Regizorul basarabean Emil Gaju a mai montat la Sala Studio a Teatrului
Național ”Vasile Alecsandri” în ultima perioadă a anului, uneori chiar
spectacole de sezon, cu evidente trimiteri la Crăciun sau Anul Nou (Iarna dragostei noastre, 2015). De data
aceasta, însă, dat fiind că teatrul ieșean se afla la un moment festiv (pe 16
decembrie s-au sărbătorit 200 de ani de la prima reprezentație a unei piese în
limba română, 120 de ani de la inaugurarea clădirii și 175 de stagiuni,
printr-un spectacol-colaj, reunind scene din producții reprezentative, de
succes), nu s-a mai optat pentru un spectacol de sezon.
Am remarcat preferința lui Emil Gaju pentru farse teatrale, quiproquo-uri, scenarii cu anticipare de
situații, care, în cazul de față, uimesc, deși scenografia oferea toate
indiciile încă de la început (fotografiile cu renumita actriță – personajul, în
care o recunoaștem pe Catinca Tudose/Tamara, deși aproximativ trei sferturi din
spectacol e susținut de Georgeta Burdujan/Tatiana, în rolul surorii celebrei
actrițe – personajul, confundată de Lena/Alexandra Bandac cu fosta soție a lui
Platonov, Tamara Leonidovna). De aceea, titlul original al piesei de teatru era
potrivit: De-a șoarecele și pisica.
Din aproape în aproape, încercând să își protejeze familia de investigația
intrusei (ziarista care s-a dat drept înlocuitoarea maseuzei), Tatiana află
lucruri cutremurătoare: propria ei soră a înșelat-o cu soțul ei Serghei
Andreevici, acum decedat, iar cel pe care îl credea nepotul ei este, de fapt,
fiul soțului ei.
Din modul în care curge scenariul, se observă faptul că dramaturgul
ucrainean Alexandr Mardan are o predilecție deosebită pentru scenariul de film,
lucru pe care spectacolul nu reușește să-l surprindă. Chiar dacă regizorul
jonglează cu teatrul de anticipație sub aspectul menționat anterior, iar jocul
celor trei actrițe acoperă perimetrul micii săli, acțiunea scenică e destul de
statică, iar didascaliile sunt
respectate cu o strictețe nepotrivită cu teatrul contemporan; filonul filmic nu
reprezintă nici măcar un deziderat. În schimb, intriga izbutește să captiveze,
să capteze atenția, cu atât mai mult cu cât regizorul folosește jocuri de
lumini, accentuând ori punctând anumite momente, un fond muzical variat (de la
muzică de relaxare, la rock), și o distribuție formată din trei actrițe din
generații diferite, având stiluri, aptitudini și experiențe de rol distincte. Repetată
de câteva ori, melodia The Show Must Go
On (Queen) e bine aleasă, cu trimitere la farsa teatrală în cauză, totodată
o lecție de viață.
Interviul este un spectacol de caractere, evidențiind în mod
special potențialul, dar, mai ales, stilul diferit al celor trei actrițe: talent
discret, nu exploziv (Georgeta Burdujan), dorința de a se face remarcată
(Catinca Tudose), momentul căutărilor febrile, dar fructuoase (tânăra actriță Alexandra
Bandac are mari emoții la premieră, dovadă că e o perfecționistă). În
configurarea personajelor sale, regizorul incită actrițele să își pună în joc propriul
caracter, dar, culmea, și opusul acestuia, acestea lansându-se uneori pe contre-emploi.
În acest sens, Emil Gaju mărturisește că ”pe tot parcursul spectacolului (…) se
schimbă personajele cu rolurile, cu unghiurile de vedere”. În mod inspirat, o
oglindă de proporții e plasată într-o laterală a scenei: personajele, actorii
trec adesea prin fața ei și se privesc în unele momente, dar și o parte din
sala de spectacol e prinsă de reflexie. ”Înșelăciunea o poți ierta, trădarea
nu”, până în momentul când înțelegi că diferența dintre cele două nu mai e
importantă, că cineva contează ori poate că doar momentul de viață e prielnic
pentru a învăța să ierți. Și împuști tabloul cu ”mieluța cu ochi de lup”
(astfel încât nu mai moare nimeni), și mergi mai departe. Dramatismul
monologului inițial, redat de Georgeta Burdujan, și reluat în câteva moduri
diferite de Catinca Tudose, se descarcă abia la final.
Alexandra Bandac interpretează o tânără ziaristă fără scrupule, care crede
că ipocrizia și șantajul pot fi moduri de a-ți apăra dragostea; ea decide să
lupte pentru relația cu fiul căsătorit al Tamarei Leonidovna prin realizarea
unui material care să dezvăluie detalii secrete din viața familiei. Georgeta
Burdujan o interpretează pe Tatiana, sora Tamarei, însă ca și cum nu ar fi
persoana confundată. După apariția Catincăi Tudose în scenă, și după ce
Georgeta Burdujan își scoate masca cosmetică, rolul acesteia din urmă suferă
doar ușoare modificări, deși nici până atunci nu jucase ca și cum ar fi Tamara (cumva,
confuzia este lăsată la vedere, spectatorului nu i se întinde nici un fel de
plasă, dar, cu toate acestea, un anumit simț regizoral al unei subtile
răsturnări de situație se întrezărește). În fine, Catinca Tudose o
interpretează pe adevărata Tamara.
Georgeta Burdujan știe să puncteze cu dramatism temperat, realist sau cu
umor pasajele jucate, și are generozitatea de a-și pune în valoare partenera de
scenă, aflată la început (Alexandra Bandac). Caracterial, cele două surori (Tatiana
și Tamara) sunt la antipozi (onestitate, delicatețe sufletească versus ipocrizie, tipul femeii care
disimulează aproape perfect realitatea în fața celorlalți; modestie și bun-simț
versus ostentație și nevoia de a
epata; profunzime, înțelepciune versus
superficialitate, jucând misterul unor secrete bine păstrate de-a lungul anilor;
temperanță versus impulsivitate); în
mod similar rolurilor, actrițele au energii umane diametral opuse. Catinca
Tudose are un rol ceva mai consistent decât cu alte ocazii, dându-mi senzația
că a început să se maturizeze ca actriță, dar are încă foarte multe inegalități
(pe care le-am putea pune și-n seama schimbărilor de stare ale personajului
interpretat, de la ascunderea cu nepăsare ori cu stăpânire de sine a
realității, la mici variații și izbucniri de tonalitate, odată ce e confruntată
cu adevărul propriului trecut), sfârșind prin a se juca pe sine, de la modul de
râde forțat și nevrotic, la nerăbdare.
(Interviul de Alexandr Mardan,
regia: Emil Gaju, distribuția: Georgeta Burdujan/Tatiana, Catinca
Tudose/Tamara, Alexandra Bandac/Elena, scenografia: Alina Dincă Pușcașu,
premiera: 17 decembrie 2016, Sala Studio, TNI)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/12/o-alternativa-la-un-spectacol-de-sezon.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2016/12/o-alternativa-la-un-spectacol-de-sezon.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu