De curând (15 iulie), Sala Pod Pogor a găzduit avanpremiera primului
lungmetraj produs la Iași, de UAGE – Fata
cu ochii verzi (regia Mihai Mihăescu), după Romanul adolescentului miop, volumul al II-lea, [Gaudeamus], de
Mircea Eliade. Dincolo de cadrele mișcate, uneori bruscate, chiar dacă mai
domoale decât cele din Liceenii, m-a
interesat la această proiecție cinematografică modul în care ar putea fi
valorificați de industria filmului tinerii actori de teatru ieșeni. Din acest
punct de vedere, distribuția a fost una extrem de generoasă, nu doar numeric,
dar și ca potențial – Andrei Grigore Sava, Tatiana Grigore,
Claudia Chiras, George Marici, Andreea Lucaci, Alexandru Amarghioalei,
Alexandra Popa, Alexandru Iuraşcu, Ionuţ Cornilă, George Cocoş, Alexandru
Petrila, Cristian Chelaru, Alexandra Bandac, Gina Mihaela Pavel.
Andrei Grigore Sava
este unul dintre tinerii actori promițători ai Iașului, colaborator în
spectacolele de teatru ale TNI, care, din păcate, nu a înregistrat – de la Visul unei nopți de vară (regia: Radu
Afrim) și până la Femeia mării
(regia: Radu Afrim), trecând prin Iașii
în carnaval (regia: Alexandru Dabija) – niciun progres. Dacă la ultimul
dintre spectacolele menționate era să cad de la balcon, încercând să reperez
prezența cea mai vizibilă în rol secundar, a lui Andrei Sava, iar în Visul
experimenta un rol inedit – în Femeia
mării impactul este unul diminuat. Ce se va întâmpla cu acest tânăr actor
dacă regizorii nu vor găsi de cuviință să-i valorifice talentul? În film,
regăsesc prezența ușor visătoare, ușor eterată, dar ceva mai mult dezabuzată de
pe scenă. De data aceasta, toate trăsăturile au de-a face cu personajul redat,
în viitor rămâne să mai vedem dacă va fi (re)descoperit înainte de a se pierde
ca actor.
În rolul tinerei
inocente – Tatiana Grigore, opunându-i-se caracterul Claudiei Chiras; atât la
nivel cromatic, cât și în tușările de rol, această opoziție este cam
previzibilă (roșu-roz, femeia incandescentă, un joc destul de ridicol la
început vs. fata candida și visătoare). Cândva câștigătoare a unui premiu de
popularitate în cadrul Galei Hop,
Claudia Chiras a ales o altă direcție pentru continuarea studiilor (un master
în Comunicare, la Universitatea din București) – cu toate acestea, o felicit că
mai revine, din când în când, printre prietenii ei actori, în lumina
reflectoarelor. Ionuț Cornilă, un actor de teatru prin definiție, se impune,
inevitabil, și în film. Iar Andreea Lucaci, nominalizată la Gala Premiilor Uniter
de anul acesta (rolul ”Agnes” în Prăpădul,
regia: Lucian Dan Teodorovici) – reușește să joace la limita unui contre-emploi; încep să cred că dă mai
bine pe ”sticlă” decât rezistă la ”scenă mare”.
Până la urmă, filmul
rămâne un experiment, al cărui scop, repet, nu poate fi decât acela de a scoate
în evidență tinerii actori ieșeni și altfel decât în reclame. Poate că astfel,
văzuți și regăsiți, regizorii își vor îndrepta privirile asupra lor, înainte de
a-și schimba toți cariera. Greu de zis cum dau pe ”sticlă” tinerii actori
ieșeni, pentru că filmările sunt mult prea naturale. Unii sunt comici (Alexandru
Amarghioalei, George Marici), alții dramatici (Ionuț Cornilă), alții dramatici
și speciali (Andrei Sava), alții insuficient prezenți în cadre, dar, atât cât
apar, ”e de bine” (Andreea Lucaci), alții reabilitați din mers, de la început
nefiind clară intenția de a acorda rolul principal (Tatiana Grigore) ori nevoia
de ridicol, un comic aproape grotesc – nu-ți mai poți stăpâni râsul, în special
la primele scene de amor (Claudia Chiras-Andrei Grigore). Ulterior, Tatiana
Grigore apare într-o ipostază ceva mai interesantă și dramatică, dar din păcate
chiar spre final; pe parcurs – sunt scene aproape jenante – reveriile de
fetișcană, lipsite de rafinament. Claudia Chiras nu e o femeie fatală
convingătoare, iarăși se forțează nota în anumite scene de la început, când
camera cade repetitiv pe anumite obiecte ori părți ale corpului. Ulterior abia
este găsită formula de joc potrivită pentru ea, alături de Andrei Sava. Când să
devii ceva mai serios și să-ți spui că e ceva de ”pescuit” în proiecția asta –
se termină filmul.
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/07/cum-dau-tinerii-actori-ieseni-pe-sticla.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu