În 2012 scriam despre un spectacol de teatru pe apă, realizat de o companie
olandeză independentă, cu nume grăitor – Theater
te water. Mă întrebam când/dacă va fi vreodată posibil așa ceva la Iași. A
fost realizat la Cluj-Napoca și, iată, datorită FITPT, adus chiar la Iași.
Modalitățile de a face teatru pe apă sunt multiple, în Olanda spectatorii
intrau într-un vaporaș călător unde avea loc spectacolul. Regizoarea Mihaela
Panainte alege un text cu/pentru un protagonist (Iona de Marin Sorescu) și îl montează pe o scândură plutitoare, pe
lacul de sare din Salina Turda. La Iași, reprezentația a avut loc în condiții
audiovideo de invidiat pe Lacul Ciric, în zona fostei tabere pentru elevi, unde
s-a improvizat un miniteatru în aer liber.
Arareori un spectacol care-și propune noi modalități estetice se preocupă
și de respectarea textului de autor, a dramaturgului, pentru cazul de față
poetul Marin Sorescu. Lucru care acum se întâmplă, ca în orice producție cu
pretenții, realizată de oameni care cunosc politica teatrală occidentală. Exceptând
sfârșitul, nu l-aș numi tocmai schimbat, doar ușor ambiguizat, diluat înspre
simbolic, nedramatizat, tragedia în patru tablouri descrisă de Marin Sorescu
devine drama omului contemporan: Câtă
pustietate, mi-aș dori să treacă Dumnezeu pe-aici (alienarea, însingurarea,
absența comunicării), Dragă mamă, mai
naște-mă o dată/ Prima viață nu prea mi-a ieșit// (…) naște-mă mereu
(eșecul, neîmplinirea, insatisfacția), Ce
moarte lungă avem! (conștientizarea condiției umane). Mai mult decât un
monolog, Iona e un dialog cu sine
însuși, cu sinele dedublat despre toate aceste subiecte. Nu întâmplător e jucat
de un singur actor, deținând forța de a ne menține în stare de vigilență pe
parcursul reprezentației. Un actor cu microfon, o plută improvizată, un scăunel
pliant, o vâslă, un briceag… Lacul Ciric luminat din toate părțile, noaptea,
tablourile separate prin black-out de reflector, atmosferă feerică, atenția
încordată. Minimum de mijloace regizorale, efort din partea organizatorilor,
maximum de mesaj grav de decriptat în spatele iluziei optice create de
frumusețea peisajului.
S-a spus despre moarte că nu ar fi decât o călătorie înspre altceva. Se
zice că viața nu ar fi decât o trecere,
un popas. Închis în burta balenei, Iona/personajul uman are un răgaz ca să
mediteze la toate acestea. A fi înseamnă a-ți reaminti, a nu mai fi înseamnă a
uita. Iona își amintește cine e și își continuă drumul înspre lumină. Lumina este a lui a fi sau a lui
a nu fi? Luminița de la capătul tunelului (când viața omului își află un sens,
o ieșire din impas), lumina de dinaintea morții (efect chimic sau semn al unei
călătorii într-o lume de dincolo) – atunci
când e viu Iona caută răspunsuri, atunci când e mort – singurul răspuns a fost
dat: Ce viață scurtă avem, ce puțină grijă – cum ne-o petrecem; ce lungă ne e
moartea… Îmi amintesc că aveam 5 ani și mă cățăram pe glasvantul logiei și
stăteam în picioare și priveam afară; niciun pericol, în ciuda groazei
părinților mei, pentru că spațiul dedicat florilor e destul de larg și mă
țineam ferm de bara de metal a glasvantului. Și mintea copilului parcă intra
într-un tunel, atunci când încercam să îmi imaginez ce înseamnă că sufrageria
aceasta nu va mai fi, glasvantul nu va mai fi, eu nu voi mai fi… Au trecut
câteva zeci de ani și am devenit cu mult mai neserioasă. Nu îmi mai pun
problema, cea mai cu miez dintre toate. Însă, dacă ar fi să mă gândesc din nou,
ce înseamnă a nu (mai) fi – aș intra, poate, în același tunel de neînțeles
atunci, ca și acum.
Și dacă moartea e mai puternică decât viața, iar dragostea mai puternică
decât moartea (vorbe…), ce e de făcut? Dragostea învinge moartea – am regăsit
sloganul acesta într-un alt spectacol făcut accesibil publicului ieșean de
FITPT (storytellingul de excepție Iluzii
de Ivan Vârâpaev, regia: Cristian Juncu). Dragostea adevărată e reciprocă sau
nereciprocă? Un mod candid de reluare a Afinităților
elective. Atât de neînțeles ne e moartea încât toate celelalte (viața, dragostea,
reciprocă sau nereciprocă) nu sunt decât niște iluzii, comparativ cu singurul
lucru care de secole a dat vieții omului un sens. Moartea – unica certitudine
și dacă uneori nu ne merităm viața (ori dragostea), neîndoielnic ne merităm
propria moarte. Amintiți-vă… noi suntem Iona.
(Iona, regia: Mihaela Panainte,
actor/performer: Florin Vidamski, Lacul Ciric, 10 octombrie, în cadrul FITPT
2014)
http://dyntabu.blogspot.ro/2014/10/teatru-pe-apa-la-iasi.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu