sâmbătă, 18 iunie 2016

Spectacole de teatru-dans în FITN


La Festivalul Internațional de Teatru Nou de la Arad, au fost prezentate și câteva spectacole de teatru-dans, o tipologie din ce în ce mai interesantă, cu atât mai mult cu cât dramaturgia nu este la vedere, ci ea se cere descifrată ca mesaj din mișcările actorilor, atent regizate și supuse unor coregrafii de top. Dintre acestea, aș aminti spectacolele Identitate sau Vertij.

La limita dintre teatru de mișcare și teatru-dans, Identitate (dramaturgia: Márton Imola, regia și coregrafia: Ferenc Fehér, interpreți: Bajkό Lászlό, Gáll Katalin, Nagy Eszter, Orbán Levente, Polgár Emília, Szekrényes Lászlό, Veres Nagy Attila, Studio M, Sfântu-Gheorghe) abordează tema condiției umane într-o lume a obiectelor, a imaginii de sine și de celălalt, a unor pierderi și regăsiri succesive ale propriei identități.
Mesajul proiectează tema afirmării personalității umane, scenele urmărind să redea încercările de definire și de regăsire ale personajului uman într-o lume multiobiectuală și multiculturală, dominată de obiecte și simboluri iconice. Elementul uman este pândit la orice pas de  ridicolul ieșirii din cotidian și de adorabila plafonare sub privirile celuilalt mereu uimit de un alt ego. În același timp, omul e o simplă marionetă a unui regizor invizibil, râzând vulcanic și dirijându-i prestațiile existențiale în același mod, poate, în care vocea din spectacol le ordonează pe cele coregrafice.

 De asemenea, asistăm la încercări de conformare ori încercări disperate de autodepășire (dansul cu obiectele de uz casnic, momentul Spider-Man, primă balerină). Mirajul simplității și transfigurarea prin cotidian/banal, ”bunul-simț ca paradox” devin alte câteva subteme abordate în spectacol. Omul se regăsește într-o competiție permanentă cu celălalt om (duelul paletelor de tenis de masă), în luptă cu sine, cu datele sale înnăscute, cu… gravitația. Interpreții sunt foarte expresivi, mișcările executate cu o precizie milimetrică fiind lipsite de grație, stând sub însemnul unor modalități estetice precum grotescul și comedia neagră.

Complex prin raportul strâns între regie, coregrafie, scenografie și light design, cu dramaturgia ceva mai la vedere decât în alte spectacole de teatru-dans datorită folosirii înregistrării de text cu vocea percutantă a lui Marcel Iureș, Vertij e un poem scenic, reflectând o poveste de viață cu bază reală în experiența regizorului, ceea ce face spectacolul și mai impresionant (scenariul și regia: Mihai Măniuțiu, scenografia: Adrian Damian, coregrafia: Vava Ștefănescu și Andrea Gavriliu, voce: Marcel Iureș, light design: Lucian Moga, video: Cristian Pascariu, distribuția: Vava Ștefănescu, Andrea Gavriliu, Flavia Giurgiu, Alexandra Dușa, Bianca Pintea, Teatrul ”Aureliu Manea” Turda).

În acest spectacol este vorba tot despre pierderea, căutarea și regăsirea identității, dar într-un sens mai concret decât în Identitate: scrâșnetul corpului forțat să supraviețuiască în absența amintirilor, sentimentelor, gândurilor; moartea lentă a conștiinței mamei afectată de Alzheimer. Emoția este filtrată prin intermediul rațiunii și transpusă în mișcări coregrafice agonizante, care încearcă să redea nedefinitul unei stări, necunoscută nouă. Muzica atonală însoțește mișcările scenice contorsionate, frizând visceralul. Teatrul-dans contemporan mai presupune manevrarea de obiecte scenice, în acord cu restul scenariului (cuburi de gheață, calupuri alunecoase fosforescente, boluri transparente).

În sincroane coregrafice de invidiat, Vava Ștefănescu și Andrea Gavriliu sunt protagonistele acestei încercări a regizorului de a-și lua rămas-bun de la ființa dragă care nu-l mai recunoaște și nu se mai recunoaște în această lume. Corpurile dansatoarelor spun povestea, mimând, indicând, încordându-se, folosindu-și toate încheieturile, apoi, destinzându-se, ca urmare a zbuciumului. Mișcările sunt alerte, sacadate, într-un spațiu scurtcircuitat de lumină. Spre a reda disperarea supraviețuirii unui corp pe care nu-l mai insuflă nimic, detașat de conceptele pe care ni le formăm și cu care lucrăm în lumea senzorială, de identitatea chipurilor atașate unor fotografii de familie, ori a celor aplecate cu grijă asupra suferindului de Alzheimer.

Mihai Măniuțiu încearcă imposibilul: să își imagineze starea cuiva a cărui modalitate de conștiință nu permite echivalări cu modalitatea conștiinței umane obișnuite. Drept rezultat, avem câteva metafore și imagini incredibile, însoțite de mișcare scenică pe măsură. Boala este reconstituită ca un efort uriaș de reînsuflețire dinspre corpul ce trăiește independent de emoții și gânduri. De fapt, exceptând problema memoriei, nu știm ce simte sau ce gândește un bolnav de Alzheimer, sau, mai bine zis, în ce mod simte ori gândește. Corpurile din scenă (protagonistele Vava Ștefănescu și Andrea Gavriliu) încearcă să reconstituie, prin mișcare, tocmai aceste absențe de stări.

Ieșirea prin clipă în atemporalitatea a ceea ce încă nu s-a actualizat face ca totul să devină posibil (să nu te fi născut, să nu fi suferit), pentru ca apoi, în prezentul care provine din trecut și e acaparat de viitor, să redevină fără speranță. Două siluete negre urcă treptele înspre promisiunea de pe urmă, pe fondul notelor la pian de la început. Regăsirea se produce la final, luând forma unei promisiuni. Într-o zi, se vor afla răspunsuri și tratamente. Astăzi, doar mulțumim divinității ironic pentru că a inventat dozatorul cu morfină.


(Festivalul Internațional de Teatru Nou de la Arad, ediția 4, 7-15 mai 2016)

foto credit: Adi Bulboacă


Dana Țabrea



Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu