sâmbătă, 20 iunie 2015

Actualizare și deconstrucție teatrală


 
Premiera Teatrului „Radu Stanca” Sibiu, din cadrul Festivalului Internațional de Teatru de la Sibiu, Natan înțeleptul, adaptare după Lessing, cu echipa ce reunește prin colaborare actori români și germani, este un spectacol copleșitor, cu puternice amprente – regizorală, coregrafică, muzicală. Păstrând formula de poem dramatic, scenariul este rescris (Verena Eitel) astfel încât să facă trimitere la trecutul imediat (conflictele din Gaza), la prezent și la viitorul posibil (Europa – o necunoscută, o provocare, simbol al toleranței religioase și rasiale, al combaterii discriminării, luată în calcul ca posibilă soluție pentru Orientul Mijlociu).

Teatralitatea este deconstruită nu doar prin actualizarea scenariului clasic, la nivel de soluții regizorale contemporane sau rol ingenios, prin vreo două ieșiri extranarative (dintre care, ”I hate Lessing”), prin introducerea proiecțiilor, a muzicii de țambal live, ori prin decorul ca un templu de piatră din care a ”mușcat” focul, actorii reușind în permanență să joace printre dărâmături, ci, mai ales, printr-o permanentă raportare a trecutului la prezent. Starea de asediu din finalul primei părți nu-i decât starea de spirit a omului secolului XXI, mereu angoasat, în particular a evreilor din Israel, obișnuiți să trăiască în preajma sunetului armelor și sub amenințarea bombardamentelor ori a atentatelor.

În acest caz, ca și în alte spectacole ale lui Armin Petras, relația cu antichitatea teatrală (Electra, Oedip, Antigona) nu poate fi decât una parodico-excentrică, deoarece timpurile s-au schimbat. O temă majoră a umanismului lui Lessing, reunirea celor trei religii prin restabilirea paternității reale a personajului feminin principal, este transfigurată prin intermediul psihanalizei de noua lectură. Negând iudaismul, Templierul, care a salvat-o pe Recha, se îndrăgostește de aceasta, disprețului său de la început urmându-i respingerea din partea acesteia din urmă. Ulterior, se va dovedi a fi fratele real al fiicei adoptive a lui Nathan. Daja luptă cu sine, sfâșiată între datoria față de copilul crescut și propriile nevoi și credințe. Conflictele sunt actualizate.

Soluțiile regizorale sunt provocatoare: Recha poartă amprenta focului (mască de plastic pe obrazul stâng) în prima parte și pare a nu se desprinde de un cactus în țepii căruia poposește câte o pană din aripile uriașe rozalbe, purtate de femeia cu tocuri ce îl însoțește pe Templier atunci când își face apariția (ironizare a îngerului salvator). În cea de-a doua parte, fetița care odinioară își prinsese nasul în cactus, pansată de tatăl grijuliu (delicată persiflare regizorală) devine femeie. Asistăm la evoluția personajului; desprinsă de cordonul ombilical dezvoltat în relația cu tatăl, dar și de iluzoria dragoste purtată Templierului, pe un alt plan, aceasta neacceptând despărțirea de Nathan. Dervișul e un vânzător ambulant de șlapi. Un yoghin în costum, dar în poziție de meditație, cu punctul de vermilion pe frunte ne indică parodic cum că nu-i de glumă cu profunzimea ideatică a piesei montate în fața noastră. Călugărul (Friar) e pictografiat pe față ca un joker și acționează ca un vampir, aruncat cu brutalitate în afara spațiului de joc, unde îl regăsim și după pauză, până aproape de final. Motivul mesagerului care aduce o veste proastă și e apoi ucis apare transpus în noua formă a teatralității. Se renunță la personajele propriu-zise, la caractere, în favoarea dinamismului scenic.

Deschiderea regizorală este foarte mare atât în ceea ce privește inventivitatea, cât și în raport cu ideile exprimate într-un mod informal, totuși extrem de riguros. Simultaneitatea acțiunilor scenice ține tot de latura contemporană a acestei reprezentații. De asemenea, tehnicile filmice integrate (continuitatea audiovideo, slow motion), folosirea unor tehnici de regie dintre cele mai noi (luminarea din lateral a sălii de spectacol, fructificând penumbra scenică), compoziții cu actorii, backgroundul pentru planul principal, scoaterea din scenă a grupului de actori printr-un mini – human puppetry show.

Dacă scenografia valorifică formele rectangulare, construcțiile coregrafice de grup (Berit Jentzsch) instituie în spectacol o redimensionare a circularului, de la simplul alergat pe ritm în cerc, la lărgirea cercului ori strângerea acestuia, într-o spirală a spectacularului. Un cerc de actori care se micșorează înspre povestitorul din interior (Nathan) este creat atunci când momentul celebru al inelului este adus în spectacol, în forma storytelling-ului. Marile întrebări rămân cel mai adesea fără răspuns; e și cazul problemelor solemne ale trecutului, al întrebărilor retorice, lăsate să planeze în aer: Cine deține adevăratul Dumnezeu/adevărata religie, creștinul, iudeul sau musulmanul?

Ca-ntr-un puzzle sunt punctate momentele de vârf ale spectacolului prin titluri pe fundal, unde proiecțiile (Rebecca Ridel), corelate cu sound-ul sau în profundă dizarmonie căutată (ca în scena în care Nathan îi explică fiicei sale, Recha, fenomenul împerecherii, fredonând nonmelodic pasaje muzicale). Finalul spectacolului este tot un asemenea moment de dizarmonie melodică voită, când chitara electrică (purtată de cel ce simbolizează puterea) e conectată la cablu, iar apoi butonul de oprire apăsat. Actorii râd, întorc spatele, ies din scenă (dubla desconsiderare a autorității politice și religioase impuse); nimic nu poate fi mai eliberator decât râsul.

Cuvintele ropotesc sfredelitor, imaginile scenice sunt construite să dureze în memoria spectatorului, la fel muzica de țambal. Exceptând interludiile ironice (Ode to Joy), imaginile (inclusiv cele sonore) contribuie la configurarea unei atmosfere de reverie. Prin îmbinarea cu succes a detașării (buf) și implicării (expresivitatea jocului actorilor), spectacolul este unul actual. Textul este repus în valoare și, pe urmă, depășit, ca ceva ce ține de domeniul trecutului, de vechea formă a teatralității. Astăzi, teatrul aparține expresiei (inclusiv celei corporale), sunetului, imaginii. Corelarea dintre ironie și melancolie e, poate, contradicția cea mai competentă a teatrului contemporan.

Într-un rol echilibrat, subliniind anumite secvențe prin pauze și tăceri semnificative, Peter Kurth creionează înțelepciunea lui Nathan și o traduce prin istețime, viclenie, rafinament și abilitate. Katharina Knap/Daja reprezintă tipul actorului desăvârșit, trecând cu agerime între joc conformist (clasic, respectând textul prin gestică) și joc nonconformist (actual, excepțional prin posturi corporale și mișcare scenică). Ofelia Popii/Recha se aude în acest spectacol ca voce cu muzicalitate proprie, expresivă și dramatică. Trecut și el printr-un Hamlet, chiar dacă unul foarte actualizat (regia: Radu Nica), Ciprian Scurtea/Templierul interpretează cu multă vervă.  

 

(Nathan The Wise, după G.E. Lessing, regia: Armin Petras, distribuția: Peter Kurth, Katharina Knap, Ofelia Popii, Ciprian Scurtea, Susanne Böwe, Horst Kotterba, Paul Grill, Cristina Juks, Maria Tomoiagă, Alexandru Udrea, cu participarea extraordinară a lui Marius Mihalache, scenografia: Dragoș Buhagiar, coproducție Teatrul Național ”Radu Stanca” Sibiu și Schauspiel Stuttgart, premiera: 15 iunie 2015, în cadrul FITS)
 
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu