Frilensăr grupează un număr de tineri actori independenți care au decis să
creeze și să crească împreună. Trupa, coagulată în jurul lui Daniel Chirilă,
care semnează textele tuturor producțiilor și imaginează parcursul momentelor
scenice, a plecat de la Iași și a intrat în atenția bucureștenilor, montând și jucând
la Teatrul LUNI de la Green Hours. Având nostalgia anilor de studenție, când
lucrau împreună după cursuri, din nevoia de a experimenta altceva decât putea
oferi o facultate de profil, și având avantajul unei candori neosificate în
cadrul unei trupe de teatru instituțional, unde manierismele tind să acapareze
sclipirea și să o închidă în tipare, fără a face rabat de la jocul actoricesc
profesionist, cu mijloace scenografice minimale, evoluând în permanență ca
actori, fără pretenții de regie profesionistă, Frilensării se delimitează de orientări, tipologii, etichete. Ei pun
între paranteze atât teatrul de repertoriu, cât și pe cel independent. Dublând
astfel ironia prin autoironie: ”Îmi place teatrul, la teatru… pe teatru, lângă
teatru…” (personajul Doctorul din Mioritza,
interpretat într-o compoziție puternică de Loredana Cosovanu). Parcă pentru a o
lua mereu de la capăt, încercând să evite plafonarea, de pe pozițiile unor
actori care joacă brici.
Am aflat cu stupoare că spectacolul Mioritza
era examenul de master al lui Tiberiu Enache, însă comisia nu au dat curs
invitației de a-și examina masterandul (stăpân pe sine, capabil de compoziții
diferite, grave ori comice, cu exercițiu pe mișcare scenică și teatru fizic, dinamic,
ingenios, calități în folosirea mijloacelor teatrului contemporan, voce și
instrumente muzicale live). Și atunci încep să îmi explic neoavangardismul
specific trupei, procesele intentate, printre rânduri, profesorilor care refuză
să își îndrume studenții, lăsându-i în voia sorții. Iată că soarta a fost de
partea Frilensărilor, care au făcut
figură bună la Teatru Fix.
Frilensării
practică un teatru al revoltei îndreptate împotriva formelor împietrite ale
teatrului, explorând formule teatrale, colaborând armonios. De aici, buna
sincronizare a echipei pe scenă și, până la urmă, performanțele individuale ale
actorilor din trupă. Frilensării par
mai curând adepții unui teatru fără mesaj sau ireductibil la un mesaj unic,
care prinde prin energia pe care actorii o acumulează și degajă, și nu atât prin
subiectul ambiguu ori fragmentar. Momentele scenice sunt separate prin heblu poate
prea generos, deși de cele mai multe ori justificat (vocea lui Daniel Chirilă
live, introducând termeni, personaje, scene, ca-n Mioritza; creare de suspans, ca-n finalul spectacolului Once Upon). Se lucrează cu mijloacele la
vedere. Adesea, sunt cele cu care membrii trupei au intrat în
contact de-a lungul experienței lor, dar apar și unele foarte interesante,
datorate minimalismului impus teatrului independent (luminile și sunetul
reglate pe loc, din scenă, mixerul fiind la actori, în Once Upon). Uneori tehnica expozitivă merge cam departe,
explicitând evidențe. De aceea, aș spune că un spectacol marca Frilensăr este
alegerea perfectă pentru ca publicul de bar să descopere teatrul simplu, dar
bine jucat, iar nu ca o chestie elitistă ori alambicată.
De fapt, teatrul celor de la Frilensăr se dejoacă și se reinventează în
fața ochilor ca o farsă trecută prin experiențele teatralului, devenind antifarsă.
Teatrul este deconstruit și regăsit prin asumarea unor estetici ale
ridicolului, ironiei, dizgrațiosului în compoziții actoricești rezistente, pe
lângă care poți trece cu ușurință pentru că așteptările sunt dirijate, ca-ntr-o
farsă, spre elementele hazlii ori poznașe, și redirecționate, ca în antifarsă,
spre tragicomedie, reinterpretarea miturilor, un teatru pentru actori și
spectatori, de calitate. În afara acestei justificări, construcția
spectaculară, deși asimetrică (scene, personaje, un concept-cheie pentru
fiecare scenă, ca în Mioritza), dramatismul
ori teatralitatea actorilor, pe de o parte, și pretențiile de antiteatralitate, pe de altă parte, ar putea intra
în contradicție, deoarece mijloacele folosite sunt destul de convenționale la
ora actuală, cu tot cu mișcare scenică, mișcare corporală, slow motion.
În Mioritza, mitologia
tradițională este reinterpretată și transpusă în termenii tragicomici ai teatrului
contemporan (mitul eroului slab de înger, mitul cuplului reunind temperamente
opuse, pendulând între reticență și show, mitul divinității plictisite și al
diavolului infatigabil, mitul lui Doctor Faustus investigând nemurirea,
limitele suportabilității la români, natura umană, mitul părintelui care-și
ucide copilul etc.). Sunt foarte curajoși și inteligenți Frilensării atunci când observă că lumea nu s-a schimbat prea mult
în ultimii 2000 de ani, constatând că ”lumea moare” spiritual și că aceasta
”are nevoie de un suflet nou”. În Once
Upon, ultimul și poate cel mai interesant spectacol al trilogiei ce
reinterpretează povești și mituri românești (începând cu Mălăieș în Călcăieș), tragedia și comedia sunt delimitate de o
graniță subtilă. Monologul Loredanei Cosovanu reprezintă o mostră de teatralitate,
iar orchestra celor 5 voci, acompaniind-o antitetic, deține cel mai mare număr
de instrumente muzicale, de la chitară, instrumente de suflat și diverse
percuții, pe care mi-a fost dat să-l întâlnesc într-un asemenea spectacol. E incredibil
cât de mult au crescut acești tineri actori, cum au ajuns să manevreze
instrumentarul tehnic și să stăpânească instrumentele muzicale, ce compoziții
actoricești elaborate pot reda, natural (Alina Mîndru) sau prin lucru cu sine
(Loredana Cosovanu), în mod foarte ludic.
(Mioritza, distribuția: Loredana
Cosovanu, Alina Mîndru, Dumitru Georgescu, Tiberiu Enache, Once Upon, distribuția: Loredana Cosovanu, Alina Mîndru, Claudia
Chiraș, Ovidiu Cosovanu, Daniel Chirilă, Tiberiu Enache, producții Frilensăr și
Teatrul LUNI de la Green Hours, texte de Daniel Chirilă, muzica: Ovidiu
Cosovanu, Teatru Fix din Iași, 10 și 11 februarie 2017)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/02/frilensar-la-fix.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu