Am văzut destule spectacole pentru copii, unele regizate de oameni care au
făcut asemenea spectacole toată (sau aproape toată) viața, altele făcute de
regizori debutanți, iar altele semnate de regizori de succes din peisajul
teatral românesc, dar care s-au îndreptat o dată sau de câteva ori, la
propunerea anumitor teatre, înspre montările pentru copii. Și îmi pun problema
următoare: care e secretul ca un spectacol pentru copii să fie reușit?
În ciuda faptului că am putea răspunde, având în vedere factori diferiți,
cred că un spectacol pentru copii are succes atunci când, culmea, nu se
adresează exclusiv copiilor. Cu cât publicul-țintă nu este strict delimitat,
spectacolul tinzând să se adreseze unui public fără vârstă, universal, cu atât
spectacolul poate fi considerat mai reușit. Acest lucru se poate însă realiza prin
metode diferite: prin piesa aleasă să fie montată, tematică sau subiect, prin
nivelul de accesibilitate al dramatizării, prin jocul actorilor, prin
modalitățile teatrului contemporan (muzică, mișcare scenică sau coregrafie,
scenografie ingenioasă), astfel încât să captiveze orice tip de public și toate
categoriile de vârstă.
Spre exemplificare, aș aduce în discuție spectacolul Cel mai mare Gulliver, în regia lui Alexandru Dabija. Subiectul
(povestea puștiului care dorea să crească, iar ulterior nu reușește să își
folosească măreția decât în mod negativ, nefiind responsabil de consecințele
faptelor sale, axându-se pe mici interese imediate, fără a avea o privire de
ansamblu asupra oamenilor și a lucrurilor cu care intră în contact) și
mijloacele prin care povestea este pusă în scenă sunt perfect echilibrate. Actorii
care cântă live, varietatea instrumentelor (chitară, percuții), profesionalismul
tinerilor care orchestrează distribuția formată din mânuitorii de păpuși sunt
modalități prin care orice subiect depășește nivelul conceptual, adresându-se
în mod direct publicului, replicile devenind refren, creând dependență. Folosirea
unor marionete cu coarde, adaptate la tehnica Bunraku, și extinderea tehnicii
pentru manipularea decorului reprezintă o alegere inspirată. La fel de
inspirată găsesc proiectarea păpușilor pe fundal atât din motive de efect
scenic, cât și din motive de ordin practic, pentru a crea o bună vizibilitate.
Fără a ascunde pe cei ce mânuiesc păpușile sau decorul, ulterior mânuitorul
păpușii ieșind la rampă ca actor. Acest lucru, alături de folosirea muzicii
live, contribuie la constituirea unui raport direct, de tipul eu-tu, între mai
micii sau mai marii spectatori, dincolo de alegorie. De la muzică la mișcarea
scenică, se imprimă întregului construct spectacular un ritm extrem de
antrenant. Un aspect pozitiv mi se pare și acela că echipa este diversă, venind
din zone diferite ale teatrului, având diferite experiențe artistice, și, cu
toate acestea, reușind să dea fiecare ce are mai bun din sfera de interes care
îl/o reprezintă cel mai bine. Din acest motiv, spectacolul nu e doar antrenant,
amuzant și captivant, ci și extrem de fresh.
Scenografia lui Adrian Damian este în acord cu conceptul exprimat mai sus
privind simularea unei adresări directe înspre public, prin crearea unor
cratere în scenă, făcând posibilă vizualizarea actorilor, interpreți și în
același timp mânuitori de păpuși. Decorul este la nivelul unei machete astfel
încât raportul dintre păpuși și oameni înalți devine cel dintre pitici și
giganți. Deoarece copilul se transformă într-un uriaș, actorul care mânuise
până atunci păpușa Matei este adus în scenă, înlocuind păpușa în acțiunile
scenice. Abilitatea actorilor de a juca, de a lucra cu marionete, de a
interpreta songuri live și de a se înscrie într-o scenografie a personajelor ce
o dublează pe cea a obiectelor de decor sunt calitățile absolut convingătoare
ale sibienilor din spectacolul de la Gong. Uneori, cu mijloace destul de simple și la
îndemână (nori albi de vată, copăcei din staniol, marea dintr-o folie acoperind
întregul decor), manevrate cu dexteritate, se obține maxim de efect. Microcosmosul
construit pe scenă pare macheta unei lumi fantastice, dar personajele
(păpușile) sunt actualizate astfel încât să reprezinte caractere credibile,
unele absurde (vaca vorbitoare), urbane (mama) sau rurale (bătrânica în port
popular și cu accent ardelenesc), reprezentanții unor lumi diferite
(tradițional versus emancipat,
responsabil versus inconștient).
De cele mai multe ori, spectacolele pentru copii ascund o morală. Acest
lucru nu lipsește din spectacolul de față, fără ca accentul să cadă pe educația
morală – grandoarea trebuie întotdeauna dublată de echilibru moral pe măsură;
cu cât ești mai mic/mărunt îți permiți să te lăfăi în patul lui Procust, adică
luxul de a nu gândi pe cont propriu, de a prelua prejudecățile celorlalți și
ale tuturor, însă oamenii cu adevărat mari (nu doar adulți, nu doar înalți/voinici,
acestea fiind simple alegorii) trebuie să aibă un simț al răspunderii direct
proporțional cu măreția pe care și-au dorit să o atingă în plan social sau în
orice alt plan. Latura educativă este implicită celei de divertisment de foarte
bună calitate. Aș dori să mai semnalez dramatizarea eficientă, versificările simpatice,
dar și comicul de limbaj.
(Cel mai mare Gulliver după Gellu
Naum, regia: Alexandru Dabija, muzica: Ada Milea, scenografia: Adrian Damian,
dramatizare: Leta Popescu, Păuși: Oana Micu și Tiberiu Toitan, distribuția:
Lucia Barbu, Barbara Crișan, Daniela Dragomir, Gabriela Mitrea, Angela Páscuy, Claudia
Stühler, Hansel Andrei, Paul Bondane, Charlie Fălămaș, Adrian Prohaska,
premiera: 2 octombrie 2016, Teatrul pentru Copii și Tineret Gong Sibiu)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/02/care-e-secretul-unui-spectacol-pentru.html
photo credits: Adi Bulboaca
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu