sâmbătă, 15 iunie 2013

Iasul festivalurilor de teatru. Jurnalul unui nebun



În prezent, putem număra pe degetele de la o mână, fără prea mare succes, festivalurile de teatru care asezonează cu mai multă sau mai puțină inspirație lunile mai – iunie la Iași. Unu, ContemporanIS, un festival de teatru studențesc, incluzând și producții profesioniste, ajuns la a V-a ediție, care anul acesta și-a propus și un concurs, premiind la toate categoriile o regie profesionistă, strecurată prin nu știu ce magie printre spectacolele studențești aflate în competiție. Festivalul Dar, care a evoluat anul trecut, însă despre care în 2013 nu s-a mai auzit nimic (o fi fost vreo încercare sezonieră). Festivalul EuroArt (20 – 26 mai), la a șaptea ediție, care a început promițător, dar, din ce în ce mai mult, a lăsat jos ștacheta față de anii precedenți: nu numai că se reiau spectacole jucate anterior, dar cele invitate ori care ar putea interesa foarte mult sunt anulate, în plus se includ în festival prea multe producții teatrale locale (fără a fi premiere). Așteptăm cu mare nerăbdare Festivalul Fringe (parte a FIE 2013), la prima ediție, pentru că, pe parte teatrală, numărul montărilor jucate de tineri, atât locale, cât și naționale, este surprinzător.

Mi-am propus cu acest prilej să formulez câteva considerații asupra unui spectacol în premieră (26 mai), din Festivalul EuroArt, o producție a Ateneului Tătărași: Jurnalul unui nebun, după o nuvelă scrisă de  Gogol în 1835. Distribuția: Toma Moraru, Sorin Cimbru, Roxana Mârza. Regia: Ion Sapdaru. Nuvela ”Însemnările unui nebun” a fost redactată sub forma unui jurnal, la persoana întâi, iar procedeele artistice folosite (juxtapunerea real - ireal, sinecdoca – nasul, ca parte corporală a omului, va locui luna, tonul vulcanic al protagonistului, perspectivismul – vocile câinilor din scrisori) sunt convertite în mijloace regizorale, cu succes valorificate prin jocul angajat al tinerilor actori, mai puțin reușite însă la nivel scenic. Montarea prezintă o structură circulară (imaginea sanatoriului) în complet dezacord cu ideea de bază a nuvelei: dezintegrarea psihică graduală a personajului Poprishchin (Toma Moraru), funcționar într-un sistem birocratic mecanizat.

Dat fiind dificultățile punerii în scenă a unui text având formă de jurnal, poate fi acceptată construcția sincopată, cu inserții de teatru în teatru, interpretate fericit, dar fără sens (monologuri din Shakespeare, Hamlet în special – uneori în traducere, alteori direct în engleză, o engleză îndoielnică...). Deși comicul, poate chiar și grotescul sunt valorificate într-o anumită măsură, universul fantastic, în același timp absurd, absolut fascinant al nuvelelor lui Gogol rămâne insuficient explorat. Să zicem că s-a dorit ca interesul spectatorului să fie atras, pe lângă aspectele comice (teatrul în teatru este de-a dreptul parodic), de valențele psihiatrice ale piesei (Gogol a înlesnit prin scrierile sale studierea ulterioară a fenomenului schizofreniei), însă nici în acest punct nu se lucrează regizoral cu spirit de finețe. Ion Sapdaru întinde nuvela lui Gogol ca pe un elastic, riscând de multe ori să-l rupă, nefiindu-i dată, totuși, această contraperformanță.

Dincolo de teatrul în teatru, oricum nejustificabil altfel decât prin considerentul de a avea efect asupra publicului, scorurile sunt lăsate pe mâna a trei actori tineri, entuziaști pe deplin; nu este pusă în joc o interpretare regizorală solidă de text sau autor. Cu acești tineri care s-au remarcat prin dedicație, o asemenea producție ar fi avut mari sorți de izbândă dacă s-ar fi operat o minimă recontextualizare, ca în cazul regizorului Felix Alexa care pune în scenă aceeași nuvelă în București. Extravaganța pe care o încearcă uneori regizorul ieșean Ion Sapdaru este inutilă dacă nu există și o actualizare de mesaj să o susțină în plan ideatic.

Tema evadării dintr-o societate de consum, cu ierarhii sociale strict delimitate, punând individul mediu în imposibilitatea unei ascensiuni reale pe o scară valorică, ar putea interesa astăzi, numai că, din păcate, aceasta nu este subliniată. Momentele cele mai inventive ale lui Gogol atunci când plăsmuiește rătăcirea lui Poprishchin (apocalipsa - pământul vrea să încalece luna, China și Spania sunt aceeași țară etc.) rămân la nivel de replică burlescă și efuziune actoricească. Caracterul Poprishchin este construit de regizor de la smintitul ludic la funcționarul frustrat, rutinat, apoi exaltat și, din nou, la alienatul saltimbanc; cum ziceam și la început, nu este respectată degradarea treptată, trecerea gradată a personajului de la nemulțumire la escapada în propria lume autoconstruită. Ca să nu mai menționez că în imaginea sanatoriului, tehnicile psihiatrice aduse în prim plan sunt vetuste (șocuri electrice, bătaie, o fi amuzant, dar e de-a dreptul ridicol!); nu este urmat tiparul niciunei afecțiuni mentale, se merge pe locul comun al conceptului popular de ”nebunie”, prin urmare, nici în termeni de psihologie ori psihiatrie spectacolul nu este actual.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu