sâmbătă, 9 ianuarie 2016

Efectul de bumerang în teatrul Ioanei Păun: Produse domestice




Dacă regizori eminamente estetici au început să migreze înspre un teatru implicat social, regizori interesați cu precădere și în mod activ de problemele actuale ale comunității, cu manifeste înclinații spre stânga politică, creând veritabile performance-uri au început să migreze înspre un teatru cu o miză estetică mai mare (coregrafie, muzică live, atenție acordată light design-ului și cromaticii din recuzită și vestimentație), fără a-și trăda intențiile inițiale, politizante. Din această a doua categorie face parte Ioana Păun, regizoare recunoscută la nivel internațional.

Prin teatrul realizat, Ioana Păun se îndreaptă asupra unor probleme sociopolitice și economice actuale (șomajul, violența domestică, rolul femeii în societatea contemporană, abuzarea de femeie prin repartizarea neechitabilă a muncii domestice, abuzurile și umilințele trăite de imigranții veniți să lucreze în România, jocurile de putere angajator-angajat etc.), lucrând alături de jurnaliști ori sociologi, cu intenția de a problematiza, dar și de a căuta în mod activ soluții prin intermediul performance-ului artistic. Regizoarea își orientează demersul dinspre formula ”Totul este regie/regizat” înspre formula ”Totul este realitate”, cu scopul de a surprinde ”starea permanentă de balans între realitate și spectacol, acolo unde se desfășoară schimbări de paradigmă politică”.

Pentru Ioana Păun ”Totul este regie” și ”Totul este politic(ă)”, iar teatrul este, dacă nu tocmai o armă socială, atunci un mijloc activ de investigare a realităților sociopolitice, de înregistrare, apoi chiar de declanșare a schimbărilor sociale importante, un bumerang între spectacol și realitate. Teatrul devine creator de realitate. Modul în care regizoarea face trecerea dinspre spectacol/regie înspre realitatea sociopolitică (”Totul este realitate”) este urmat de drumul în sens invers, presupunând că rolul performance-ului a fost atins: o cauză este pledată, iar efectele sunt resimțite imediat. Teatrul este un ferment – prin teatru se intervine în sfera publică și se schimbă realități sociale. Arta teatrală contemporană cuprinde proiecte comunitare al căror mesaj este direct, arareori conceptualizat, și a căror estetică e de cele mai multe ori una angajată.

Este și cazul performance-ului Produse domestice tratând pe baze reale (investigație, cercetare, includerea poveștii reale dezvăluite în urma casting-ului în scriptul inițial), dar într-un mod artistic (chitară și voce live acompaniind muzical narativitatea fragmentată și punctând momentele nodale, light design, cromatică vie) problema abuzului bonelor filipineze din România (abuzuri de putere, bănești, sexuale). La granița dintre performance social și estetic, două momente din spectacol, repetând aceeași acțiune în contexte diferite, devin memorabile: 1. o trapă se deschide în planul superior, iar pe capul femeii supuse abuzurilor de tot felul cade o ploaie de boabe de orez; 2. același orez se revarsă asupra spectatorilor de sex masculin, chemați pe scenă la finalul performance-ului și lipiți în cerc cu bandă adezivă de marcare galben cu negru. Banda antiderapantă îi aduce pe subiecții abuzurilor femeii în vizor, iar sorcovirea pe deplin contextualizată sociocultural, la limita dintre cultura asiatică și cea autohtonă, sancționează și eliberează.

Nu doar angajată social, ci și ritualic, arta performativă actuală comunică în mod spectaculos mai mult decât ne-am aștepta. Iar efectele estetice nu ezită să apară. În mod tulburător, semnificația esteticului nu mai este una limitativă, ci se delimitează putând însemna educație, edificare și catharsis. Conceptul aristotelic se aclimatizează cu noi sensuri. Transfigurarea chipului Yniei Love trimite înspre imaginea Madonei cu pruncul explodând de frumusețe sub ploaia de boabe de orez, iar spectatorul retrăiește odată cu personajele situația socială recreată. Mila devine simpatie, iar frica – empatie.

În varianta inițială de spectacol, Ynia Love, inginera filipineză care a lucrat ca menajeră în România timp de patru ani, joacă rolul prietenei ei Joy, reușind să exprime situația femeii abuzate, dar rămânând o luptătoare, fără ca spectacolul să cadă în capcanele melodramaticului. Ynia Love a fost expulzată în Filipine, având interdicție de un an și nemaiputând să joace în spectacol. În 2015, spectacolul a realizat un circuit prin țară (București-Iași-Craiova-Cluj-Timișoara-București) încercând să strângă fonduri pentru ca Ynia Love să poată reveni în România.

Pentru că Ynia Love a fost înlocuită de Ioana Flora în varianta de spectacol prezentată în turneu, am încercat să o readuc în peisaj printr-un set de trei întrebări, un miniinterviu, pe care îl voi reda în continuarea articolului. În același timp, încerc să ilustrez prin această scurtă serie de întrebări și răspunsuri trecerea operată de regizoare între spectacol și realitate, cu efect de bumerang.

DT: Cum recreează rolul tău din Produse domestice realitatea femeilor filipineze care lucrează în România, dar sunt abuzate?

YL: Întregul scenariu este autentic, de la ”vinderea” lucrătorului domestic către angajator, banii implicați, și situația reală a bonelor și a menajerelor; plecând de la o poveste reală, spectacolul a atins coarda sensibilă a multora.

DT: Cum ți-a schimbat viața spectacolul în care ai evoluat?

YL: M-am obișnuit să fiu în lumina reflectoarelor, mi-am făcut noi prieteni, i-am făcut pe oamenii din jurul meu să fie preocupați de aceste probleme, mi-a dat încrederea de a îmi exprima cu fermitate opinia.

DT: Crezi că teatrul poate schimba realități sociale? Dacă da, cum?

YL: Da! Deoarece oamenii devin conștienți de cum stau lucrurile în realitate pe o cale artistică. Teatrul atrage atenția asupra unui subiect într-un mod prin care îl face interesant pentru cetățeni, iar oamenii pot astfel vedea, digera și acționa cu simpatie și empatie.

 

(Produse domestice, regia: Ioana Păun, investigație: Laura Ștefănuț, text: Xandra Popescu, performeri: Ioana Flora, Smaranda Nicolau, muzica: Cătălin Rulea, voce: Diana Miron, mișcare scenică: Carmen Coțofană, 16 octombrie 2015, spectacol găzduit de Uzina Cu Teatru, TNI)
 

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu