Ediția de anul trecut a FITPT explora în mod ludic câteva tipuri de teatru,
propunând pentru partea de spectacol pentru noncopii (de seară) spectacole-lectură,
alături de producții de anvergură, atent selecționate pentru Sala Mare a
Teatrului Luceafărul, dar și de teatru-dans ori teatru cu miză socială, pentru
Sala Mică. Anul acesta, sub titulatura Noi
realități teatrale, festivalul își propune atât locuri insolite pentru
spectacole, cât și, mai ales, promovarea unei varietăți surprinzătoare de
tipologii teatrale: teatru documentar, teatru-dans, teatru pe apă, teatru
multimedia, spectacol-lectură, teatru sociopolitic, performance etc.
Unele montări prezentate în FITPT 2014, cum este și cazul spectacolului ceh
Putin schiază, realizat pe baza
jurnalului ziaristei Anna Politkovskaia, asasinată în 2006, din cauza
implicării prea mari în politica rusă a respectivelor vremuri, se află la
granița dintre tipologii. În același timp teatru sociopolitic și documentar,
dar și de marionete, aceasta se desfășoară într-o locație neconvențională (un
cort militar amplasat în foyerul Palatului Culturii).
Asasinarea Annei Politkovskaia, jurnalist (Novaia Gazeta), scriitor (reportajele transmise din Cecenia au fost
publicate) și militant pentru drepturile omului în Rusia, nu reprezintă un
eveniment singular, ci se vorbește de câteva duzini de ziariști sau mai bine,
victime ale FSB. Cazul A.P., al cărei jurnal a stat la baza spectacolului, a
atras însă în mod special atenția datorită stilului incisiv de implicare în
politica lui Putin, demascând revenirea la totalitarismul sovietic (acuzarea
regimului Putin de absolutism stalinist). Poliției secrete ruse i s-au imputat
mai multe masacre (gazarea din Teatrul Nord-Ost, exploziile în lanț din blocurile
de apartamente, asediul școlii din Beslan), când oameni și copii nevinovați au
fost uciși. Guvernul rus a refuzat să negocieze cu teroriștii ceceni în prima
și ultima situație, consecințele fiind cele deja cunoscute de opinia publică de
ani buni.
Din ceea ce s-a prezentat deja publicului tânăr în spectacolele din
festivalul în curs la Iași, selecționerul unic, directorul artistic al
Teatrului Luceafărul, doamna Oltița Cîntec s-a axat pe montări care îmbină
seriozitatea tematică și ludicul modalităților de punere în scenă. În Putin schiază, subiectul de teatru
documentar și dezvăluirile cu implicații sociopolitice sunt tratate cu mijloace
regizorale de teatru de marionete, prin joc actoricesc dedicat, mișcare scenică
tușată, folosind o recuzită kitsch – pentru a puncta prin caricaturizare grotescul
atitudinii premierului/președintelui rus față de subiectele abordate.
Laimotivul ce dă și titlul spectacolului subliniază tocmai lipsa de scrupule a
lui Putin. Jocul de marionete vorbește de la sine: fantomele lui Lenin și
Stalin i-au prezis lui Vova P. un viitor pe măsura trecutului autoritar de la
Kremlin, cu condiția de a se lăsă el însuși purtat ca o marionetă în arena
politică. Asigurându-și succesul în alegeri prin cumpărarea electoratului, prețul
fiind în gaz, electricitate sau, parodic punând problema, votcă, acesta se
arată ulterior dezinteresat de negocierile cu teroriștii ceceni – în timp ce
asediile și masacrele curg lanț, jurnaliștii sunt ținuți departe de evenimente,
A.P. este otrăvită în repetate rânduri, reușind să scape cu viață (până la un
moment dat – ironia sorții: este ucisă chiar de ziua de naștere a lui Putin). IAR
Putin… schiază. Nu este o metaforă, e
vorba chiar de un hobby al premierului/președintelui rus, un bufon cu pretenții
dictatoriale, în spatele acțiunilor căruia s-ar fi aflat poliția secretă rusă.
Atmosfera spectacolului este creată din cântece populare rusești și cecene,
pe de o parte, dintr-o melodie dedicată lui Putin, un soi de șlagăr electoral,
pe de altă parte. În permanență tonul grav – cel al severității faptelor este
succedat de tonul șugubăț, inducând publicului o stare de voioșie care nu-i
decât o plasă. Atât cât mă privește acest spectacol, consider că e un punct de
referință cel puțin interesant pentru teatrul documentar; contradicția
implicare-detașare este foarte bine lucrată (ceea ce-l face un spectacol
contemporan valabil), iar elementele kitsch din decor, lipsa de dinamism pe
anumite paliere (păpușărie, reprezentarea jurnalistei ori a asediilor/masacrelor)
– justificată.
Deși trecutul recent rămâne punctul de referință al teatrului documentar
contemporan, mă interesează mai curând subiecte actuale, încă nedezvăluite în
totalitate opiniei publice, solicitând o documentare directă în subteranele problemelor
și afirmarea unei păreri critice din partea regizorului, așa cum se întâmplă în
spectacolele Gianinei Cărbunariu.
(Putin schiază, după Jurnal rusesc de Anna Politkovskaia, regia:
Pavla Dombrovska, distribuția: Pavla Dombrovska, Tomas Machek,
Ludek Vemola, în FITPT 2014, reprezentație: 8 octombrie)
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/10/teatru-documentar-in-fitpt-2014.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu