Organizat la
Teatru Fix, în cadrul Cafékultour 2013, de către Institutul
Francez din Iași, spectacolul Les Bonnes (Cameristele), după piesa de teatru cu același nume, scrisă de Jean
Genet în 1947, reprezintă licența în regie la UAGE a Laurei Dîmbu (premiera 10
aprilie). Distribuția: Alexandra Cantemir (Claire/Solange), Ada Lupu (Solange/Claire),
Daniela Tocari (Doamna).
Într-un spațiu
scenic de proporții reduse și decor retro, tânăra absolventă de regie jonglează
cu mai multe personaje (rol în rol). Prima cameristă (interpretată de Alexandra
Cantemir) joacă rolul Doamnei, iar cea de-a doua (interpretată de Ada Lupu) –
pe cel al cameristei care vrea să ia locul doamnei. Cameristele își schimbă
rolurile între ele, trecând fiecare de la inocență la cruzime și violență
(Solange) sau de la naivitate la cinism (Claire). Ca artificiu regizoral am
remarcat: schimbarea bentiței între protagoniste, cu funda în dreapta/stânga
(bine/rău), una dintre soluțiile regizorale de finețe, care trimite și înspre
tema spectacolului: planificarea crimei de către cele două cameriste, ”perechea
eternă, criminalul și sfânta”. Ca personalitate, Claire și Solange, cele două
surori se disting (una activă, cealaltă contemplativă, una cerebrală, cealaltă pasională
etc., trecerile și schimburile de rol dintre acestea sunt interesant realizate
regizoral), iar jocul celor două actrițe este elocvent în acest sens chiar și
prin modul diferit în care impersonează pe imitatoarele Doamnei, îi folosesc
lucrurile ori îi poartă rochiile, rochii diferit alese). Dar Claire și Solange se
și confundă ca și cum, la nivel psihologic, s-ar fi încercat redarea tulburării
unității conștiinței persoanei nemulțumite de propria condiție/viață. De
altfel, tânăra regizoare însăși a mărturisit că, în interpretarea ei, ”piesa Cameristele vorbește despre oameni
nemulțumiți de propria condiție de viață și care, în consecință, își
construiesc o personalitate fictivă, în raport cu aspirațiile lor”. Un argument
convingător pentru a sublinia actualitatea acestei piese de teatru: nu e vorba
despre o condiție socială neapărat (cea de servitor), ci, mult mai general, de situația
omului înstrăinat în propriul rol social, pe care se vede obligat să îl joace. S-ar
fi putut insista regizoral și mai mult pe această idee.
Protagonistul
piesei ar fi adevărul (Claire), înțeleg din declarația Laurei Dîmbu, însă
nimeni nu îl cunoaște (de aici, poate, ambiguitatea finalului: moarte - somn). Conflictul,
însă, este rezolvat scenic mai mult exterior (executarea Doamnei, la
orizontală, prin ștrangulare - Doamna
fiind întruchipată de Alexandra Cantemir, care o joacă pe Claire sau Claire se
joacă la modul cel mai serios de-a Doamna care e omorâtă de Solange – este regizată în manieră naturalistă și e reușită dacă
ne mulțumim cu acest registru). Doar pe alocuri se ajunge la virulența pe care
un asemenea rol îl presupune (și Ada Lupu fructifică în mod generos ocaziile
hotărâtoare în acest sens). Este atribuit chiar și rolul Doamnei (aceasta
apărând mai târziu în spectacol) – Daniela Tocari - se putea renunța complet la acest rol,
păstrând-o ca pe o personalitate fictivă, rezultând din simulările eroinelor:
mai întâi, pentru că interpretarea domnișoarei este artificială; apoi, pentru
că derularea acțiunii și intențiile personajelor sunt suficient delimitate de
schimburile de rol dintre protagoniste. Alexandrei Cantemir nu-i reușește, nici
ei, jocul de-a Doamna de la începutul spectacolului (rol forțat), însă în
secvențe ulterioare de spectacol (cea naturalistă, deja pomenită ori cea de
final, când bea ceaiul de tei otrăvit în locul Doamnei, dar chiar și în unele
intermediare) ajunge să se redreseze.
Tehnic, există
unele mici ezitări, inevitabile unui spectacol de licență, nu le voi enumera
aici, de altfel sunt insesizabile la o privire de ansamblu (voi da un singur
exemplu din secvența naturalistă, cum am numit-o eu, pentru că Alexandra
Cantemir moare scenic perfect, e chiar un pasaj bine realizat, însă e sugrumată
cu mănușile de bucătărie – replica scenică - , dar criminala nu le are pe
mână). Sunt foarte multe detalii de așezat la locul lor, dar sunt sigură că, în
timp, spectacolul va evolua, dacă Teatrul Fix va oferi în continuare spațiul; e
un cadru propice desfășurării acțiunii scenice. Ușile care se pliază și prin
care personajele își pot manifesta aparițiile/disparițiile cu ușurință, aparatul
tehnic, care nu-mi e clar cine l-a realizat, regizoarea sau Cătălin Mândru, mă
refer strict la reflectoare, combinația albastru - portocaliu e bine aleasă, cu
situarea personajului Claire/Solange în lumina albastră în anumite momente de
spectacol; păcat că cele trei reflectoare rămân imobile pe tot parcursul
reprezentației. În schimb, se mai mută decorul pe alocuri. Dacă nu vine Mahomed
la munte... De reflectat când și de ce s-ar face trecerea de la portocaliu la
albastru. Și fără întrebări retorice de această dată.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2013/04/claire.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu