În loc de scene, lecții, teatralitate și dramatism actoricesc, storytelling îmbogățit prin mijloace aparținând
teatrului documentar (consultarea surselor ce au stat la baza textului, interviul
și a declarația publică, în lumina reflectoarelor), decor minimalist (10
scaune, 10 microfoane), costume neutre, totuși inedite (din impermeabil
transparent), atmosferă nefirească (fundal voluminos verzui, străbătut de unde
proiectate video (banda), sugerând interferențele lumii de dincolo în cea de aici) –
cam acestea ar fi datele spectacolului Clasa
noastră, primind, în cadrul Galei Premiilor Uniter 2016, premiul pentru
”Cel mai bun spectacol” al anului 2015.
Cele 14 lecții corespund, simbolic, celor 14 staționări de-a lungul Căii
Crucii. Inițial copii de școală, apoi oameni în toată firea, protagoniștii sunt
polonezi catolici și evrei polonezi. Traumele avute în vedere de piesa lui Słobodzianek
sunt: războiul (invazia rusească, invazia nazistă) și masacrul evreilor din
Polonia (pogromul din 1941). Clasa
noastră e prima piesă care face referire la pogromul de la Jedwabne.
Indiferent de religie sau naționalitate, reacțiile umane, ținând de lupta
pentru supraviețuire și de instinctul de autoconservare, dar și de simțul
dreptății au, inevitabil, atât o latură pozitivă (mișcare de rezistență), cât
și una negativă (colaboraționism). Condiția umană se dezvăluie prin ororile
istoriei (trădări, crime, violuri, tortură). Acțiunea piesei ne confruntă cu
evrei care sunt agenți ai poliției secrete, dar și cu polonezi antisemiți.
Aparenta mixtură de reacții și atitudini ale unor oameni confruntați cu
situații-limită, fie evrei, fie polonezi, dar mai ales mixtura de trimiteri
religioase, nu fac decât să condamne fanatismul religios, acțiunea fără
judecată ori din rațiuni pur egoiste. Piesa vorbește despre tragedia
destrămării unei comunități, care, de la mici tachinării inocente între colegii
de școală, ajunge la faptele cumplite de mai târziu, săvârșite de elevii
deveniți adulți.
Lista personajelor ce precedă piesa au data nașterii și data morții înscrise
între paranteze, ceea ce ne trimite, prin analogie cu Clasa moartă a lui Tadeusz Kantor, la un ”teatru al morții”, în
care caracterele sunt moarte, iar actorii dau curs, într-un tur de forță,
poveștii fiecăruia dintre cei amintiți. Costumația și machiajul susțin conceptul
regizoral de a folosi actorii pentru a spune poveștile spiritelor celor ce au
fost cândva ”Dora (1920-1941), Zocha (1919-1985)… Menachem (1919-1975)…” etc. Odată
astfel realizându-se introducerea celor 10 dramatis
personae, actorii vor reda dramatic viața eroilor respectivi, din copilărie
și până la moarte. În mod paradoxal, spectacolul poate fi considerat un
performance, însă actorii nu devin performeri. De altfel, identific o trăsătură
a teatrului clujean: dincolo de modernitatea tehnicilor folosite într-un
spectacol, actorii joacă foarte teatral. De asemenea, ideea întrepătrunderii
dintre lumea celor vii și lumea spiritelor celor morți, poate fi regăsită în
mai multe producții de la Teatrul Național Cluj-Napoca.
Structura dialogată a textului este redusă la scurte monologuri și storytelling, plecând de la impactul deosebit
pe care acestea din urmă le au asupra cititorului, descriind cu acuratețe
crimele. Adresarea din spectacol nu e atât una între protagoniști, cât un têtê-à- têtê tulburător cu spectatorul.
Legătura dintre scene e realizată prin momentele corale (vesurile: Marcin
Wicha). În spectacol, actorii își joacă personajelor ca și cum acestea ar avea
o unică șansă de a-și spune povestea vieții, fiind scoase, pe rând, și în
ordinea stabilită de autor, din joc – regizoral, s-a stabilit ca fiecare să își
marcheze fruntea cu un cerc negru, desenat cu cretă, și să se așeze în spate,
pe un scaun. Până și corul inițial trimite la Clasa moartă, când Kantor însuși era maestru de ceremonii. Acum,
dirijorul lotului fantomatic (actorii au fețele vopsite în alb), apariție colectivă
în spatele spectatorilor, este Boros Csaba, purtând, mefistofelic, ochelari de
protecție împotriva luminii.
Spectacolul urmează cele 14 lecții, de la inocența, uneori crudă, a
copiilor, la modalitățile găsite de fiecare, odată adult, pentru a face față
atrocităților istoriei. Coleg (de
clasă) devine, contextual, o sinonimie ironică pentru semen (aproape). Semnificațiile umane, politico-istorice,
religioase, psihologice ale piesei se întrepătrund. Zăbovind asupra acestor
lecții ale istoriei, am putea medita asupra următoarelor chestiuni: din prostie,
invidie sau alte idiosincrazii, oamenii se unesc, indiferent de religie,
naționalitate ori rasă, în jurul unui divertisment facil, frustrările și
traumele putând ulterior transforma un copil, dintr-o persoană emoțional-naivă,
într-un criminal atroce (cazul Rysiek); pe oameni îi unește uneori incredibil
de mult moartea unui dictator, ceea ce îi face mai ușor de manipulat ca masă
(moartea Mareșalului); emigrarea a fost considerată mereu o soluție pentru a evada
din mijlocul unei catastrofe iminente (cazul Abram); cotropirile pot apărea ca
forme de salvare până la proba contrară (deportări, pogrom); oamenii sunt
capabili de atrocități în numele unor cuvinte goale (”patrie”, ”onoare”,
”credință”).
Taberele sunt echilibrate, fără
părtinire: consecințele alianțelor evreilor cu rușii sau catastrofa rezultată
din alianța polonezilor cu naziștii; ipocrizia celor ce trec cu ușurință
dintr-o tabără în alta, justificându-și alegerile, faptele reprobabile și
ferocitatea sunt incomensurabile (de exemplu, Zygmunt). În război, nu există
eroi și nu există martiri cu adevărat, iar monumentele reprezintă memoria
petrificată a unor iluzii. Tandre și totodată ironice sunt momentul coexistenței
celor vii și a celor morți la nunta lui Władek cu Rachelka, și cel al
schimbului de scrisori dintre Rachelka și Abram din final.
(Clasa noastră de Tadeusz Słobodzianek,
traducerea: Cristina Godun, regia: Láslό Bocsárdi, distribuția: Sânziana
Tarța/Dora, Irina Wintze/Zocha, Anca Hanu/Rachela, mai târziu Marianna,
Cristian Rigman/Jakub Kac, Radu Lărgeanu/Rysiek, Miron Maxim/Menachem, Cătălin
Herlo/Zygmunt, Ovidiu Crișan/Heniek, Matei Rotaru/Władek, Ionuț Caras/Abram,
Boros Csaba/Dirijorul, decor: Bartha Jόzsef, costume: Kiss Zsuzsanna, muzica și
corepetiția: Boros Csaba, video: Cristian Pascariu, Teatrul Național ”Lucian
Blaga” Cluj-Napoca, prezentat în FNT 2016, 25 octombrie)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/11/lectiile-istoriei.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu