luni, 22 iunie 2015

FITS 2015


http://www.revistatimpul.ro/view-article/2564


Mă simt onorată în calitate de invitat la cel mai important festival de teatru din România, sub patronajul președintelui României, Klaus Iohannis – Festivalul Internațional de Teatru de la Sibiu (12-21 iunie 2015), aflat la a 22-a ediție anul acesta. Directorul festivalului, Constantin Chiriac, a declarat că își dorește ca FITS să ajungă dacă nu unul dintre cele mai importante, poate chiar cel mai important festival din lume. An de an, festivalul reunește participanți și spectatori de pe întreg mapamondul, ajungând acum la cifre impresionante: 70 de țări participante, 2500 de invitați. Sub deviza potrivit căreia cultura trebuie să devină un motor de atragere a fondurilor europene, o forță motrice a societății în care trăim.

În premieră anul acesta, Bursa de Spectacole a fost considerată modul independent de conferințe, urmărind, în primul rând, să ofere asistență candidaților la titlul de Capitală culturală europeană pentru 2021. Evenimentul a fost deschis pe 15 iunie la Sala Turandot a Hotelului Ibis, prin adresarea unor mesaje din partea invitaților: Constantin Chiriac, Igor Șarov, Sergiu Nistor, Karel Bartak, Christopher Pomez, Chantal Moreno.

 S-a subliniat importanța pe care un oraș devenit capitală culturală (Sibiu, 2007) trebuie să o dobândească ulterior, pentru a se menține la înălțimea așteptărilor celor ce vizitează capitala culturală, să zicem într-un weekend, și trebuie să găsească un oraș viu din punct de vedere cultural, care să le ofere manifestări atractive; preocuparea ca mereu ceva să se întâmple în capitala culturală trebuie să fie constantă. Apoi a urmat un workshop despre redactarea proiectelor europene. Mulți se întreabă cum să aibă succes atunci când își prezintă conceptul de capitală culturală europeană. Răspunsul este simplu: trebuie să ne concentrăm chiar asupra celor trei termeni: ”capitală”, ”cultură”, ”european”. Dacă avem o idee clară asupra a ceea ce presupune o capitală, asupra a ceea ce înțelegem prin cultură, și de aici prin capitală culturală, dacă ne formulăm un concept privind dimensiunea europeană a manifestărilor organizate, asupra racordării acestora la actualitatea europeană, vom reuși să construim un sens în care orașul vizat ar putea deveni ceea ce ne dorim.

FITS este, astfel, o manifestare amplă, de proporții, un eveniment multiplu orientat înspre spectacole de teatru, dans, muzică, circ, de stradă, alături de lecturi, lansări de carte, ateliere, expoziții, film. Prin aceste manifestări se urmărește atragerea unui public foarte larg. De remarcat abilitatea cu care organizatorii integrează prin acest festival mai multe componente. În primul rând, ar fi componenta educativă, de formare a publicului; alături de specialiști, la festival participă amatori de cultură, ale căror gusturi nu pot fi schimbate, dar care pot fi formați înspre posibilitatea receptării unei arte de calitate.

În al doilea rând, latura de capitală culturală activă, prin care teatrul ar putea deveni elementul de bază prin care oamenii sunt făcuți să participe la evenimentele prezentului, să devină activi în societate la finalul unui spectacol și să își ia pulsul într-un ritm mai alert, actual, reeducându-se după ce au fost deformați de talk-show-uri, telenovele și manele.

În al treilea rând, integrarea europeană continuă, prin colaborare și comunicare, prin racordare la ce se întâmplă remarcabil astăzi, în plan cultural, în Europa. Colaborarea are loc în special în teatru, prin coproducții. În acest sens, nu numai că evenimente notabile în plan european ajung să poată fi deschise publicului din România, dar România este activ implicată în coproducții cu teatre de talie europeană.

Astfel, premiera Teatrului ”Radu Stanca” din festival, Nathan the Wise, după G.E. Lessing reprezintă rodul unei colaborări între Teatrul din Sibiu și Schauspiel Stuttgart, cu distribuție formată din actori români și germani, un spectacol regizat de Armin Petras. Actorii vorbesc atât în limbile de proveniență, cât și în engleză și germană, spectacolul este supratitrat, după caz, în două dintre cele trei limbi amintite. O montare actualizată, adaptată problemelor curente, covârșitoare prin forța cu care actorii pun ideile în scenă, prin îmbinarea muzicii de țambal live (Marius Mihalache) cu proiecțiile și cu expresivitatea jocului. Elemente care dau o notă de lejeritate umanismului greu al lui Lessing se îmbină cu ineditul soluțiilor regizorale, conferind spectacolului o încărcătură continuă. Europa este prezentă prin ideea toleranței religioase ori rasiale, prin nevoia acceptării aproapelui, oricât de diferit. Pe aceeași scenă pot fi văzuți actori de valoare, din România sau Germania: Ofelia Popii, Ciprian Scurtea, Peter Kurth, Katharina Knap.


Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2015/06/fits-2015.html
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu