sâmbătă, 29 iunie 2013

Orgia violentei. Calatoriile lui Gulliver


”Exercițiile scenice inspirate din opera lui Jonathan Swift” (subtitlul montării ”Călătoriile lui Gulliver”), semnate de Silviu Purcărete, produse la Teatrul ”Radu Stanca” din Sibiu (interpretare și mișcare scenică, organizare scenică ireproșabile) au fost prezentate la Festivalul Internațional de la Edinburgh (2012) și acum la Iași în cadrul FIE (Casa de Cultură a Studenților, 20-21 iunie 2013). Spectacolul exhibă într-o ordine graduală violența umană, parcurgând registre diferite ale grotescului (hilar, bizar, caricatural). Inițial, relatarea unei călătorii în primitivitate – Houyhnhnms -, sensul temporal ascendent țintește de fapt contemporaneitatea, yahooii, ființele umane, chiar secolul al XXI-lea. Prilej pentru a reactualiza o reprezentație despre natura umană.

În ceea ce privește societatea contemporană, memorabil este dansul yahooilor, o veritabilă orgie a violenței. Corporatiștii, docili la început, își savurează oul fiert cu sare pe diplomat în pauza de prânz, dar ajung treptat să se dezlănțuie în manifestări ale violenței ingenios lucrate regizoral și coregrafic, de nedescris. Spectacolul are momente extrem de vizuale și e dificil de redat în cuvinte. Cu atât mai mult cu cât nu este un spectacol propriu-zis ci un colaj de imagini și momente, legate prin vocea narativă ce se face auzită prin personajul Gulliver, matur sau copil. Dintre imaginile inedite, aș mai aminti folosirea marionetelor umane. Aici - violența prostituatelor pitice în lupta pentru dominarea scenei erotice. În rest, spectacularul nu este prezent mai mult de atât, deoarece unele inovări (bărbați în costume de șobolani uriași, grătarul din organe de copii nou născuți, femeile costumate în iepe, bătând din copite) pot șoca, dar nu mai mult, nu au întotdeauna o valoare estetică autentică, mijloacele regizorale sunt, cu unele excepții, previzibile (personaje-umbră, proiecție), decorul este deficitar (un hangar iluminat de becuri, tapetat cu folii de plastic, nici fânul nu lipsește). Este vizată, așa cum am sugerat, natura umană, nu însă fără unele trimiteri specifice, cu derulare temporală înainte (de la societatea bazată pe cutume, fie ele și grosier violente, la emancipare, mască a unei violențe și mai acerbe): - nașterea pruncilor (cernerea făinii), prostituția din Drury Lane.

Mă aflu de ceva vreme sub influența lecturilor care pledează pentru antiesențialism și relativism, anulând ideea de natură umană și insistând pe comunitatea liberală, solidară, situată sub un singur imperativ – evitarea cruzimii prin înțelegerea suferinței semenilor. Însă călătoriile în Occident m-au făcut să descopăr atâtea asemănări de comportament între oamenii de pretutindeni încât încep să-mi pun la modul cel mai serios problema: Putem vorbi despre om fără a lua în discuție și ideea de natură umană? Asemănările pe care le am în vedere nu sunt neapărat circumstanțiale, înrudiri de familie (cum le-ar numi Wittgenstein), ci, mai curând, oamenii au oriunde tendința de a se comporta într-un anume fel. Iar cruzimea reprezintă unul dintre aceste moduri de comportament, totodată o trăsătură care ar ține, mai curând, de  natura omului. Petru Creția avea o vorbă despre prostie, cum că te naști prost așa cum te naști cu ochi albaștri (căprui sau negri). La fel aș spune despre cruzime. Înțelegerea suferinței altcuiva nu-i decât lentila de contact care acoperă culoarea reală a ochilor. Acestă sugestie asupra pierderii capacității de a empatiza cu suferința altuia, mai mult, convingerea că ar exista în om o nevoie congenitală de a produce suferință în jur și de a se delecta pe marginea ei constituie miezul ideatic al montării lui Purcărete și este construită imagistic și coregrafic, sub pretextul unor rememorări de călătorie, în diverse forme (brut-naturalist, inventiv-suprarealist) și în grade diferite, de la consumul canibalistic al organelor de copii, la tratamentul abuziv al unei prostituate de lux în travesti.

(”Călătoriile lui Gulliver”, regia Silviu Purcărete, Distribuția: Veronica Arizancu, Diana Fufezan, Raluca Iani, Tomohiko Kogi, Alexandru Malaicu, Adrian Matioc, Serenela Mureșan, Adrian Neacșu, Eduard Pătrașcu, Cătălin Pătru, Ofelia Popii, Cristina Ragos, Natalie Sigg, Ciprian Scurtea, Cristian Stanca, Pali Vecsei, Corina Vișinescu, Alexandru Nicoară - copilul, scenografie și light design: Dragoș Buhagiar. Premiul pentru cel mai bun spectacol – Uniter 2013)

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu