Cafeneaua de Carlo Goldoni, în regia lui Silviu Purcărete, jonglează
fin cu temporalitatea, inserând treptat elemente din prezent în cele care țin
de trecut. Jocul cu temporalitatea este evident prin soluțiile regizorale
alese, dar și prin scenografie, estetica spectacolului ori a personajelor și,
nu în ultimul rând, subiect. Spectacolul prezintă mărci tematice și stilistice
specifice regizorului Silviu Purcărete, însă e ceva mai actual decât alte
spectacole ale sale. Decorul dinamic, recuzita scenică la fel de dinamică,
manevrată de actori (mâini ”invizibile” întind ceștile de cafea de sub cortina
laterală), animarea fundalului tapetat cu imaginea venețiană prin videoproiecție, și prestațiile muzicale, de sine stătătoare sau acompaniind
monologuri, au acea notă care fac dintr-o montare un spectacol de teatru
contemporan.
Comedia, mergând până la grotesc, e străbătută adesea de o subtilă
melancolie, prima evidențiată de prestația lui Călin Chirilă, iar cea de-a doua
de prestația lui Teodor Corban. În același timp, trecerile de la grotesc la melancolie
sunt punctate prin modificări de luminozitate scenică sau prin sound. Teodor
Corban și Călin Chirilă sunt personaje construite simbolic, la antipod,
reprezentând înțelepciunea, armonia, echilibrul, binele, respectiv intriga și
răutatea, tot ceea ce ține de mefistofelic. Calmului și liniștii picurate în
replici adânc ruminate li se opun sforăitul grotesc, cu ochii deschiși, coada
personajului mefistofelic.
La final, se va vedea, modul polifonic de construire a celor două personaje
dezvăluie o contratemă: binele și răul sunt doar două fețe opuse ale aceleiași
monede (posibil concept regizoral forte). Cafenelei tradiționale îi ia locul automatul
de cafea, iar ”Mefisto” părăsește orașul. Dar tehnica distruge spiritul
cafenelei ca loc de întâlnire nemijlocită atât a elitelor culturale, cât și a
oamenilor de tot felul. Iar Don Marzio nu era decât un flecar ce producea, fără
voie, schimbări în viața oamenilor (despărțiri de cupluri bazate pe dragoste cu
forța sau arestarea patronului localului cu jocuri de noroc ce măsluia cărțile).
Dincolo de contextul istoric al piesei lui Goldoni (aristocrație versus burghezie), cine poate separa
grâul de neghină din viața și caracterul personajelor ce ne trec prin față?
Dinspre viitor, prezentul (pixul cu gel, cazinoul cu aparatele de noroc, bustul-luminator,
cei doi turiști, polițiștii în balonzaide de detectivi) e introdus, pe
parcursul derulării spectacolului, în trecutul redat de atmosfera carnavalescă,
ușor burlescă, purtând însemnele commediei dell’arte, adaptate la stilistica
regizorului (cocoșații vopsiți pe față, cu guri pictate sau cu nas de clovn, o
cântăreață având chipul vopsit în negru, dar și măști venețiene). Procedeele
reunesc mici trucuri artizanal-regizorale date pe față, după ce suspansul de
moment reușește (trapa, tava cu ceștile de cafea suprapuse, un artefact aproape
imponderabil, ce doar pare greu datorită jocului actoricesc – Constantin
Avădanei, un microfon modern într-o cutie în ne-am fi așteptat să fie punguțe
cu țechini), dar și mijloace regizorale de real efect (sunete, printre care și
vocea actorului, amplificate, interpretare voit tușată pentru a colora
caracterele), ”dueluri” actoricești interesante (Călin Chirilă-Constantin
Pușcașu).
Parcursul enigmatic încoace și încolo, repetat de câteva ori, al femeii
dezorientate cu valize de epocă în ambele mâini creează o imagine extrem de reușită
la nivel retoric. Odată aceasta explicitată prin scenariu, beneficiem de una
dintre cele mai convingătoare prestații actoricești ale Petronelei Grigorescu,
de mulți ani încoace. Ionuț Cornilă este bine ales pentru rolul lui Eugenio – febril,
deznădăjduit, emfatic, cu reveniri bruște și perfide. Vittoria (Andreea Boboc) e
un personaj nostim, dar cam fad. Lisaura (Haruna Condurache) are și momente
dezlănțuite, dar și unele în care actrița își controlează la rigoare
potențialul. Horia Veriveș (Pandolfo) redă cu acuratețe, chiar dacă în stilu-i
comic ce-l caracterizează, caracterul insidios al personajului său. Rolurile
secundare sunt uneori filmice (turiștii, Petru Ciubotaru și Pușa Darie),
alteori compoziții vizibile (Andrei-Grigore Sava, Gelu Zaharia). Între scenele
de grup și cele centrate pe relațiile dintre personaje, dozajul este atent.
Până la urmă, transpunerea trecutului prin prezent (de la pixul cu gel,
înlocuind întâmplător pana tradițională, la păcănelele din cazinou și automatul
de cafea, înlocuind tripoul și cafeneaua), jocul cu temporalitatea, și
adaptarea graduală mi se par a fi piesele de rezistență ale noii viziuni
regizorale. Un sunet ca de cutie muzicală, pe care se valsează ușor, încheie cu
o scenă de bucurie generală scenariul încărcat de grele dileme morale. Virtuțile
ori viciile de caracter sunt perfect actuale (bârfa, onestitatea, ipocrizia,
demnitatea, lașitatea etc.).
(Cafeneaua de Carlo Goldoni,
regia: Silviu Purcărete, scenografia: Dragoș Buhagiar, muzica originală: Vasile
Șirli, distribuția: Teodor Corban/Ridolfo, Călin Chirilă/Don Marzio, Ionuț
Cornilă/Eugenio, Constantin Pușcașu/Flaminio, sub numele de Contele Leandro,
Petronela Grogorescu/Placida, Andreea Boboc/Vittoria, Haruna
Condurache/Lisaura, Horia Veriveș/Pandolfo, Constantin Avădanei/Trappola,
Daniel Busuioc/Căpitanul de poliție, Petru Ciubotaru/Un client, Pușa Darie/O
clientă, Gelu Zaharia/Un chelner, cântărețe: Livia Iorga, Oana Sandu, Diana
Roman, Andreea Spătaru, polițiști, chelneri de han, băieți de prăvălie: Radu
Homiceanu, Andrei-Grogore Sava, Cosmin Panaite, Lucian Valacu, Adrian Marele, video: Andrei Cozlac, premiera: 30 mai 2016, Sala Mare, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/06/jocul-cu-temporalitatea.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu