Prin vis este un spectacol de dans aparte (un teatru filmic –
dans) convulsiv, frenetic, având o puternică încărcătură traumatică și subliminală,
care desfășoară, prin coregrafie, muzică, proiecție video și text, idei despre spațiu,
timp, intervalul dintre viață și moarte, sincronicități, corporalitate,
raportul interioritate-exterioritate, siguranță afectivă, profesională,
opoziția timp subiectiv-timp obiectiv etc. Miza este, cred, abandonul total,
proiectarea propriei vieți în fantezia spectacularului, în forma unor regăsiri
identitare de ordin estetic, dar și pierderea de sine în fața temporalității care
și-a ieșit din matcă (rememorez aici fabuloasa zicere hamletiană – ”The time is
out of joint”). Mai mult, au loc
reîntâlniri cu eroi care nu mai sunt,
dar continuă să respire prin noi (figuri celebre, cum ar fi dubla Marilyn
Monroe), se ironizează fin miturile Hollywood-ului, au loc demistificări, se
produc imagini în oglindă, cu efect de bumerang. Trecutul personal este proiectat
dinspre trecutul impersonal, pierderea de sine e la fel de inevitabilă ca și regăsirea.
Parcursul este inversat. Dinspre un accident de automobil, perceput prin
consecințele cele mai evidente, extrem de realiste (mașina albă lovită –
element de decor masiv, acaparând spațiul scenic, accidentații – imobili pe
capotă, sângele naturalist și vopseaua frustă), dar transpus, contrastant, într-o
atmosferă ireală. Înspre accidentații în
cârje, purtând genunchiere, vizibil marcați, insuflați de o energie neobișnuită,
prinși într-un ritm coregrafic demențial, susținut prin light design de ultimă
oră și mijloace tehnice de efect. Ei nu sunt decât aparent morți, iar apoi, tot
aparent, din ce în ce mai vii. Întâmplările accidentaților dislocă nu doar
sensul temporal, ci însăși distincția dintre ”viu” și ”mort”, dintre lumi (cea
de aici, cea de dincolo), direcția temporală, așa-zis corectă, dinspre trecut
înspre viitor. Parcursul spectacolului este, în același timp, circular,
revenindu-se în final la imobilitatea inițială.
În același timp grav și ludic, întinzând la maximum coarda emoțională a
spectatorului, dar având și pasaje de umor autentic, spectacolul e într-o formă
excelentă, pliindu-se impecabil pe formula coregrafică. Actorii de la TNTm se
dovedesc dansatori nemaipomeniți, au o mobilitate de invidiat, și conving într-un
spectacol de dans marca Frenák. Ei se exprimă în primul rând prin dans ori limbaj
al semnelor (există chiar și un moment de folosire explicită a limbajului
surdo-muților). Textul este înregistrat și redat ca și cum ar fi vorba de backing vocals; coloana sonoră este
valorificată la intensitate mare, de aceea, ca pentru a compensa perfecțiunea
artificialului, playback-ul nu numai
că nu este simulat, ci e la vedere. Vocile înregistrate sunt folosite de Frenák
alternativ sau contrapunctic. Sonorizarea (muzica mai tare decât înregistrările
vocilor), dar și impactul vizual al imaginilor din scenă, inclusiv proiecțiile,
fac în așa fel încât textul să acționeze direct asupra subconștientului. Sesizăm
scenariul aproape ca atunci când suntem la limita dintre veghe și somn, sau
poate în stare de reverie, de aceea evenimentele scenice dobândesc contururi
onirice sau profilul unui delir (sunete, culori, întâmplări scenice sincopate,
acțiuni și vorbe aproape de neînțeles, inexplicabile, (anti)personaje-enigmă,
în prim-plan o relație indescifrabilă, trecută prin mai multe voci, corpuri modulându-se
între viață și moarte, și o multitudine de stări, emoții sfâșietoare, dar și
surâsuri din străfunduri, surprinzând, șocând). Proiecțiile video sunt la fel
de sugestive și de variate ca muzica (de la clasică, la electronică, tatonând
în special zona pop-rock, fără limite), adecvate întregului. Numai că
regizorul-coregraf construiește imagini scenice atât de convingătoare, încât umbresc
clipurile video.
Reunind imaginile scenice construite într-un tot dinamic, contrastând cu
fragmentarea și ambiguitatea story-ului,
se ajunge la limbajul coregrafic original folosit de Pál Frenák, influențat de
cinematografie (în spectacole precum InTimE
sau The Hidden Men), dar în special
în k.Rush, despre care s-a spus că ar
promova o mișcare scenică de tip cinematografic și o coregrafie filmică. Acest tip
de limbaj coregrafic filmic este utilizat și în Prin vis, care este simultan o poveste și o antipoveste, o piesă,
dar și o antipiesă. Am în vedere faptul că textul nu e unitar, în ciuda unei
compoziții coregrafico-imagistico-sonore foarte bine articulate. Îmi bazez
trimiterile ionesciene pe faptul că scenariul vizează absurdul, bizarul, într-o
doză considerabilă: furtul vocii femeii care și-a pierdut fiul – din scena cu
folosirea limbajului surdo-muților; invadarea reportericească în intimitatea
tinerilor, ale căror cadavre au fost găsite decapitate într-o cameră de hotel,
cerându-le să-i relateze cum au murit; bărbatul îmbrăcat într-o mantie din
floarea-soarelui, din cap până-n picioare, și care se dezbracă în
semiobscuritate (”This world is crazy”). Absurdul acesta e de-a dreptul grotesc
sau cutremurător, sau ilar. Nu e vorba de o bizarerie detașată, ci de una care
implică emoțional spectatorul.
(Prin vis, texte de Mátyás Varga,
traducerea: Judit Reinhardt, regia, coregrafia,
spațiul scenic și costume: Pál Frenák, distribuția: Laura Avarvari, Cătălin
Ursu, Mara Opriș, Alina Ilea, Daniela Bostan, Luminița Tulgara, Călin Stanciu
Jr., Raul Lăzărescu, Ionuț Iova, Răzvan Ciocoi, ilustrația muzicală: Atilla Gergely
& Levi Norman, light design: János Márton, ilustrația video: Atilla Hajas,
asistenți coregrafie: Erika Vasas, Atilla Gergely, regizor tehnic: Judit
Reinhardt, asistent costume: Monica Grand, Teatrul Național ”Mihai Eminescu”
Timișoara, prezentat în Festivalul Național de Teatru, București, 25 octombrie
2016)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/12/prin-vis-in-fnt.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/12/prin-vis-in-fnt.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu