poem, lirism, melancolie). În același timp, artiștii sunt preocupați de schimbarea spectatorului, de efectele vizibile asupra acestuia, de modul în care viața sa poate fi diferită după reprezentația artistică la care a asistat.
Teama de singurătate, relațiile toxice, dezamăgirile din dragoste, dragostea
necondiționată sunt tot atâtea posibile subiecte și modalități de integrare a protagoniștilor
unui spectacol preponderent vizual, poematic într-o zonă de echilibru dintre
exterioritatea și interioritatea unui spectacol de teatru. Cu toate că tematica
este una grea și există riscul de a cădea în melodramă, acest risc e asumat și
depășit prin scene și mișcări de teatru fizic, o arhivă de filme clasice care
au ca temă dragostea simbolizată în cultura occidentală prin sărut, introducerea
unor pasaje de ironie la adresa personajului masculin, pe ritmuri de colecție.
Tranziția spre teatrul online, deși nu pe deplin asumată – spectacolul se
presupune că se va juca pentru publicul fizic, atunci când va fi posibil –, ar
putea urmări tocmai mecanismul prin care se jonglează între interioritate și
exterioritate. Ca punct de plecare, am putea considera câteva replici – în
general replicile se repetă, atât de la un personaj la altul, cât și pe
parcursul spectacolului, dând impresia de laitmotive – despre cum ceva exterior
există, dar totodată în interiorul nostru, despre cum lumea se reflectă în
lumea noastră, astfel încât nu putem renunța la lume decât renunțând la noi
înșine și nu o putem adopta decât atunci când ne acceptăm pe noi înșine.
Pe de o parte, ne referim la un teatru coregrafic, cu elemente de teatru
fizic, dar pe de altă parte, spectacolul de teatru coregrafic e transformat într-un
poem al însingurării în doi, al corpurilor/sufletelor care se caută, se pierd
și se regăsesc. Pe de o parte sunt folosite efecte vizuale (proiecții care
uneori par să invadeze întreaga scenă) și speciale în general (fumul care încorporează
ideile din proiecții), iar pe de altă parte lirismul mișcărilor și al
replicilor sunt în strânsă armonie cu efectele vizuale. Pe de o parte
coregrafie, pe de alta poezie a mișcării scenice.
Tendința generală e de a face trecerea dinspre spectacolele-poveste spre
spectacolele care trec dincolo de posibilitățile poveștii de a exprima/camufla
emoțiile prin cuvinte, dincolo de limbaj ca sistem de comunicare. Noi posibilități
de semnificare, alte limbaje devin posibile, atât pe axa exteriorității – noi
limbaje corporale, coregrafice, vizuale, cât și pe aceea a interiorității – sunt
inventariate noi moduri de expresie la granița dintre vizual și tactil, pe
modelul bogăției de semnificație pe care o pot transmite sunetul valurilor sau
al vântului, dar și liniștea însăși sau sunetul pe care îl face o geană atunci
când lovește pleoapa ochiului care clipește.
Dinspre ceea ce se petrece cu protagoniștii în timpul poveștii rostite de mișcarea
scenică, într-un sens dinspre exterior spre interior, dar și dinspre interior
spre exterior, dinspre ceea ce simt/gândesc protagoniștii spre expunerea unor
idei despre noul teatru al pandemiei reprezintă unul dintre sensurile jocului. Cei
doi tineri actori (Paula Trifu și Dragoș Maxim) sunt deopotrivă expresivi
într-un sens psihologic, al profunzimii de caracter, dar și în ceea ce privește
abilitățile de mișcare scenică. În același timp, cei doi regizori și profesori (Raluca
Lupan și Cristian Grosu) s-au gândit la nevoia de a profesa a tinerilor lor
studenți. Teatrul online oferă, în contextul actual al pandemiei, prilejuri
favorabile în acest sens.
Teatrul pandemiei nu e doar unul al diverselor posibilități cu privire la
viitor, ci și unul al încercărilor artiștilor claustrați de a transmite emoții
încărcate de sensuri și nevoia de a împărtăși valori. Unii au reușit acest
lucru prin intermediul spectacolelor online, alții prin intermediul site-urilor
proprii. Putem spune că artistul devine la fel de dependent de publicul său pe
cât de dependent e de teatru sau pe cât de dependent de teatru este publicul
său. Dacă anterior relația părea mai curând unidirecționată, astăzi raportul de
reciprocitate, plurivocul sensurilor, nevoia artistului de publicul spectator devin
constante.
(Toxic, regia: Cristian Grosu, Raluca Lupan, cu Paula Trifu și Dragoș Maxim, video: Cătălina Gherda, sound & lights: Victor Lup, Insula Creative Hub, vizionare online)
Dana Țabrea
https://dyntabu.blogspot.com/2021/04/teatrul-pandemiei.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu