Teatrul Ludic continuă tradiția organizării Festivalului Internațional de
Teatru ”Zilele Teatrului Ludic”. Anul acesta, festivalul a avut loc între 6 și
10 decembrie 2016, găzduind, în sălile de la Casa de Cultură a Studenților Iași
sau la Casa de Cultură a Municipiului Iași ”Mihai Ursachi”, spectacole ale unor
companii independente din țară (Iași, București, Focșani, Alba Iulia sau Cluj-Napoca)
sau din străinătate (Germania, Italia, Spania sau Lituania), implicând trupe de
teatru de la liceele ieșene ori de la Palatul Copiilor. Publicul-țintă al
festivalului îl reprezintă studenții și liceenii, însă, în realitate, au
participat iubitori de teatru de toate vârstele. În festival, a fost prezentată
o varietate de tipologii teatrale: spectacole-lectură, recitaluri dramatice,
poeme scenice, spectacole de teatru-dans, teatru de pantomimă, comedie, dramă, teatru
clasic, modern, absurd, contemporan, adaptări etc. Protagonistul festivalului a
fost regizorul Aurel Luca, ale cărui producții artistice au putut fi revăzute
cu acest prilej. Voi avea în vedere doar trei dintre spectacolele din programul
festivalului, în ordinea vizionării lor.
Margarita de Mara Zalite (Teatrul din Centrul Cultural Anykščiai Lituania) este un spectacol de
teatru de amator, excesiv de dramatic, făcând uz de o multitudine de soluții
regizorale (recuzita scenică e ingenioasă – zarurile hazardului, inițiala
numelui lui Faust pictată cu vopsea roșie, reprezentând sângele, candele
aprinse, sugerând căința, nevoia de a obține iertarea etc., însă cromatica în
roșu-alb și negru devine apăsătoare). Cartea (Faust) este prezentă pe scenă, iar avocatul își construiește (pseudo)pledoarie
după (pseudo)pledoarie, atunci când o vizitează pe Margareta în închisoarea
unde ispășește o pedeapsă de 25 de ani, scoțând din servietă cartea în format
mare, cu coperțile roșii, și citind din aceasta. În zadar încearcă Margareta să
se justifice, orice explicație devine inutilă, avocatul arătându-se
neînduplecat ca un veritabil avocat al acuzării, iar nu ca unul al apărării. Întreaga
spiță feminină, de la Eva (sau de la Lilith, mai degrabă) devine vinovată. Și
Margareta e vinovată, iar calvarul ei e angoasant și istovitor. Un personaj
enigmatic, care la începutul spectacolului avea în brațe o cușcă cu doi
hamsteri cu care se juca, îmbrăcat în roșu, purtând o haină de piele lungă
neagră pe deasupra, este întruchiparea lui Mefisto, dar și a laturii
mefistofelice a lui Faust. Margareta se face vinovată de o iubire fatală, care
o duce la pieire. Margareta e o fată frumoasă, dar săracă, orbită de
strălucirea aurului și a bijuteriilor, care are un episod amoros cu Faust, și e
condamnată pentru dragostea ei.
Crimă
pe strada Uranus (Teatrul Liber Imago Cluj-Napoca) este o adaptare după textul omonim al
lui Vlad Zografi, în regia lui Robert Filipaș, jonglând cu distincția dintre autor
real și autor moral, de pildă în cazul unei presupuse crime. Personajele poartă
numele unor scriitori din literatura română, numai că unii seamănă cu
respectivii, iar în schimb, alții nu; în rest, doar numele coincid, dar nu și
profilul, profesia ori înfățișarea. Acest aspect face ca spectacolul să devină
extrem de haios, într-un decor auster, exclusiv prin jocul actorilor, uneori
șarjat, alteori moderat teatral. Povestea captivează prin umorul suculent al
textului inteligent și prin intriga mai mult decât a unui roman polițist. Sub
aparența căutării autorului crimei de pe strada Uranus, se construiesc
personaje, se joacă teatru, tinerii actori se simt formidabil și își câștigă
publicul de partea lor. E un spectacol care se adresează cu precădere elevilor
de liceu care ar putea dori să găsească și altceva în spatele numelor
scriitorilor despre care învață (Hortensia Papadat-Bengescu, Otilia Cazimir,
Alexandru Macedonski, Zaharia Stancu, Calistrat Hogaș, Urmuz), trecând de un
spectacol de teatru plin de haz, dar și de miez, la o cercetare riguroasă a
biografiilor scriitorilor, separând ficțiunea din piesă de realitate, încercând
să descifreze de ce un anumit nume dezvăluie sau ascunde identitățile anumitor
autori. Cu alte cuvinte, se ajunge astfel la caracteristicile care definesc tipul
de teatru practicat de trupă: ironia, pasajele repetate, interpretările
simultane, firescul, dar și teatralitatea.
Bonnie
& Clyde (Compania de Teatru-Dans ”Microbis” din Sibiu) este un spectacol de
teatru-dans coordonat de coregraful Hugo Wolff, în care protagoniștii sunt
studenți talentați. Spectacolul aspiră cu extrem de multă demnitate și ajunge la
profesionalism prin modul în care regizorul trupei își alege echipa de
dansatori, prin atenția acordată luminilor și muzicii, prin legătura scenelor
și coerența dramaturgiei. E un teatru de cabaret, cu accente hiperrealiste și
atenție la detalii. Spectacolul are o anume încărcătură simbolică (fata
costumată pe jumătate în bărbat, pe jumătate în femeie, sugerând legătura
indestructibilă dintre cei doi protagoniști care mor împreună), dar trimite,
totodată, la actualitate (o lume pestriță, confuză, ipocrită fiind etalată prin
fața spectatorului). Totul este cât se poate de viu și de antrenant, scenele se
succed fără cusur, în maniera în care coloana sonoră e impecabil realizată
începând cu Dead Can Dance și trecând
prin stiluri variate, bine mixate. Chiar dacă există stridențe de culoare,
acestea sunt de bun-augur, iar calitățile dansatorului din rolul lui Clyde sunt
realmente de invidiat. Costumele
contribuie foarte mult la estetica spectacolului. Momentele coregrafice lirice
dintre cei doi protagoniști sunt la fel de reușite ca cele realiste, absurde
sau grotești de grup. Întrebarea crucială la care spectacolul încearcă să
răspundă este: Ce tip de lume i-a făcut pe cei doi să comită jafuri și crimele
reprobabile în ochii unei societăți corupte și ipocrite? Nu cumva lumea lor
seamănă incredibil de mult cu lumea noastră?
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/12/festivalul-teatrului-ludic-in-trei.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/12/festivalul-teatrului-ludic-in-trei.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu