Șefele de la Teatru Fix este un spectacol de licență, parte a
unui proiect mai larg, ”Laborator de texte germane austriece și noi viziuni
regizorale”, derulat de Universitatea de Arte ”George Enescu”, în parteneriat
cu Universitatea ”Alexandru Ioan Cuza” (Catedra de Germanistică și Lectoratul
Austriac din Iași), în regia lui Bogdan Pălie, clasa profesor Ion Mircioagă,
asistent de regie: Vasilica Blohat. Textul dramaturgului austriac, Werner
Schwab, îi conferă tânărului absolvent de regie prilejul pentru a jongla cu
absurdul, grotescul în cheie comico-dramatică, expresionismul. Notele stridente,
îngroșate, curajoase din spectacol sunt echilibrate de interpretarea minunată a
Stancăi Jabenițan. Pe fundalul discuțiilor fără șir și fără un obiect anume
dintre o gospodină bigotă și o femeie vulgară, Stanca Jabenițan are rolul de a
construi aproape în întregime ideea de bază a spectacolului: alienarea omului
în societatea actuală. Textul este adus în contemporaneitate, prin unele retușuri,
aluzii mai mult sau mai puțin discrete la cotidian. În rest, rămâne un amalgam dialogat
senzațional compus din amintiri, injurii, controverse, spaime, erotism grotesc,
crimă gratuită.
Scenografia este destul de simplă, un fel de comodă cu două sertare, servind
drept masă, scaune, un crucifix, folosit inițial ca suport pentru o căciulă de
blană de vulpe argintie, cum găsești prin târgurile tradiționale; fundalul și
partea pe care se calcă sunt tapetate cu icoana Fecioarei Maria cu pruncul - un
kitsch căutat, alături de mirosul de tămâie care se păstrează destul de mult
timp după începerea spectacolului. Contrastul este bine punctat: cele trei
femei vorbesc despre excremente, despre leberwurst ori despre degetul arătător
al partenerului înfipt în șezut, despre automutilarea copiilor plecați în
străinătate, despre amenințări cu sinuciderea – în timp ce mirosul de tămâie se
simte foarte puternic. Descrierea fecalelor eliminate ori a ingerării de
alimente mai mult sau mai puțin comestibile, simularea unui act erotic absolut
grotesc între două dintre personaje îl conduc pe Bogdan Pălie înspre un fel de
suprarealism, care, din păcate, nu este valorificat nici la nivel scenografic
și nici tehnic.
Dintre toate cele trei actrițe ce evoluează în scenă, Stanca Jabenițan
creează acel tip de personaj și comic și ridicol și naiv care te lasă complet
dezarmat: Maria spală WC-urile cu mâinile goale la un Institut Catolic, unde
preoții, mai mult sau mai puțin direct, îi împlinesc trei dorințe. Printre
excrementele zilnice, curățate fără mănuși, ea descoperă o conservă de gulaș
unguresc, o bere și un parfum franțuzesc. Lucruri care o fac pe de o parte să
simtă necesitatea eliminării a ceea ce a fost combinat intestinal în mod
impropriu, iar pe de altă parte să cadă într-un soi de delir quasi-mistic, care
le scot din minți pe celelalte două povestitoare, acestea din urmă ajungând
să-i taie beregata.
Fără a fi susținut energetic în vreun fel (Bogdan Pălie este un regizor pe
care par să-l intereseze experimentele scenice), spectacolul este viu nu atât
prin imagine, cât prin text. Celor două actrițe de la Național li s-au
încredințat două partituri, însă pe Stanca Jabenițan abia acum o descopăr pe
deplin: aceasta își trăiește rolul cu o asemenea intensitate, încât nu reușește
să mai moară la final – corpul ei pulsează, este evident că încă mai respiră,
nu depune eforturi să procedeze invers, e inevitabil după ce a jucat cu o
încordare extraordinară, trecând de la bucuria nefirească pe care numai
inconștiența ți-o poate da la paroxismul nedumeririi, efect tot al unui tip de
alterare a judecății, suplinită prin înțelegerea non-intelectuală a unor
lucruri importante pentru viață și însoțită, în egală măsură, de o absență a
înțelegerii. Din acest din urmă motiv, ea ajunge să medieze între bigotism și
vulgaritate, aducându-le pe celelalte două femei în punctul de a-și experimenta
propria limită: crima.
Avem de a face cu un spectacol de licență despre alienarea umană, atunci
când suferința și-a pierdut de mult semnificația (numai cei naivi mai resimt
durere și acestora le sunt rezervate experimente dintre cele mai bizare –
incluzând actele celorlalți), intelectualizat, construit nu tehnic, ci prin
idee și replică, avangardist în materie de decor și costume - dacă avem în
vedere numai cizmele de cauciuc verde închis ale personajului interpretat de
Stanca Jabenițan, care se scufundă efectiv în mâlul (ne)cunoașterii. În același
timp, ar putea fi un protest împotriva falsei cumințenii morale și care prin
exces confirmă tocmai excesul: testarea limitelor umane – în fața anumitor
provocări nimeni nu poate rămâne impasibil. Cu cât existența este mai anostă,
cu atât nevoia de provocare și confruntare cu limitele umanului va fi mai mare.
(Șefele/Holy Mothers, după Werner Schwab, distribuția: Petronela
Grigorescu, Catinca Tudose, Stanca Jabenițan, regia: Bogdan Pălie, premiera: 22
mai 2014, Teatru Fix)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/05/un-spectacol-de-licenta.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu