sâmbătă, 25 iulie 2015

Teatru provincial: ne-am șmecherit


 
Am mai scris în alte două rânduri despre un teatru provincial: cu prilejul premierelor spectacolelor Căsătorie în… doi și 1+1=3, ambele fiind regizate de Andrei Ciobanu și avându-i în distribuție pe Ana Hegyi și Andrei Ciobanu, preluate de și reluate la Ateneul Tătărași. Odată cu Dragoste pe… GPS, ne-am șmecherit: avem ecran de proiecție pentru rundele trecute, facem selfie-uri și le postăm pe Facebook, bârfim pe chat. Povestea mariajului comun dintre Petronela și Frosinel continuă (1987-1993-2003), până când copilul protagoniștilor le va pune la dispoziție o filmare cu el și o tânără, redând aidoma modul în care s-au întâlnit cei doi pentru prima dată, în gară. Tema cuplului prezentă în toate cele trei spectacole, abordată prin poante concrete pe gustul publicului, pare să vină cu o discuție în subsidiar despre o întreagă mentalitate, despre o anume generație, replicată în timp, despre un mod de a fi, despre românitatea kitsch.

Există un fel kitsch de a fi al românului, pierdut în intervalul dintre urban și rural, dintre Occident și Orient, dintre adolescență și maturitate, dintre tradiționalism și modernizare, surprins în parodia teatrului provincial din fiecare casă în care mai există o carpetă cu ”Răpirea din serai”, un măr lipit cu scotch de monitorul CRT (aluzie ironică la Apple), bibelouri simetric așezate pe milieu. Oamenii se recunosc în povestea celor doi, în asocierea dintre actual și tradițional ce ne plasează la capătul de linie al Balcanilor, la porțile Occidentului. Într-o generație făcând parte din mai multe generații de sacrificiu. Din 89 încoace sau, poate, mai de timpuriu – până când? Asemenea spectacole, privite cu detașarea necesară parodiei din ele, sunt piese de muzeu pentru cei din afară. Ancore ce nu ne dau voie să uităm că părinții noștri sunt o asemenea generație de sacrificiu; la limita dintre lumi, trecând masiv prin perioada de tranziție postdecembristă, cu o identitate nedefinită dinspre comunismul în care erau de toate, apoi brusc nu mai era nimic, înspre capitalismul în care brusc au fost de toate, iar acum nu prea mai e nimic.

Folosind textele a mai multor umoriști români, Andrei Ciobanu înfiripă un scenariu din patru acte, mizând ca întotdeauna pe comicul de limbaj, de data aceasta mai mult ca oricând. Mai întâi, nevasta nu îl lasă să doarmă, apoi nu poate pleca la bere cu amicii și încearcă să-și însceneze ieșirea, după care mașina e confundată într-o relatare cu amanta. În cele din urmă, Revelionul (reminiscențe ale bradului împodobit în noaptea dintre ani și nu la Crăciun), nu se mai pleacă la petrecere, spectatorul are vaga impresie că tot ceea ce-a văzut nu-s decât scenetele unei nopți de Revelion din locul niciunde, momentul nicăieri, și povestea se încheie cu revenirea fiului, care anunță o nouă generație, nu tocmai diferită de cea anterioară (parodic, intervine refrenul ”Gândim la fel, simțim la fel, iubim la fel”) și o viață la fel. GPS (The Global Positioning System) semnalizează că, mental și spiritual,  locul pe hartă nu s-a schimbat de ceva timp.

Au trecut cearcănele peste Frosinel și Petronela, adânc conturate, de parcă era cu mină de creion HB, Andrei Ciobanu e mai sigur pe sine și mai expresiv, Ana Hegyi la fel de conștiincioasă, chiar și atunci când improvizează; știe că nu trebuie să privească în sală, dat fiind că rolul ei nu presupune interacțiune cu publicul, și nu o face, ține morțiș să își exerseze privirea impersonală. Acest rol de casnică obișnuită, departe de a fi un contre-emploi, îi vine mănușă. Cei doi tineri în clasa a X-a de la final (băiatul pe viu, fata doar filmată), elevii Anei Hegyi de la Palatul Copiilor, vor duce povestea mai departe. Încotro? Vom vedea, pentru că ”va urma”.

Ce ne facem cu degustătorii de teatru provincial care nu sesizează latura usturător-parodică a spectacolului? Care îi urmează pe Frosinel și pe Petronela din convingerea intimă că le seamănă și că e bine așa? Într-adevăr, pericolul de a rămâne la nivelul comic de suprafață al unui spectacol de bar pentru sala mică e real și poate că nu trebuie depășit dacă nu e cazul. Cei ce aveți un măr roșu lipit cu scotch de monitorul cu tub – mâna sus! Sau, mai bine, mâinile în aer: ”Trăim la fel”. Diferența între lumi distincte o face privirea, iar ispita de a privi la fel e foarte mare.

 

(Dragoste pe… GPS de Andrei Ciobanu, distribuția: Ana Hegyi, Andrei Ciobanu, Eduard Onu, premiera: 19 iulie 2015, sala mică, Ateneul Tătărași)
 
Dana Tabrea

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu