sâmbătă, 4 iulie 2015

Un spectacol foarte teatral


 



Vizita bătrânei doamne, în regia lui Claudiu Goga, este un spectacol foarte teatral. Cu excepții care îmi răstoarnă  statement-ul. Din mai multe perspective, spectacolul pare un oximoron interesant. De la decorul primei părți (Ștefan Caragiu) median intrascenic pictat, având tentă religioasă, la graffiti în colțul din stânga sau prin îmbinarea scaunelor semielegante și a căpițelor de fân; de la simetria scenică, fără a deveni o constantă, la asimetrii căutate (prezența unică a statuetei Maicii Domnului doar într-una dintre cele două nișe, megafoanele deasupra coridoarelor scenice laterale, în partea a doua). Spectacolul, atent lucrat, e greu, teatral (conceptul de ”stage reality” teoretizat de Dürrenmatt), cu fulgurații moderne.


Pe de o parte, regizorul lucrează cu actorii ieșeni, scoțând în evidență trupa, pe de altă parte, deoarece textul îi permite, folosește prezența actorilor (cetățenii orașului Güllen) pe post de background artistic, aceștia devenind statuete vivante cu accente estetico-etice la limită (prostituata, cretinul, incredulul – buf, grotesc, ridicol). Uneori, utilizarea spațiului scenei mari prin figurație are un scop (prostituata/Delu Lucaci e umbra Clarei, aducând explicații din scenariu), alteori e vorba doar de complexitate sintactică. În cel de-al doilea caz (güllenezii ca background uman, plecând de la indicația dramaturgului despre actorii care joacă arbori), ne întâlnim cu una dintre cele mai reușite ilustrări ale modului de a fi și de a acționa ale ”omului-masă” teoretizat de Ortega y Gasset: omul mediu se hrănește cu prejudecăți și e incapabil să emită idei, deoarece îi lipsesc cultura, normele, justificările. Dialogul și argumentarea sunt suprimate, în favoarea lui ”a impune ceea ce ne dorim”.


Un asemenea om este Claire Zachanassian. Piesa aduce în discuție o serie de concepte, instrumente necesare pentru funcționarea normală a oricărei societăți (adevăr, dreptate, justiție). Numai că modul în care Clara inversează conceptul de dreptate în sens barbar (mărturie falsă, manipularea maselor și, implicit, cumpărarea acestora, incluzând instituțiile de bază și familia victimei) contravine acestor norme. O nedreptate nu va putea fi niciodată reparată printr-o nedreptate și mai mare. În spectacol, se renunță la lectică și se duc la extrem exagerările din piesă (femeia din proteze), în favoarea construirii unui personaj ca un monument (”idolul de piatră” la care face referire autorul elvețian de limbă germană) – crinolinele, lăsând la vedere ghetele mari, piciorul stâng șchiopătând, mâinile acoperite de mănuși cu aspect rigid, țintuită în centuri metalice de talie și deasupra pieptului, gâtul imobilizat într-un guler elisabetan neflexibil, părul ascuns de o cască netransparentă, la fel de albă ca fața vopsită, cu buzele și ochii machiați strident, cu o coroniță ornamentală, un chip imobil, o voce robotizată.


Un personaj-compoziție expresionist, absolut grotesc, golit de omenesc. Până la scena când cei doi își spun ”adio”, întâlnirea din pădure – de dincolo de ”mască”, când ochii Mihaelei Arsenescu Werner scapără, buzele se strâng într-o grimasă, în timp ce vocea i se umanizează, prezența de dincolo de personajul-statuie e vie, deoarece actrița reușește să exprime emoțiile cu multă forță. Iese la iveală suferința acumulată de femeia camuflată în spatele costumului ca o platoșă, cu centuri simbolizând intransigența: e hotărâtă să doneze un miliard orașului cumpărat și falimentat de ea, în schimbul morții lui Ill. Dragostea ei s-a transformat în ceva mai îngrozitor decât ura: nevoia de a-l lua cu ea pe Ill în sicriul adus (un sicriu vopsit în alb, agățat de un cârlig de proporții, suspendat pe tot parcursul părții II, înlocuind soarele, semnificând moartea – păstrând aluzia la sicriu, Goga o potențează, prin soluție regizorală și simbol).


Un moment de glorie similar are Teodor Corban/Alfred Ill, dar nu aici, când rupe resemnat frunzele de pe ramură, ci într-o scenă anterioară, de o încărcătură energetică aparte (intenția de a pleca în Australia, împiedicată de cetățenii din oraș), respectând aidoma litera textului, dar inedită prin ieșirea jucată (urletul), prin luminile care configurează o atmosferă aproape ireală, mimând un coșmar, punctul culminant și un moment paroxistic în crescendo-ul paranoiei și al disperării personajului. De altfel, caracterul pendulează între aceste două stări extreme – exasperare, nebunie, dar și echilibru, resemnare în fața destinului. În scena care reia circular ziua venirii bătrânei doamne, revenindu-se la decorul din prima parte, după ce e nevoit să accepte donația/propria executare, există un moment de încleștare, când Ill se ține cu toată forța de bancă, după care e respectat scenariul până la capăt.


Imaginea lui Ill mort, plin de sânge, într-o poziție rigidă și înfășurat în folie de plastic, naturalistă prin detalii, expresionistă prin trimiterea la imaginea statuară a Clarei, e una la fel de grotescă precum scena când apar martorii mincinoși, orbiți și castrați, vopsiți în roșu, în cuști metalice, stând pe paie ca animalele. Dezumanizarea Clarei e exagerată la nivel scenografic, la fel ”marionetizarea” oamenilor. Psihologizarea lui Alfred, în schimb, reușită. Întotdeauna traumele trecutului ne vor vizita, cerându-și tributul. Inițial, senzația mea a fost că regizorul se complică prea mult prin tot arsenalul de mijloace, ulterior spectacolul convinge prin prestațiile actoricești de excepție (Mihaela Arsenescu Werner, Teodor Corban, Tatiana Ionesi). Tatiana Ionesi e foarte evidentă în ambele ipostaze – prezență smerită, fatalistă, uneori uimită, apoi apăsată de o revoltă înnăbușită.

Foarte teatral prin modul în care își conduce actorii, Goga practică în același timp un teatru al cruzimii și construiește mizanscena în două părți și o sumă de scene de lungime variabilă, cu black-out-uri între ele, similare prin construcție, conducând de la prima la ultima zi, redând  gradual schimbarea psihologiei maselor, cum raportul dintre bunăstarea creditată și râvnită și spiritul dreptății oamenilor devine invers proporțional. Deopotrivă cu acceptarea prețului libertății conferite de bani și de plata datoriilor (a trăi cu o crimă pe conștiință).

Numerotarea acestor setting-uri din partea II dă seama de viața oamenilor din orașul ruinat, după venirea bătrânei doamne, în manieră cinematografică, intrând în joc excepția anunțată la început. Timpul trece lent (zilele 3, 5, 8, 13, 21, 34, 55, 89*), schimbările materiale și de mentalitate anunță că prețul civilizației e chiar barbaria, în spațiul încremenit în jurul magazinului ambulant. Asistăm la decădere morală, la degradare familială, la jubileul ”omului-masă”. La fel de paradoxal e fondul sonor folosit, de la muzică clasică la rock – cu black-out-uri de această dată frapante. În 1989*, ”revolta maselor” și-a spus cuvântul în România. Cu ce preț? Capitalismul (”libertate fără justiție”) și comunismul (”justiție fără libertate”) sunt, ne avertizează Dürrenmatt, criticabile în egală măsură. Goga exemplifică/sugerează, fără a actualiza efectiv.

Piesa e o tragedie prin implicațiile antice (Medeea, destinul implacabil), comedie prin evidențierea și exagerarea slăbiciunilor omenești (lăcomie, decadență, lașitate). Folosind satira, comicul grotesc și umorul de nume din scenariu, implicând actorii în posturi parodice, spectacolul e o tragedie cu umor negru. Se lucrează pe două planuri: foarte teatral versus filmic de secol XX, aducând oximoronul la nivel conceptual, alegoria contrastului dintre alb și negru, cu pendulări fine între cele două (motivația Clarei, mariajul din interes al lui Ill, inversând taberele). Însă Dürrenmatt nu și-a dorit o alegorie, ci acțiune și oameni în carne și oase, fără intenții moralizatoare.

 

(Vizita bătrânei doamne de Friedrich Dürrenmatt, regia: Claudiu Goga, din distribuție fac parte: Mihaela Arsenescu Werner, Teodor Corban, Emil Coșeru, Tatiana Ionesi, Andreea Boboc, Ionuț Cornilă, Doru Aftanasiu, Cosmin Maxim, Constantin Pușcașu, Dumitru Năstrușnicu, Adi Cărăuleanu etc., premiera: 16-17 iunie 2015, Sala Mare, TNI)


 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu