Complet alb este un proiect de teatru senzorial, o experiență
inedită cu spectatorii, prima
dramatizare a Eseului despre orbire
de José Saramago din România, o premieră națională. Începe ca un spectacol de
teatru contemporan obișnuit și continuă cu o instalație de cuvinte și sunete
amplificate (senzații auditive), senzații olfactive, tactile, gustative, în
mijlocul căreia spectatorii, având ochii acoperiți, devin protagoniști. Dacă la
început povestea se desfășoară în fața spectatorului, ulterior actorii sunt
reconvertiți în mijlocitorii unei experiențe, căreia nu i te poți sustrage,
fiind captat de iureșul ei. După ce, în prima parte, proiecțiile video și jocul
teatral al actorilor frapaseră vizual publicul, în cea de-a două parte, sala
este asediată și prinsă în miezul poveștii. Lucrurile despre care afli că se
petrec constituie povestea, iar aceasta e dublată prin mirosuri, lovituri în
scaun, zgomote, umbre în mișcare întrezărite prin legătura neagră ce îți
acoperă ochii. Conștientizarea poveștii ca atare exclude posibilitatea ca
experiența să devină una traumatică, rămânând la nivelul unui scenariu cu sens.
Din când în când, pe parcurs sau la final, survin succinte explicitări
teatrale, revenindu-se pentru scurt timp la experiența vizuală, pentru a puncta
o idee sau a sublinia un anumit pasaj la care s-a ajuns.
O întreagă comunitate este lovită de orbirea albă, o epidemie pe care
autoritățile încearcă în zadar să o țină sub control. Cei opt protagoniști
ajung în carantină, într-un spațiu insalubru. Lupta pentru supraviețuire,
pentru mâncare, pentru dominare este acerbă. Ca aproape întotdeauna, cei ce nu
văd supraviețuiesc mai ușor. Orbirea și vederea sunt termeni analogi pentru conștiință,
luciditate sau înțelegere. Povestea e o alegorie. Cu cât o situație rămâne
neînțeleasă, cu atât e mai simplu pentru cineva să o depășească. Sondarea
profunzimilor lucrurilor îl fac pe om mai nefericit. Soția doctorului (Andreea
Darie) este singura care poate vedea. Ea se dedică ajutării aproapelui. După ce
scapă din azilul unde au fost internați, cei doi soți își oferă casa ca adăpost
colegilor de suferință. O microcomunitate profund atașată de principiul iubirii
aproapelui se formează, culminând cu dragostea dintre bărbatul fără un ochi și
femeia ușoară (Cătălin Mîndru, Andreea Enciu), susținută de adaptarea unui
fragment din Cântarea cântărilor. Dezumanizarea
și insalubritatea sunt lăsate în urmă, cei opt comportându-se ca o familie
extinsă, extrem de unită. Îi unesc atât catastrofa generală (molima orbirii),
cât și suferințele prin care au trecut împreună (abuzurile, absența
posibilității de a-și satisface nevoile de bază, privind hrana, igiena, dar și nevoile
de siguranță, nevoia de intimitate ș.a). Animalizarea și abrutizarea în
condiții de viață precare conduc la situații în care crima, adulterul,
diminuarea moralității sunt consecințele directe ale unei vieți primare.
Regizorul își plasează actorii pe scaune înalte, de bar, iar fiecare scenă
se desfășoară dramatic, cu actorii implicați în respectivele scene, restul
întorcându-se cu spatele, fiind astfel scoși din roluri. Publicul este așezat
în același spațiu cu actorii, înconjurat de pereți din pânză albă, pe care se
proiectează video străzi sau apartamente. Începutul detaliază motoul romanului
din Cartea sfaturilor (”Dacă poți
vedea, privește…”), spectatorul fiind prins ca într-o plasă de magia
proiecțiilor abstracte. Ulterior, cu ochii acoperiți, va deveni protagonist,
fiindu-i solicitate toate simțurile, mai puțin cel vizual. Având imaginație și
capacitate de empatizare, spectatorul participă la evenimentele din sală,
trecând prin stări contradictorii, dar atât de greu de separat:
amuzament-gravitate, dar, mai ales, veselie-tristețe. Spiritul ludic face cu
putință aventura fără precedent, la limita dintre uman și patologic sau dintre
umanitate și animalitate, fără ca gravitatea să stânjenească deloc capacitatea
omului de a amuza.
Deși de vârste diferite și având experiențe de rol diferite, actorii sunt
aduși la un numitor comun: toți sunt tineri, dedicați, profesioniști. Andreea
Darie are compoziții foarte atent lucrate. Alexandru Dobinciuc este degajat,
dar la fel de profesionist. Ancuța Gutui e dramatică și serioasă, la fel
prezentându-se și Theodor Ivan. Ovidiu Ivan poate fi provocat de partiturile
grave, deși e mai înclinat înspre comedie și externalizarea rolurilor. Cătălin
Mîndru e și el înclinat înspre comedie și improvizație, ceea ce nu înseamnă că
nu poate susține partituri intense. Daniel Onoae e, de asemenea, temeinic. Iar
Andreea Enciu a evoluat foarte mult, fiind extrem de dinamică și jucând bine.
După ce i-am identificat, odată legați la ochi, îi recunoaștem după voce.
Vocile lor sunt ferme, pătrunzătoare, convingătoare.
(Complet
alb, scenariul de Ana-Maria Nistor după José Saramago, traducerea: Mioara
Caragea, conceptul și regia: Octavian Jighirgiu, distribuția: Andreea Darie.
Alexandru Dobinciuc, Andreea Enciu, Ancuța Gutui, Ovidiu Ivan, Theodor Ivan,
Cătălin Ștefan Mîndru, Daniel Onoae, voce: Emil Coșeru, muzică și sound design:
Ana Teodora Popa, Teodor Maxim, regie tehnică: Alexandru Amargheoalei, concept
video: Andrei Cozlac, asistență video: Marian-Mina Mihai, identitate vizuală:
Rică Asanache, un proiect finanțat de Primăria Municipiului Iași prin Programul
Anual de Finanțare Nerambursabilă, destinat proiectelor culturale propuse de
organizațiile nonguvernamentale din Municipiul Iași, Sala Mare a Consiliului
Local Iași, 28 ianuarie 2017)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/02/a-vedea-privi-intelege.html
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/02/a-vedea-privi-intelege.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu