Meteorul de Dürrenmatt (1966) este o piesă de teatru cu un presupus caracter autobiografic, care râde de gravitatea lucrurilor, aceasta fiind o atitudine mai adecvată decât încremenirea în solemnitate, admițând că unele chestiuni depășesc puterea de înțelegere a lui homo sapiens. În consens cu dramaturgul, Mihai Măniuțiu formulează un îndemn la înțelepciune, reiterând zicerea sic transit gloria mundi, cu ajutorul versificării inedite a Adei Milea: ”Când ai murit/ Poți să fii liniștit/ Pentru nimeni nu mai contează că ai trăit./ Nu vor mai ști cine-ai fost,/ Toți te vor uita/ Se vor căca porumbeii pe statuia ta.” De la mitul lui Ahașverus, la o parabolă actuală despre gloria trecătoare, trimiterile pot să difere. Ca parte integrantă a unui eseu mai amplu despre vanitas vanitatum, omnia vanitas/ hevel havalim, hakol hevel.
Dincolo de stilistica amestecată – paradoxuri estetice (realism/absurd,
comedie și grotesc/candoare), un vag iz de tragedie complet reconvertită în
opusul ei, elemente ce trimit înspre rock
opera, și kitsch asumându-și un statut estetic în contemporaneitate –, recunoști
meditația regizorului ce nu se consideră autor, dar e (autor în artele
spectacolului e creatorul conceptului de spectacol), alături de o echipă
formidabilă, de la dramaturge (Anca
Măniuțiu) sau actori (având aptitudini coregrafice de invidiat, evidențiați
prin posturi de rol diferite de cele primite până atunci, evoluând admirabil
atât individual, cât și în duete coregrafice dezlănțuite, Cristina König și
Marian Râlea, ori în grup pe mișcare scenică ritmică – corul coregrafic din
final), la light designer, scenograf, coregraf, sound designer, poétesse-compozitor, formația muzicală (chitară/minichitară,
tobe, țambal) etc.
Trei sunt relațiile tematice obsesive ce configurează meditația de fond,
care e una parodică (sic!): spectacolul e o meditație parodică despre viață,
dragoste și moarte. Și despre relațiile zoe-thanatos, zoe-eros și eros-thanatos.
Legăturile dintre viață și moarte, dintre viață și dragoste ori dintre dragoste
și moarte sunt concepute sub forma unor inserții de song și band (Armata Salvării) între momente, acestea
realizând totodată unitatea constructului spectacular (sunt aproximativ 6
asemenea inserții, dar subiectele se repetă), de aceea plusez pe raporturi, iar
nu pe încercările de definire umoristică a fiecăreia dintre cele trei teme,
destul de multe și foarte suculente în versurile Adei Milea.
Viața e o inepuizabilă sursă de trufandale pe care nu ajungi să le disfruți pentru că, atunci când să te
bucuri de viață, îți amintești că toți
oamenii sunt muritori și știi că moartea e inevitabilă (”când să apuci să trăiești
și tu, trebuie să mori”). Dragostea înseamnă să fii capabil să te arunci în
neant, în necunoscut (”[…] nu te teme că e indecent… merită să riști”). Moartea
nu e un impediment în calea dragostei (scena de amor dintre Augusta, soția
pictorului Hugo, lipsit de talent, și Wolfgang Schwitter chiar înainte de a
muri pentru a … -a oară, scriitor laureat al premiului Nobel, a cărui moarte a
fost anunțată la radio la început, dar care revine în apartamentul celor doi
pentru a muri și reînvia în mod repetat, sfidând legile naturii și luând în
derâdere dogmele, o scenă îmbinând grotescul de situație – amor în pat, pe după
tablourile soțului – fâșiile de pânză albe mânjite cu siluete în negru și roșu,
pe sub coroane mortuare din plastic, și candoarea de caracter – Claudia Ieremia, naturală, zveltă, ingenuă, cu
atitudine de ștrengăriță).
Songul intonat cu o vitalitate extraordinară și cu o coloratură de soprană
rock de Dana Borteanu, întruchipând un personaj cu fața vopsită în alb și
negru, analog unei profetese antice, aduce o veste ce te înveselește enorm:
”Moartea îi va lua pe toți, pe toți ceilalți, mai puțin pe tine”. Paradoxul
dintre acest intro și acțiunea
scenică e bulversant. Credem în miracol? Plecând de la trezirea din moarte
clinică a protagonistului, totul se continuă cu o farsă teatrală, un joc de-a
moartea și reînvierea, de-a mântuirea prin dragoste. Situațiile devin tot mai
absurde. Rând pe rând, toate personajele mor (preotul, pictorul, Augusta,
doctorul, soacra etc.), sfârșind simetric, la orizontală, acoperite în fâșiile
albe de pânză vopsite cu imagini de schelete. Numai eroul, în ciuda
încăpățânării de a muri, nu reușește, ajungând să își pună probleme bizare, pe
un ton hazliu, tonul întregului spectacol (”Cine-a murit în locul meu?”; ”O să
îmi fie greu/ Să mor și eu în locul meu”). Comedia se hrănește din treceri
epuizante între viață, asociată mișcării (scenice), și moarte, asociată
încremenirii (recuzită adecvată).
Acest tip de teatru încearcă să regăsească clipa, acel ”punct” în care instanțele temporale sunt suspendate,
prin diverse jocuri cu temporalitatea – prezent dilatat (acțiunile scenice par
să anuleze temporalitatea prin bruscarea succesiunii scenelor), trecut
comprimat (rememorare dialogată) și reactualizat (reîntoarcerea eroului în
apartamentul soților Augusta și Hugo, unde a stat în tinerețe, schimbând
ordinea lucrurilor ca în trecut, pregătind terenul pentru a putea muri,
rămânând în viață în pofida stăruințelor), viitor redevenind trecut pentru a putea
medita ironic despre viață, dragoste și moarte.
Eseul scenic al lui Măniuțiu poate fi considerat teatru memento mori, la aceasta contribuind foarte
mult viziunea scenografică, decorul conținând simboluri ale artei vanitas: două ceasuri de proporții și
modul în care draperiile de catifea le acoperă/descoperă (moarte-viață),
instalațiile din mecanisme de ceas, clopotele mari, funiile ce străbat scena,
trapa laterală ca un cavou, desenele cu siluete cadaverice în negru și roșu, de
pe pânzele albe, animale împăiate, zone cu natură statică, candelabre cu
lumânări, oglindă, fereastra rotundă de sinagogă din zidul ca de templu în
ruină.
(Meteorul de Friedrich
Dürrenmatt, traducerea: Aurel Buteanu, adaptarea și dramaturgia: Anca Măniuțiu,
regia: Mihai Măniuțiu, distribuția: Marian Râlea/Wolfgang Schwitter, Claudia
Ieremia/Augusta, Ion Rizea/Marele Muheim, Florin Ruicu/pictorul Hugo
Nyffenschwanden, Alecu Reus/preotul Emanuel Lutz, Cristina König/Olga, Călin
Stanciu Jr./Jochen, Cătălin Ursu/Profesorul Schlatter, Mirela Puia/Doamna
Nomsen, Benone Viziteu/Editorul Koppe, Robert Copoț/Portarul Glauser, Costel
Tovarnițchi/Inspectorul Schafroth, Raul Lăzărescu, Ștefan Roman/Polițiști, Dana
Borteanu (voce)/Maiorul Frida din Armata Salvării, Sorina Savii (percuție),
Bogdan Cotârță (chitară)/Membri în Armata Salvării, scenografia: Adrian Damian,
muzica originală și versurile cântecelor: Ada Milea, coregrafia: Vava
Ștefănescu, light design: Lucian Moga, sound design: Sebastian Hamburger,
asistent de regie: Cristina Dumitru, Teatrul Național ”Mihai Eminescu”
Timișoara, 23 octombrie 2016, FNT București)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/11/sic-transit-gloria-mundi-teatru-memento.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/11/sic-transit-gloria-mundi-teatru-memento.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu