sâmbătă, 5 martie 2016

Acasă: Călătoria către sine


Într-un spațiu audiovideo actual, limpede, revigorant, constructul scenografic simulând un skatepark din două pante laterale înalte, simetrice, susținut de un ecran de proiecție pe fundal (un studio foto atipic), se consumă ”călătoria” bildungsromanescă a Nadiei. Ca într-o cutie magică (unde albul inițial imaculat devine culoare – roz, bleu, turcoaz, verde, nuanțarea sugerând încercarea de a regăsi consistența din spatele aparențelor seducătoare), însuflețită prin muzică electronică, pe beat cadențat, alternativ, contagios.

Nadia Comăneci (nume cu trimitere la gimnasta care și-a sacrificat copilăria pentru performanțele din 1976 de la Montreal) e produsul culturii imaginii, al societății consumiste, al prejudecăților sociale și de gen, al standardelor valorice impuse prin industrii ori prin instituțiile societății, începând cu familia. Nadia e fiica de care părinții ar fi nemulțumiți dacă nu s-ar lăsa modelată de societatea contemporană și, implicit, de către ei – părinții ajungând să trăiască de la o anumită vârstă prin copii, renunțând la propria viață, dar sperând ca rezultatele să fie pe măsura sacrificiilor – ți-am dat haine de firmă, lecții de dans, de pian, de engleză, acum ne ești datoare să fii perfectă, cea mai deșteaptă și cea mai frumoasă.

Astfel că spectacolul devine în egală măsură unul pentru părinți, nu doar pentru adolescenți. Mai mult, se adresează deopotrivă bărbaților și femeilor care s-au lăsat furați de un mod de a fi/trăi care a ajuns să îi reprezinte, dar nu le aparține, nu ține de ființa lor intimă, tuturor celor ce nu s-au descoperit încă pe ei înșiși. Tuturor acestora oferindu-le o călătorie a probelor inițiatice, făcând uz în mod excesiv de cultura imaginii, tocmai pentru a puncta prin paradox întreaga problematică.
”Imagine” e termenul-cheie al acestui spectacol. Pentru că privirea ne e furată de imagine și culoare. În schimb, conceptual, spectacolul merge în sens opus, criticând faptul că existența noastră e mediată și dominată de imagine. Trăind în cultura postmodernă a imaginii de sine și de celălalt, o lume iconică din care preluăm un bagaj bogat, indus de mass-media, ne-am putea asuma toate acestea, depășindu-le, filtrând imaginea mental, încercând măcar o conștientizare a imaginilor care ne conduc, dacă nu un control al acestora. Provocarea este maximă pentru că a-ți controla propriul subconștient e un deziderat care în multe ocazii sfârșește în mod nefericit.

Rescrierea aventurilor lui Alice în Wonderland comută de pe atemporalitatea în care își plasează Carroll povestea pe prezent, Yann Verburgh continuând să reflecteze asupra problemei timpului (Butterfly Effect [Agency], [im]posibilitatea de a schimba trecutul dinspre prezent). Wonderland e numele unei companii care are nevoie de o victimă pentru a-și promova imaginea. Studioul foto unde Nadia a câștigat o ședință se transformă într-un casting, o capcană a pierderii/regăsirii de sine. Iar jocul personajelor esențializate, al temporalității, al reactualizării lui Carroll poate începe… Împreună cu: motanul Chester/Charlie Fălămaș (ghidul Nadiei pe durata călătoriei inițiatice, și salvatorul), un tânăr actor cu aptitudini vocale și coregrafice; Iepurele Alb pe role/Iustinian Turcu (ghidul Nadiei înspre lumea cosmetizată unde devine Alice, apoi preluând el însuși ștafeta – rochia albă în A din satin, cu voal și dantelă), un tânăr actor entuziast, exagerând puțin; Omida/Cristina Drăghici – ulterior, fluture și lepidopterist în același timp, purtând în plasa de prins fluturi pantofii roșii magici care o vor returna pe Nadia acasă, tot Cristina Drăghici interpretând-o pe Regina de Cupă, un personaj rigid, în semicrinolina-i roșie, dezvăluind dedesubturile albe până la cizme, cu pliu în față și crosa cu cioc de flamingo în vârf – stridențele ori notele discordante sunt căutate, Omida și Regina fiind personaje complementare, deși Omida e ambivalentă (deținând biscuitul cu două capete, aducător de uitare/reamintire, pierdere de sine/regăsire); Pălărieul/Paul Bondane (cu voaletă neagră și evantai din pene de păun) și Iepurele de Martie/Anton Balint (cu nelipsitul balon), personaje efeminate, în special în ipostazele Tweedledum și Tweedledee.

Adaptând chestiuni din mai multe scrieri ale lui Carroll, textul lui Yann Verburgh este foarte inteligent scris, purtându-ne, folosind aceleași cuvinte (Be yourself, Feel like home), de la clișeele societății în care trăim, la autenticitate, cerând acest spectacol care ”să îți trezească toate simțurile”, ”oniric” și ”poetic”. Într-adevăr, călătoria Nadiei (Barbara Crișan, de o candoare echilibrată), ispitită să fie un personaj de basm/o persoană perfectă și conformistă, către armonia cu sinele interior cel mai adânc, se desfășoară sub umbrela visului (Nadia a visat, de fapt, toate aventurile prin care trece), într-un spațiu auditiv și vizual ca o metaforă vie, percutând senzorialul auditoriului. Disecția ideatică venind ulterior din partea criticului condamnat la permanentă luciditate. De aici, scenariul/spectacolul evidențiază o mulțime de simboluri: rucsacul – legătura cu trecutul (personal), poarta – pe măsura celui ce aspiră să treacă pragul dintre lumi, reală și virtuală, a esenței și a aparenței etc., rochia – pat al lui Procust, unicornul,  pantofii și cifra trei.

Totul e concentrat într-o oră de feerie teatrală, într-un spectacol pentru tineri (și nu numai), cu mesaj universal (descoperirea de sine ca persoană independentă, dincolo de ”albastru și roz”). Armonia dintre spațiul vizual (culorile complementare, dar și asocieri inedite, uneori contrastante, totuși plăcute ochiului, în acord cu situațiile de regie – fundal verde, pereți roz sau vișinii), muzică (beatboxing și un moment hip-hop, alături de cea electronică) și coregrafie (un mix de tradițional foarte stilizat și pop culture, ce nu exclude nici breakdance-ul, nici rap-ul/dans stradal și nici hora ori ceardașul, skateboarding însă cu role sau chiar în picioarele goale pe pereții laterali, închizând decorul ca două valuri oceanice simetrice, improvizație coregrafică dirijată, dar și pași standardizați), și modul regizoral de creionare a personajelor (schematizate, noncaracteriale, create din imagine și costume) e deplină.

Dincolo de scenografie (Velica Panduru), muzică (Alex Halca) și coregrafie (Eugen Jebeleanu), regizorul ține pasul cu simultaneitatea situațiilor narative, cu planurile inter-,  extra-  și intratextuale construite de Verburgh, prin introducerea unor artificii: proiecție video mimând la sigur ca efect proiecția în timp real, proiecție de imagine/foto sau chiar text – enunțuri-cheie din scenariu, toate pe ecranul masiv (fundalul decorului), folosirea spațiului extrascenic, situații scenice ușor intercalate, scoaterea personajelor din roluri, demascarea și parodierea teatralului, și introducerea script-ului în spectacol (în scena intertextuală cu masa/scena ceaiului, Capitolul 7 din Alice in Wonderland). Regizorul are idei și lucrează profesionist, alături de întreaga echipă, în special scenografa. Soluțiile regizorale sunt uneori naive, adaptate unui spectacol pentru copii, alteori incredibil de emancipate.

 Și ce mi se pare cel mai interesant e că pot formula, cu acest prilej, faptul că, în termeni de gândire/percepție a realității umane, femeia poate fi ”misogină”, nu doar misandră sau feministă, după cum bărbatul poate fi ”feminist”, nu doar misogin sau afemeiat.



(Alice de Yann Verburgh, după Lewis Carroll, traducerea, regia și coregrafia: Eugen Jebeleanu, distribuția: Anton Balint, Paul Bondane, Barbara Crișan, Cristina Drăghici, Charlie Fălămaș, Mihaela Grigoraș, Iustinian Turcu, scenografia: Velica Panduru, muzica: Alex Halca, video: Corale de Gonzaga și Silviu Naicu, Teatrul Pentru Copii și Tineret Gong Sibiu, 13 februarie 2016)


Dana Țabrea

http://dyntabu.blogspot.ro/2016/03/acasa-calatoria-catre-sine.html




Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu