Bunica unei familii de români săraci e lăsată să moară în bucătăria de
vară, în timp ce familia acesteia, neavând bani de medicamente, ascultă muzică tare
pentru a nu-i auzi gemetele; mamele își lasă copiii pradă depresiei și pleacă
în străinătate să câștige bani pentru familie; copiii cresc cu bunicile, nu au
rezultate la învățătură, iar fetele se vând în Italia sau se căsătoresc în țară
de timpuriu. Sunt doar câteva situații de viață cutremurătoare direct legate de
tema migrației din cauza sărăciei, dezbătută în Rovegan.
Structura alegorică a scenariului ia ca punct de plecare ”Capra cu trei
iezi”, rescriind-o în cheie contemporană. Personajele sunt aduse mai aproape de
subiectele abordate: mama capră, nevoită să-și ofere serviciile de ”badanta” la
Roma (Mihaela Teleoacă), iedul mijlociu, transformându-se în capră, descoperind
avantajele noului statut de femeie întreținută în casa italianului în vârstă (Valentina
Zaharia), iar iedul cel mic, renunțând la visurile de a participa la olimpiadă,
asumându-și o viață comună în România (Silvana Negruțiu). Actrițele au roluri
multiple, individualizându-se prin compoziții provocatoare și solicitante, care
necesită folosirea tuturor resurselor și a abilităților sau făcând să vibreze
la unison lamentarea corului mamelor.
Catinca Drăgănescu își face simțită prezența în spectacol prin mijloacele
regizorale puternice la care recurge: îmbinarea storytelling-ului și a dramatizării propriu-zise, succedându-se la
mică distanță, construind alegoria ca umbrelă pentru teme delicate,
interpretarea emoțională, la care se adaugă sincronizarea vocală sau
coregrafică a celor trei actrițe, generând un comic amar. Coloana sonoră vie se
află în disonanță intenționată cu subiectul extrem de grav pentru România
actuală sau cu jocul dedicat al celor trei. Astfel că problemele intervin surprinzător,
realizând un colaj între momentele teatrale jucate și cele redate prin storytelling pe ritmuri pop, de muzică
clasică sau rock. În acest mod, regizoarea își creează propriul context, contrastând
cu așteptările, iar orice altă asociere
despre cum se aude, simte sau vede spectacolul devine superfluă.
Interpretarea participativă a celor trei partenere de scenă se îmbină cu imersiuni
în universul spectatorului, adresarea directă implicându-l în lumea spectacolului.
Actrițele se pliază cu dezinvoltură și talent nu numai pe rolurile principale,
ci și pe cele secundare ori pe simplele intervenții din scenă pentru recrearea contextului
sonor (de exemplu, plânsetul bebelușului în timp ce iedul mijlociu se
străduiește să își construiască și vândă imaginea pe internet). Din când în
când, prezența auditivă a lupului emerge din cântecul mamei capră, unde
termenul ”bani” s-a inserat în mod abuziv, sau chiar din sporovăiala sau behăitul
celor două capre ducând o viață decentă în Italia, semnificând o viață amenințată
de prezența constantă a răului care poate lua diverse forme, de la sacrificarea
armoniei familiale pentru bani la vinderea de sine cu același scop.
Printr-o incursiune video în lumea satelor din județul Vaslui și interviuri
cu soți, bunici și copii rămași în țară, viața unor oameni foarte apropiați de
natură și instincte, deciși să se adapteze la mediul social nefavorabil, ni se
dezvăluie. Dintre animalele domestice întâlnite, capra atrage atenția
regizoarei-dramaturg prin capacitatea de adaptare la mediu. Supranumită ”vaca
omului sărac”, capra poate crește chiar și în condiții ostile, este vioaie și
extrem de interesată de tot ceea ce se întâmplă în jurul ei, având capacitatea
de a utiliza tot ceea ce se găsește în jurul ei. Este rumegătoare, iar dacă nu
are unde paște se poate hrăni și cu furaje. Laptele de capră este foarte căutat
pentru conținutul bogat în vitamine și minerale, reprezentând 2% din producția
mondială de lapte. Până la
vârsta de patru luni, iezii primesc același tip de hrană. Apoi, crescătorul
trebuie să selecteze iezii și să-i separe în două grupe: iezii crescuți pentru
carne ce urmează a fi sacrificați și iezii opriți pentru creștere. Enunțuri
comune, de manual sau enciclopedie ajung să facă parte din scenariu și ascund/revelează
problematica gravă. Metafora care
stă la baza spectacolului e una neobișnuită, atrăgând atenția asupra unei
situații aparte. Cum îi alege destinul pe acești oameni nevoiți să plece în străinătate
și să se sacrifice pentru o viață decentă?
Expusă la intemperii sociale și confruntată cu o migrație externă masivă, România
nu oferă un viitor satisfăcător cetățenilor ei. Conform estimărilor statistice,
la fiecare 5 minute și 27 de secunde un român alege să emigreze. În prezent, peste
2,5 milioane de români trăiesc în afara teritoriului țării. Din cauza condițiilor
de trai nesatisfăcătoare, aceștia sunt forțați să își caute locuri de muncă în
străinătate, departe de familie. Cele mai expuse sunt mediul rural și mediul
urban sărac. Migrația externă afectează populația tânără între 18 și 24 de ani.
Dar și populația cu vârste cuprinse între 22 și 35 de ani, provenind din clasa
de mijloc, absolvenți de studii superioare. La limita dintre documentare și
ficționalizare, Rovegan aduce
destinele acestor oameni reduși la cifre și statistici în lumina
reflectoarelor, căutând să găsească punctele lor comune cu viețile celor din
sala de spectacol.
(Rovegan, text și regie: Catinca
Drăgănescu, distribuția: Mihaela Teleoacă, Silvana Negruțiu, Valentina Zaharia,
muzica: Alexei Turcan, video și documentare: Alexandra Dinca, Vlad Bîrdu, Ionuț
Popescu, coproducție Asociația Arena și Centrul de Teatru Educațional Replika,
spectacol prezentat în cadrul Go West. Platformă de teatru și dezbatere, un
proiect cofinanțat de AFCN, Teatru Fix, 11 aprilie 2017)
Dana Țabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/04/rovegan.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu