Pascal Bruckner, Paradoxul iubirii, Editura Trei, 2011
Pascal Bruckner,
eseist și romancier francez, e autorul celebrelor romane Luni de fiere (1981), Iubirea
față de aproapele (2005) și al renumitelor volume de eseuri Tentația inocenței (1995), Euforia perpetuă (2000). Ultima sa
carte, Paradoxul iubirii, apărută la
editura Trei, în cadrul colecției Acum
pentru viitor, a fost lansată și în România vara aceasta.
Paradoxul iubirii este un eseu-analiză, situat la granița dintre psihologie,
sociologie și istoria ideilor despre condiția actuală a uneia dintre cele mai
contrariate creații ale minții umane – iubirea. De la idealizările romanticilor
la eliberarea sexuală a anilor ’60, de la condamnarea pasiunii în epoca clasică
la revoluția intimității și la utopia ”mîntuirii prin orgasm” (Wilhelm Reich),
la reactualizarea ideilor marchizului de Sade, iubirea a fost în continuu
inventată și reinventată.
Un prim paradox îl
reprezintă opoziția artificial creată între iubire și atracție. Sexualitatea este
combatută în mod tradiționalist ca fiind un mare aducător de rele și este
idealizată instituția familială clădită pe valori superioare marelui rău al
carnalității: prietenia, interese și scopuri
comune, copii. La polul opus, libertarianiștii proclamă amorul fără
limite.
Într-un al doilea
sens al paradoxului iubirii, avem în vedere situația omului contemporan, pliat
între captivitate și autonomie, între pasiune acaparatoare și independență. Cum
să te abandonezi, rămînînd în același timp fidel ție însuți, cum să înveți
renunțarea la sine, fără a te pierde chiar cu totul? Sînt întrebări care pun în
cumpănă nu doar fidelitatea conjugală, modelul cuplului, dar, deopotrivă,
egoismul amantului perpetuu.
Într-una dintre
cele mai grozave imagini ale iubirii, sentimentul altădată fragil, ajunge să
justifice la nivel ideologic atrocitățile împotriva omului din comunism. În
același mod în care Inchiziția și-a ars ereticii pe rug, potrivit decretului
”Nu există mîntuire în afara bisericii” (Conciliul de la Trento, 1545). Egalitatea
tuturor membrilor acestei biserici e proclamată, o fraternitate conform căreia
în lumea creștină ”nu vor mai fi nici greci, nici evrei, nici barbari...nici
bărbați, nici femei” (Sfîntul Pavel). Comunismul, arată Bruckner, nu-i decît
exagerarea dusă la limită a principiului ”să ucizi din iubire”. Pînă și
conceptele celor două ideologii, creștinism – comunism, pot fi puse în paralel:
proletariatul – Cristosul planetar, aducător de mîntuire.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2011/11/paradoxul-iubirii.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu