sâmbătă, 12 martie 2016

Întâlnire și alteritate





One-man show-ul The Encounter, regizat și performat de Simon McBurney, a avut premiera în cadrul Festivalului Internațional de la Edinburgh din august, anul trecut. Pentru ca în intervalul 1-8 martie 2016 să poată fi vizionat în toată lumea, live stream de la Barbican, Londra. 

McBurney e deținătorul unei casete/tape magice, pentru că derulează o poveste adevărată, prin intermediul show-ului. Un show bazat pe tehnologie actuală, cu demascarea artificiilor/tricks folosite (jocul performerului cu vocea și cu microfoanele). Show-ul se derulează invers decât ne-am obișnuit în teatrul postdramatic, cu mijloacele tehnice la vedere, dinspre demistificare înspre iluzie. Efectul de reiluzionare scontat este cu atât mai puternic (muzică de relaxare, speaker-ul ce creează sunetul motorului de avion etc.).

Soloul regizorului britanic e un delir audiovideo ce folosește procedura contrapunctului, alternând planurile – povestea fotoreporterului Loren McIntyre pierdut în pădurea tropicală din Amazon, având ca punct de plecare o situație reală, și inserturi sonore din cotidian (vocea înregistrată a fiicei performerului). Show-ul oferă o mostră fascinantă de teatru contemporan, dozând în mod armonios simplitatea și complexitatea, implicarea și detașarea spectaculare, contribuind la un show în care magia, demistificarea și reiluzionarea se reinventează continuu. Recuzita austeră (sticle de plastic, o masă, o lampă, microfoane, o mătură, boxe, monitoare), dar multifuncțională (microfonul-cap binaural/figură primitivă geometrizată – spectator și partener scenic, o cutie de carton plină cu film foto, un băț mare de bambus/aparatul de zbor, masa/satul) e completată de tehnologia sunetului binaural în căști. Efectele speciale nu se reduc la isteria auditivă, ci există și efecte vizuale. Fundalul imens în relief configurează prin proiecție video pădurea, ploaia, focul și apa râului.

The Encounter. Amazon Beaming de Petru Popescu (reeditată de Pushkin Press, Londra, 2016) reprezintă, în opinia regizorului Simon McBurney, ”povestea unei călătorii și a unei întâlniri”. După cum mărturisește Petru Popescu, stilul narativ folosește persoana III pentru pasajele având ca sursă amintirile sau notele personale ale lui McIntyre, fotografii sau articole apărute în revista National Geographic, și persoana I pentru pasajele înregistrate cu McIntyre, și ulterior reformulate. Astfel că putem vorbi de o reconstrucție în imaginație plecând de la surse, de reactualizarea unui fragment de istorie personală de interes general.  

McBurney recreează prin storytelling și impersonare călătoria fotoreporterului în Javari valley și întâlnirea cu tribul Mayoruna (1969). Nu e vorba de o simplă călătorie, după cum nu e vorba de o întâlnire oarecare. Interpretarea frenetică, marțială a lui McBurney îi susține convingerile regizorale. În primul rând, trebuie reținut faptul că avem de a face cu o ”călătorie mentală”, nu doar cu una fizică. În al doilea rând, întâlnirea care se produce atunci când McIntyre descoperă tribul stabilește contactul cu o mentalitate diferită, cu ”celălalt”, de la celălalt om (complet diferit de mine), o conștiință străină, la celălalt în mod absolut (pe care-l putem numi Dumnezeu, infinitul sau oricum altcumva). În același timp, e o ”întâlnire cu noi înșine”, jonglând pe marginea conceptelor de ”identitate de sine” și ”diferență”.

Regăsim problematica filosofică (tema timpului, raportată la cea a conștiinței umane, comunicarea mentală directă, dincolo de limbaj/rațiune, tradusă ulterior în limbaj – beaming), implicațiile antropologice (tribul Mayoruna descoperit în Amazon, supranumit al oamenilor-felină, având felinele ca totem, credințe de nezdruncinat și ai cărui oameni sunt endocanibali, considerând că a-i devora pe cei dragi după ce au murit contribuie la sporirea coeziunii grupului) și pe cele mitologice (nostalgia originii, cosmogonii diverse, valea plângerii, legătura dintre lumi, interioară și exterioară, pământ și cer, reală și virtuală/ficțională), apoi chestiuni de etică aplicată (problema conservării mediului natural), concretizate sub forma problemelor stringente ale zilelor noastre (consumismul, poluarea, resursele naturale ale planetei, dar și convențiile socioculturale, credințe umane, ținând de imaginarul colectiv).

În seama noilor credințe cu care McIntyre rezonează sunt puse teoria ciclicității timpului, a existenței mai multor dimensiuni temporale, a posibilității unor bucle temporale, permițând ”călătoria” în timp, diferite de concepția modernă asupra timpului ca traiectorie liniară, dinspre trecut înspre prezent și viitor. Conceptul de identitate (conștiință individuală) este, de asemenea, adus în discuție atât în carte, cât și în spectacol: bariera dintre conștiințe nu o reprezintă nici distanța spațio-temporală și nici limbajul. Astfel că telepatia ar fi posibilă, conectând conștiințele umane ”în moduri de care suntem, în cea mai mare parte, străini în lumea noastră modernă – o lume în care, în mod paradoxal, suntem mult mai conectați prin tehnologie decât în orice alt moment din istorie”.

Tehnologia nu unește, ci separă conștiințele, iar problemele adresate de McBurney vizează supraviețuirea simbolică prin celălalt și interrelaționarea conștiințelor umane, cea din urmă – un adevăr la fel de neîndoielnic precum cel de a fi parte a ecosistemului planetar. One-man show-ul lui McBurney, inspirat de călătoria și întâlnirile dramatice ale lui Loren, simplificat prin comedie (selfie, caseta video, telefonul mobil), complicat prin ipostaze vocale live (venind dinspre trecut sau viitor) și sunete indescriptibile (suprapuse, simulând natura, tehnica, animaliere sau voci umane), poate fi considerat un statement pentru legătura nemediată între conștiințe, fragilitatea condiției umane, forța subconștientului (pasajele intitulate ”vis”/dream), făcând posibile rupturile temporale, salturile înainte și înapoi.

Între șeful tribului (numit Barnacle deoarece avea crustacee pe picioare, dar și ”cel ce își amintește”) și Loren se stabilește o legătură mentală de tip telepatic, fără ca nici unul dintre ei să-l domine pe celălalt. Prin fotografierea tribului, Loren dobândește cumva acces la spiritualitatea acelor oameni (dar și viceversa, prin beaming), după care își pierde identitatea (aparatul foto), captiv în alteritate (rămâne și fără ceas). Noul ”chip al timpului” este redat regizoral prin alergarea în cercul imens desenat pe scenă, până la epuizare. Apoi performerul redă goana înspre lumea ”începutului”, arderea ritualică a trecutului, prin distrugerea bunurilor materiale actuale, și revenirea la origine. Începutul nu înseamnă nici moarte și nici reîntoarcere în timp, ci a o lua de la capăt, printr-o călătorie în cerc. Memoria nu este resemnificată prin raportare la istoria personală, ci la reamintirea succesiunii de destrucții și relocări suferite de Mayoruna. ”Zorile umanității” sunt întâmpinate cu un dans ritualic. Moartea șefului de trib e explicată ca intrare în continuumul spațio-temporalo-mental prin care Barnacle și Loren au călătorit împreună.

De departe cel mai frumos dintre miturile cosmogonice ale tribului povestește cum la începuturi marele râu izvora direct din cer, iar valea era prinsă cu liane de nori. Un grup de fete curioase au desprins o liană, după care totul a început să se destrame, iar valea a căzut pe pământ. Spectacolul stabilește o legătură metaforică între râu-ploaie-lacrimă. Loren a supraviețuit întâlnirii, dar a murit în 2003. Lecturând pe scenă din cartea primită în 1994, McBurney preia povestea pe cont propriu, transformând-o la final în poem hipnotic, poveste se seară/bedtime story și cântec de leagăn/lullaby pentru fetița lui.



(The Encounter, scenariul de Simon McBurney, inspirat de Amazon Beaming de Petru Popescu, regia și performat de Simon McBurney, Barbican, London, live stream: 1 martie 2016)


Dana Țabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2016/03/intalnire-si-alteritate.html





Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu