luni, 14 iunie 2021

Sociologia teatrală și critica vie

 


Două chestiuni din volumul al doilea de Teatru în diorame, semnat de Miruna Runcan, oglindind perioada comunistă dintre anii 1965 și 1977, care reprezintă, în opinia autoarei, intervalul cel mai suportabil existențial și de efervescență teatrală din zbuciumata istorie a comunismului românesc, merită să fie supuse atenției: investigația sociologică asupra teatrului a lui Pavel Câmpeanu în contextul în care facultățile și institutele de cercetare sociologică fuseseră închise și dezbaterea cu privire la actul critic.

În perioada comunistă, figură singulară prin tipul cercetărilor întreprinse și a studiilor publicate, Pavel Câmpeanu se preocupă de analiza publicului și a publicurilor de teatru. Îl interesează atât eventuale creșteri procentuale ale publicului de teatru în perioada menționată, cât și motivele acestei creșteri (mai multe teatre subvenționate). De asemenea, aproximează, în funcție de numărul de bielete vândute, numărul de spectatori care au frecventat mediul teatral. Pledează pentru introducerea cercetării de tip sociologic în câmpul artistic și evidențiază avantajele acesteia pentru înțelegerea publicului și captarea de noi publicuri.

Odată introdusă în viața teatrală, cercetarea sociologică ar putea să înregistreze influența repertoriului asupra consumului, frecvența cu care e prezent un public țintă la teatru, să șteargă distanțele dintre publicuri ori să ofere fiecărui public ceea ce el așteaptă. Pavel Câmpeanu folosește chestionare pe grupe de vârsta și pe grupe profesionale. În urma interpretării acestora, ajunge la tot felul de concluzii cu privire la Bucureștiul teatral al intervalului menționat de subtitlul volumului: cel mai stabil public de teatru îl formau elevii și studenții (cu precădere la trecerea spre anul 1970).

Pavel Câmpeanu insistă asupra necesității de a diferenția gustul personal de expresia preferințelor: în timp ce gustul depinde de memoria emoțională a persoanei, expresia critică a preferințelor depinde de un anumit context, mediu cultural. Sunt avute în vedere preferințe legate de oră, dar și de teatre, actori, dramaturgi. El a observat că a obținut mai multe răspunsuri cu privire la chestiunile neutre și care nu necesitau cunoștințe în domeniu, și mai puține cu privire la chestiunile specifice legate de piese, autori, regizori sau actori. Chiar dintre cei din urmă, care au răspuns la întrebările cu caracter specific, o bună parte dintre respondenți riscau să confunde mesajul cu mesagerul, actorul cu personajul. Sau să identifice în mod indirect mesagerul (ca fiind actorul, iar nu regizorul), iar o asemenea identificare poate fi privită ca o problemă actuală. La aceasta s-ar mai putea adăuga și eterna dispută dintre adepții textocentrismului și susținătorii libertății de viziune a regizorului.

Printr-o încercare de arheologie critică, în finalul volumului, Miruna Runcan pune mai presus de problema spectacolului viu, problema criticii vii. Cu alte cuvinte, se preocupă, în cadrul unei analize retorice, de cum actul critic conservă spectacolul supus atenției, oferind, acum sau peste ani, în cronici, alături de alte mărturii, fotografii, filmări (filmările ar putea face o concurență teribilă criticii fidele imaginii spectaculare!), interviuri, reportaje, o imagine credibilă și vie asupra sa.

În discursul critic pot fi evidențiate mai multe dimensiuni: dimensiunea contextual empatică, cea contextual comparativă (culturală), cea hermeneutică, cea descriptiv-spațială, cea descriptiv-interpretativă și cea axiologică. Sunt astfel acoperite reacțiile cronicarului, la întâlnirea cu înregistrarea reacțiilor publicului, apoi spectacolul poate fi subsumat unei perspective ideologice sau operei mai generale a dramaturgului, respectiv regizorului, sunt descifrate intențiile spectacolului, conceptul și viziunea regizorală, relațiile dintre text și spectacol ca atare, mai contează și dimensiunea descriptivă propriu-zisă care trimite la scenografie, costume, muzică și alte aspecte, la aceasta din urmă adăugându-se analiza construcțiilor de rol, a prestațiile actoricești. Nu în ultimul rând, valoarea spectacolului e afirmată răspicat sau diluată în frazele care au în vedere descrierea sau hermeneutica spectacolului.

Miruna Runcan exemplifică succint toate cele șase dimensiuni în critica teatrală a intervalului avut în vedere, supunând atenției faptul că o interesează actul viu al criticii de teatru, ”capacitatea cronicii de a reconstrui în fața cititorului, peste timp, o imagine coerentă și vie asupra reprezentației”. Sunt recuperate voci critice și fragmente din cronicile timpului, punându-se în evidență atât dimensiunile discursului critic, cât și capacitatea cronicii nu doar de a înregistra fidel, ci de a face ca un spectacol să reziste în timp. Dacă provocarea criticii din perioada comunistă a fost aceea de a-și face loc pentru a reflecta, interoga și evalua printre solicitările ideologice ale aparatului de partid, de a fi un profesionist înainte de toate, iar nu un activist propagandist, provocarea criticii în general rămâne aceea de a rezista nu prin judecăți de valoare considerate a fi de nezdruncinat, dar care nu rezistă neapărat testului timpului, ci prin descrieri detaliate și analize pertinente care rămân ”o sursă mereu regenerabilă”.

Miruna Runcan a fost nominalizată anul acesta de juriul Uniter la premiul pentru critică de teatru. Gala Uniter 2021 va avea loc pe 19 iulie la TNB.


(Miruna Runcan, Teatru în diorame. Discursul criticii teatrale în comunism. II Amăgitoarea primăvară 1965-1977, Editura Tracus Arte, 2020)


Dana Țabrea


Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu