sâmbătă, 18 iulie 2015

Specificul teatrului timișorean



 

Fiecare teatru, companie, trupă etc. are un anumit specific întrezărit, odată urmărite mai multe producții ale aceluiași teatru/aceleiași companii, din miză, abordare a spectacolului, a raporturilor text-spectacol, public-actor etc. O asemenea analiză a merită orice teatru (instituțional, independent; național, municipal ș.a.m.d) atunci când are ceva special de spus. Pentru moment, am ales să mă refer la specificul teatrului timișorean. Deoarece ar fi câteva lucruri de învățat de aici: integrarea europeană prin teatru (coproducții și un musical performance), revalorificarea mitologiei, adaptarea textului unui dramaturg român postbelic la realități actuale, schițarea unor mize pentru teatrul contemporan, în context european.

Mai întâi, ediția de anul acesta a FEST-FDR a fost foarte reușită, în mare parte datorită componentei europene (proiectul The Art of Ageing constituind nucleul festivalului, prin cele 5 coproducții de teatru contemporan, având la bază o temă actuală comună, reflectată în dimensiuni estetico-documentare diferite (memorie, traumă, teatru sociopolitic, istoric sau documentar, teatru fizic etc.). Apoi, TNTM a fost prezent în festival cu două producții proprii, care dau seama de specificul teatrului timișorean: pe de o parte, cu Proștii sub clar de lună de Teodor Mazilu (regia: Ion-Ardeal Ieremia), iar, pe de altă parte, cu Maria de Buenos Aires, un musical performance (muzica: Astor Piazzolla, libretul: Horacio Ferrer, traducerea: Raluca Ciortea, text de spectacol: Codruța Popov, regia: Ada Lupu Hausvater).

Din ceea ce am observat, teatrul timișorean este orientat înspre spectator. Publicul reprezintă elementul-cheie al unui management teatral aparte. Dna Ada Lupu Hausvater, managerul TNTM, a declarat că un director de teatru are o responsabilitate față de publicul său, și anume aceea de a-l face fericit. În această direcție, diversificarea producțiilor teatrale, racordarea teatrului la viața comunității, implicarea directă în viața socială a orașului prin repertoriul teatral propus constituie modalitățile de atingere a obiectivului stabilit – teatrul să devină un partener de zi cu zi în viața oamenilor, să adreseze problemele stringente ale acestora și să caute răspunsurile înspre care cu toții tânjim și de care avem atâta nevoie.

Oamenii trebuie să plece schimbați de la un spectacol și toți marii creatori contemporani (de la Andrei Șerban la Armin Petras) au înțeles acest lucru. Fie că miza e atingerea unei coarde sensibile, fie că e vorba de provocarea unei nevoi reflexive, conducând la o reevaluare a propriei persoane/vieți. Lucrurile poate nu sunt complet noi pentru istoria teatrului, în schimb modalitățile de abordare a spectacolului sunt astfel.  Dacă teatrul merge mai departe și spectatorul devine actant (social), putem vorbi de o schimbare a lumii (comunității) prin teatru.

Spectacolul de gală din cadrul FEST-FDR, Maria de Buenos Aires, ilustrează foarte bine crezul exprimat de regizoare despre responsabilitatea pe care o avem astăzi față de generațiile de mâine, în legătură cu moștenirea de har, fericire și binecuvântare, pe care o datorăm celor ce vor veni. Personal, mă bucur când descopăr creatori ale căror teorii nu contrazic practica. În cazul de față, managementul asumat și practica regizorală merg mână în mână.

Maria de Buenos Aires e un spectacol european – îmbină tangoul (dans) cu muzica (orchestră live), aduce dansatori profesioniști în scenă, alături de actorii propriu-ziși, pentru legăturile dintre scene, o actriță, care e în același timp și cântăreață, o interpretează pe protagonistă (Sânziana Tarța). Acest performance propune, prin textul de spectacol și dramatizare, o revalorificare a mitologicului universal și românesc (mitul androginului, metempsihoză, legătura Eros-Thanatos, ceruri care se deschid ori se închid). Atmosfera spectaculară construită definește un climat inedit, vizând publicul – specificul unui local din Buenos Aires. Decorul este nonconformist (spațiu scenografic: Zsolt Fehervári), scena e poziționată central, iar, de o parte și de cealaltă, spectatorii iau loc la mese, luminate discret, îmbiați cu un pahar de vin din carafele care îi așteaptă. Într-un mod elevat, povestea e adusă de povestitori, parteneri de tangou și de poezie, Claudia Ieremia, Ion Rizea, către noi (dansatorii invită publicul să ia parte la tangou, recunoaștem versuri ale unor poeți români din secolul XX). Suntem antrenați în poveste și prin muzică (direcția muzicală: Alin Stoianovici & Nuevo Tangou Quintet), dans (coregrafia: Răzvan Mazilu), culoare (asocieri ori contraste curajoase), lumină și clarobscur, după cerințele scenariului tehnic (light design: Lucian Moga).

Tot un spectacol pentru spectatori, într-un sens mai lejer, este Proștii sub clar de lună. De această dată, o poveste cunoscută, aparținând lui Teodor Mazilu, încă actuală, este adusă în miezul evenimentelor contemporane: controlul financiar trimite înspre controalele fiscale ale DNA care au zguduit România și, mai ales, au sporit audiența TV în ultimul timp. Emoțiile umane (dragostea, trădarea, sinuciderea) au devenit clișee pentru talk-show-uri sau emisiuni TV de tipul ”Sinucidere în direct”. Rolurile sunt voit tușate (Claudia Ieremia/Ortansa, Cristina König/Clementina). Ion Rizea/Gogu joacă în modul cel mai evident pentru public. Acest play for gags, regăsit și la ceilalți actori (Raul Bastean/ Emilian), accentuează ideea înstrăinării omului într-o societate de consum, o societate a culturii de consum. Scenografia este actuală, foarte tehnică și funcțională, în același timp servind ideilor impuse prin tușe tari (spațiul sacru, dormitoarele ultramoderne, manechinele din vitrină). Credința, intimitatea, un ultim sentiment autentic (remușcarea) – căutat cu ardoare, regăsit gestual –, cultura, teatrul nu pot deveni obiecte de consum. În caz contrar, consumatorul de semne și imagini, alienat/însingurat sau gregar/spirit de turmă, se îndepărtează tot mai mult de real și de sine însuși, și devine un obiect ușor manipulabil.

Un spectacol poate fi declarat cu atât mai reușit cu cât grilele de lectură propuse vizează mai multe categorii de public. Adresarea pe mai multe planuri e, am remarcat, un deziderat al teatrului timișorean. Dacă nu pot fi identificate cel puțin trei tipuri de interpretare, nu mai putem vorbi de diversitate ori de orientare înspre public. Cu acest prilej, voi enumera doar trei niveluri. Un prim nivel literal/imediat, accesibil pentru review (povestea, iluzia conferită de atmosfera scenică); un al doilea nivel simbolic/alegoric, tematic, moral, al corelațiilor posibile (semnificații descifrabile în text/spectacol, pentru publicul elevat); un al treilea nivel meta-, ceea ce se poate regăsi dincolo de textual/spectacular, identificarea mizelor care stau la baza creației scenice în discuție (vizând publicul critic).

 Dana Tabrea


 

 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu