http://www.revistatimpul.ro/view-article/2564
Mă simt onorată în calitate de invitat la cel mai important festival de
teatru din România, sub patronajul președintelui României, Klaus Iohannis –
Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (12-21 iunie 2015), aflat la a
22-a ediție anul acesta. Directorul festivalului, Constantin Chiriac, a
declarat că își dorește ca FITS să ajungă dacă nu unul dintre cele mai
importante, poate chiar cel mai important festival din lume. An de an,
festivalul reunește participanți și spectatori de pe întreg mapamondul,
ajungând acum la cifre impresionante: 70 de țări participante, 2500 de
invitați. Sub deviza potrivit căreia cultura trebuie să devină un motor de
atragere a fondurilor europene, o forță motrice a societății în care trăim.
În premieră anul acesta, Bursa de Spectacole a fost considerată modul
independent de conferințe, urmărind, în primul rând, să ofere asistență candidaților
la titlul de Capitală culturală europeană pentru 2021. Evenimentul a fost
deschis pe 15 iunie la Sala Turandot a Hotelului Ibis, prin adresarea unor mesaje
din partea invitaților: Constantin Chiriac, Igor Șarov, Sergiu Nistor, Karel
Bartak, Christopher Pomez, Chantal Moreno.
S-a subliniat importanța pe care un
oraș devenit capitală culturală (Sibiu, 2007) trebuie să o dobândească
ulterior, pentru a se menține la înălțimea așteptărilor celor ce vizitează
capitala culturală, să zicem într-un weekend, și trebuie să găsească un oraș
viu din punct de vedere cultural, care să le ofere manifestări atractive;
preocuparea ca mereu ceva să se întâmple în capitala culturală trebuie să fie
constantă. Apoi a urmat un workshop despre redactarea proiectelor europene.
Mulți se întreabă cum să aibă succes atunci când își prezintă conceptul de
capitală culturală europeană. Răspunsul este simplu: trebuie să ne concentrăm
chiar asupra celor trei termeni: ”capitală”, ”cultură”, ”european”. Dacă avem o
idee clară asupra a ceea ce presupune o capitală, asupra a ceea ce înțelegem
prin cultură, și de aici prin capitală culturală, dacă ne formulăm un concept
privind dimensiunea europeană a manifestărilor organizate, asupra racordării
acestora la actualitatea europeană, vom reuși să construim un sens în care
orașul vizat ar putea deveni ceea ce ne dorim.
FITS este, astfel, o manifestare amplă, de proporții, un eveniment multiplu
orientat înspre spectacole de teatru, dans, muzică, circ, de stradă, alături de
lecturi, lansări de carte, ateliere, expoziții, film. Prin aceste manifestări
se urmărește atragerea unui public foarte larg. De remarcat abilitatea cu care
organizatorii integrează prin acest festival mai multe componente. În primul
rând, ar fi componenta educativă, de formare a publicului; alături de
specialiști, la festival participă amatori de cultură, ale căror gusturi nu pot
fi schimbate, dar care pot fi formați înspre posibilitatea receptării unei arte
de calitate.
În al doilea rând, latura de capitală culturală activă, prin care teatrul
ar putea deveni elementul de bază prin care oamenii sunt făcuți să participe la
evenimentele prezentului, să devină activi în societate la finalul unui
spectacol și să își ia pulsul într-un ritm mai alert, actual, reeducându-se
după ce au fost deformați de talk-show-uri, telenovele și manele.
În al treilea rând, integrarea europeană continuă, prin colaborare și
comunicare, prin racordare la ce se întâmplă remarcabil astăzi, în plan
cultural, în Europa. Colaborarea are loc în special în teatru, prin
coproducții. În acest sens, nu numai că evenimente notabile în plan european
ajung să poată fi deschise publicului din România, dar România este activ
implicată în coproducții cu teatre de talie europeană.
Astfel, premiera Teatrului ”Radu Stanca” din festival, Nathan the Wise, după G.E. Lessing reprezintă rodul unei colaborări
între Teatrul din Sibiu și Schauspiel Stuttgart, cu distribuție formată din
actori români și germani, un spectacol regizat de Armin Petras. Actorii vorbesc
atât în limbile de proveniență, cât și în engleză și germană, spectacolul este
supratitrat, după caz, în două dintre cele trei limbi amintite. O montare
actualizată, adaptată problemelor curente, covârșitoare prin forța cu care
actorii pun ideile în scenă, prin îmbinarea muzicii de țambal live (Marius Mihalache) cu proiecțiile
și cu expresivitatea jocului. Elemente care dau o notă de lejeritate
umanismului greu al lui Lessing se îmbină cu ineditul soluțiilor regizorale,
conferind spectacolului o încărcătură continuă. Europa este prezentă prin ideea
toleranței religioase ori rasiale, prin nevoia acceptării aproapelui, oricât de
diferit. Pe aceeași scenă pot fi văzuți actori de valoare, din România sau
Germania: Ofelia Popii, Ciprian Scurtea, Peter Kurth, Katharina Knap.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/06/fits-2015.html
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/06/fits-2015.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu