Mă voi referi la două spectacole de licență de la Sala Studio Teatru
(Facultatea de Teatru, UAGE). Am numit acest teatru – teatru din umbră nu în
sensul că ar fi neimportant. Dimpotrivă, este extrem de important pentru că ne
facilitează observații privind evoluția viitorilor actori și regizori. L-am
numit astfel pentru că nu e vorba de montări care să părăsească sala școlii de
teatru, rămânând să fie vizionate într-un cadru restrâns format din oameni de
teatru. Tocmai acest teatru din umbră, însă, ne rezervă uneori mari surprize și
satisfacții estetice.
În primul rând, am ales Audiția
de Alexandr Galin, regia: Octavian Jighirgiu, video concept: Andrei Cozlac, spectacolul
de licență al anului III Actorie, distribuția: Andreea Popovici/Varvara Volkova, Maura Munteanu/Ninel
Karnauhova, Sonia Teodoriu/Olga Puhova, Adnana Bolea/Tamara Bok, Camelia Dilbea/Liza
Volkova, Nicoleta Văcărașu/KatiaVolkova, Flavia Sandu/Tetzudzin Aoki,
Dumitru Florescu/Viktor Puhov, Daniel Onoae/Vasili Bok, Dragoș Maftei/Boris
Karnauhov, Arun Cotic/Albert, premiera: 11 noiembrie 2015.
Scris în 1998, textul lui Alexandr Galin are ca punct de plecare o
experiență reală, dramaturgul rus fiind martorul unei audiții organizate de doi
japonezi, asistați de un traducător, la teatrul unde lucra. Subiectul este
actual pentru că următoarele probleme sunt încă actuale: absența locurilor de
muncă și necesitatea de a munci în străinătate, sărăcirea populației și
disperarea tinerilor, devenind capabili de orice pentru un venit, transformarea
perioadei de tranziție postcomunistă într-o criză economică pe durată
nedeterminată. Deschiderea granițelor înspre capitalism și democrație exercită
la început o fascinație asupra femeilor prezente la audiție, pentru ca ulterior
mirajul deja îndoielnic să dispară, dezvăluindu-se caracterul nonartistic al
serviciilor pentru care asiaticii vroiau tinerele.
În spectacolele pe care le realizează cu studenții, Octavian Jighirgiu
oferă fiecăruia un moment în care să își etaleze calitățile pentru scenă. De
această dată, scenariul este ales astfel încât să faciliteze acest lucru în
prima parte a spectacolului. Momentele coregrafico-muzicale sunt în cea mai
mare parte parodice, iar calitatea spectacolului crește în a doua parte, odată
ce tensiunea dramatică acumulată în prima parte se declanșează, jocul tinerilor
actori optimizându-se vizibil. Tema cuplului este adusă în discuție prin
apariția celor trei parteneri, căutându-și consoartele sau căutând să scape de
ele, după caz.
Am remarcat-o în special pe Camelia Dilbea care pe tot parcursul
reprezentației menține o mină tragicomică, explicată la un moment dat de
situația dramatică a surorilor Volkova obligate să se prostitueze de la o
vârstă fragedă, dincolo de momentele hazlii, chiar ridicole care intervin în
spectacol – personajul interpretat de aceasta (Liza Volkova) taxându-le
usturător pe celelalte candidate. L-am mai remarcat pe Dragoș Maftei (Boris
Karnauhov) cu o prestație uniformă, exterioară, însă temeinic lucrată în prima
parte, dezlănțuindu-se într-un rol expresiv și dramatic în cea de-a doua parte
a spectacolului, reușind astfel să își pună în evidență în același registru partenera
de scenă, Maura Munteanu (Ninel Karnauhova). Apoi l-aș menționa pe Dumitru
Florescu (Viktor Puhov) pentru stăpânirea de sine și prestanța scenică prin
care se impune. Ca și în cazul anterior, consoarta scenică, Sonia Teodoriu
(Olga Puhova) începe să se resimtă actoricește prin strictă raportare la rolul
masculin. Duetul coregrafic Camelia Dilbea-Nicoleta Văcărașu (surorile Liza și
Katia Volkova) din prima parte este reușit, evidențiind-o în acest mod pe cea
din urmă.
Ca în mai toate spectacolele de licență, accentul nu cade pe scenografie,
decorul fiind rudimentar – afișele unor filme
rusești lipite peste tot, trei lăzi ce vor servi drept masă și bănci, un cântar
de măsurat greutatea cu o găleată și mop. Cu toate acestea, spectacolul are și
o latură meditativă ce trece dincolo de atmosfera tipic rusească creată pe
parcurs (votcă, brutalitate, exaltare) când, la final, celor ce au pierdut
audiția li se proiectează, conform promisiunii, un film pe ecranul de fundal.
De asemenea, mai există o latura simbolică. Actorii ies la aplauze cu un octagon
din carton inscripționat cu ”viața lui…”, în locul punctelor de suspensie având
numele fiecărui personaj. Octagonul simbolizează speranța, viața, renașterea.
În al doilea rând, mă voi referi la Iadul,
adaptare după ”Iadul este amintirea fără puterea de a mai schimba ceva” de
Jonas Gardell, regia: Radu Mihoc, coordonator: Călin Chirilă, spectacolul de
licență al anului III Actorie/Păpuși/Marionete, distribuția: Alexandra-Elena Botez/Agnes, Catalina-Maria Chipiristeanu/Kristina,
Madalina-Andreea Romila/Denise, Bianca-Georgiana Ciubotariu/Viola, Alexandra
Maxim/Mama, Oana-Cristina Tofanel/Demonul, Paula Niculescu/Bătrâna Mamă,
premiera: 10 decembrie 2015.
La baza montării după textul lui Jonas Gardell regăsim ideea următoare: regretul,
remușcarea, frustrarea și în genere orice sentiment negativ care are legătură
cu trecutul ori cu traumele copilăriei dau curs unei stări de spirit neplăcute
pe care o putem la fel de bine numi iad.
Spectacolul este construit pe trei planuri alternative, revenind cu o anumită
constanță pe parcursul derulării acțiunii scenice. Primele două susțin ideea de
bază.
Primul plan e situat în fața scenei, constituit din două lăzi din care ies
marionetele umane, păpușile copilăriei (pe care le avem în variantă mini la
marginea scenei), redând conflictul principal dintre mamă și fiică, determinat
de autoritatea maternă și de sacrificiul fiicei, trăind cu trauma faptului că
mama nu a iubit-o, preferând-o pe sora ei, actriță de succes. Momentele cu
marionetele umane au rolul de a lega scenele de spectacol cu derulare pe scenă.
Ele se petrec atunci când scena este decuplată și aduc explicitări asupra
trecutului personajelor.
Cel de-al doilea plan, al acțiunii scenice propriu-zise, se compune din
momente teatrale, cu roluri de compoziție – Alexandra-Elena Botez (Agnes),
trăind cu regretul unei vieți irosite și Bianca-Georgiana Ciubotariu (Viola),
actriță frustrată de pierderea succeselor tinereții. Demonul/Oana Cristina
Tofănel este o prezență constantă în scenă, urmărind să mențină starea de
spirit negativă a iadului până în
momentul când va intra în posesia sufletului muribund râvnit. Acest plan
marchează prezentul și de desfășoară între trecutul reprezentat de marionetele
umane din fața scenei și viitorul anticipat de prezența demonului.
Cel de-al treilea plan se referă la lupta dintre bine și rău, simbolizate de
Denise (fiica Violei) și de Demon. Denise e singura care vede figura demonică
și încearcă să o neutralizeze, riscând să fie omorâtă. Cu luminile aprinse în
sală, viitorul iminent pare a aduce prezentul dinspre trecut. Scenele ce se
petrec între demonic și angelic recheamă participarea spectatorilor, deoarece
și el/ea a avut regrete, traume, apoi și el/ea va muri într-o zi. De aceea, lupta
dintre fetița în rochiță galbenă, cu codițe și un rucsăcel în formă de ursuleț
în spate, și prezența în costum negru, savurând un trandafir galben, căreia i
se văd venele albastre, îl/o privește.
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/01/teatrul-din-umbra.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/01/teatrul-din-umbra.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu