Există unele filme americane, concepute în stil european, cu accent pe
actori și fără a folosi un make-up decorativ,
pentru a edulcora trăsăturile chipului uman – dimpotrivă, lăsând la vedere sau
chiar exagerând imperfecțiunile feței (alunițe, riduri, buburuțe, buze uscate
etc.). De asemenea, cu cadre ce pun accent pe replică și integrează perfect
anumite acte din scenariu, nici prea lungi, nici prea scurte, inventând acolo
unde spectatorul ar trebui să vadă
ceva, esențializând anumite momente etc. Raporturile de familie sunt
dinamizate, nu mai e situația unei familii disfuncționale pur și simplu, ci a
unor conflicte care ascund relații toxice; în permanență, diferendele au în
spate dependențe. E cazul lui August
Osage County (2013), în regia lui John Wells, cu Meryl Streep și Julia
Roberts, în roluri nominalizate la Oscar, Sam Shepard etc.
După cum există unele montări românești, care ar vrea să fie mai catolice
decât papa, când actorii se străduiesc să pară americani, în același mod în
care ne-am obișnuit să sărbătorim Valentine’s Day sau Halloween. Dacă ai găsit filmul, spectacolul își pierde
considerabil rostul – actorii ieșeni pălesc, în comparație cu distribuția
americană, iar exagerările în materie de conflict interuman devin ieșiri insuficient
justificate printr-o dinamică scenică. După cum am mai remarcat, dacă
multistratificarea decorului (un home toy
à l’américaine) și polivalența partiturilor actoricești ar fi avut
corespondent în dinamica scenică, nu aș fi avut rețineri cu privire la
riscurile plantării unei piese americane într-un spațiu cultural complet
diferit.
În urma vizionării filmului, însă, am început să pun sub semnul întrebării
propria sintagmă, ”polivalența partiturilor actoricești”. Nu mai sunt
impresionată de jocul Mihaelei Arsenescu Werner, pentru că Meryl Streep are o
considerabilă forță interioară în a reda suferința și dualitatea personajului
(Violet Weston), ceea ce lipsește jocului dramatic al actriței ieșene – toată drama
este redată la un nivel exterior. Apoi Doina Deleanu ar fi fost ea însăși
nimerită pentru același rol, lucru care nu se întâmplă în montarea
cinematografică, unde Julia Roberts devine exact ceea ce trebuie (Barbara
Fordham) – femeia fără vârstă, prinsă într-un mariaj pe cale de destrămare, dar
cu legăturile datorate obișnuinței încă în funcțiune, îngrijorată nu atât de micile
scăpări ale fiicei sale, ci de importanța unui fapt esențial: cel mai tânăr are
datoria să supraviețuiască propriului părinte, asta e tot ce-l mai poate
interesa atunci când ceva inexplicabil și, în același timp, evident pe deplin
tocmai s-a petrecut – confruntarea cu moartea unui membru important al
familiei. Haruna Condurache (Ivy Weston) se bazează pe rolul interpretat în Cum am devenit stupid (în regia Irinei
Popescu Boieru), în timp ce ingenuitatea jucată de Julianne Nicholson e
verosimilă. Până și Mattie Fay Aiken, a cărei prezență aproape că trece
neobservată în spectacol (Tatiana Ionesi), are un sens în cadrul peliculei (Margo
Martindale), contrabalansând prin umor drama lui Violet (dependența nu de
calmante, ci de durere), dar dezvăluindu-și la final propria dramă, din spatele
sporovăielii și al hazului. Surorile (Violet și Mattie Fay) moștenesc cruzimea
propriei mame, nu se pot abține să nu fie cinice atunci când spun adevărul, numai că fiecare o face cu propriile
mijloace, prima tranșant, a doua ca fapt divers și într-un mod ironic. Cuvintele
lui Violet au forța de a distruge vieți (Beverly s-a sinucis și nu întâmplător,
niciuna dintre fetele ei, fie că e excesiv lucidă, naivă sau de-a dreptul
inconștientă, nu este fericită), în timp ce vorbele lui Mattie Fay par mai mult
presărate ici colo. Comparația poate continua cu privire la majoritatea
distribuției. Oricare dintre personaje este făcut vizibil, fără ca acțiunea
dramatică să aibă de suferit, lucru care nu se întâmplă pe scenă: atunci când
vreunul dintre personaje este scos la rampă, se pierde din dinamism și chiar
din semnificație.
În cea mai mare parte, acțiunile sunt lăsate în suspans în film, această lipsă
de finalizare menținând atenția spectatorului
(Ivy se urcă la volan și se pierde în zare, atunci când află că ”micuțul
Charles”, ales pentru a-și reface viața, e, de fapt, propriul ei frate de
sânge). Acest lucru nu se petrece pe scenă, unde spectacolul punctează pe final
de acte o serie de ieșiri în lumina reflectoarelor, tratate cu rapiditate în
cazul peliculei, dar nu cu ușurință. Cu toate că și filmul are scăpări, atunci
când există o asemenea ecranizare, un spectacol de teatru se poate detașa doar
prin supradimensionare simbolică; insistând în sfera realismului psihologic,
Claudiu Goga are și de câștigat, dar și de pierdut. Măcar ar fi putut să
apeleze la tertipul lui John Wells, acela de a-și face personajele principale mai
tinere decât o indică rolurile, mizând pe grotescul chipului din spatele
măștii, un tertip mai curând teatrologic. Culmea, e mai mult teatru în film
decât în montarea respectivă, iar spectacolul pare, în umbra peliculei, o
pregătire generală pentru o dramă care încă nu a avut loc.
(Acasă, în miezul verii, de Tracy
Letts, regia Claudiu Goga, scenografia: Ștefan Caragiu, distribuția: Emil
Coșeru, Mihaela Arsenescu Werner, Doina Deleanu, Constantin Pușcașu, Ioana
Corban, Haruna Condurache, Petronela Grigorescu, Tatiana Ionesi, Teodor Corban,
Cosmin Maxim, Diana Chirilă, Călin Chirilă, Volin Costin, Sala Mare, TNI,
premiera: 12 aprilie 2014)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/05/de-la-un-scenariu-american-la-o-montare.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu