Thrillerul psihologic The Girl on the
Train a fost ecranizat de Tate Taylor în 2016, după un scenariu de Erin
Cressida Wilson, bazat pe romanul Paulei Hawkins (2015), având-o pe Emily Blunt
în rolul lui Rachel. Într-o adaptare diferită, subliniind latura psihologică a
poveștii, dar înlăturând-o pe cea de scenariu de groază, Laura Bilic este captivantă
în one-woman show-ul Casă spre acasă.
Laura Bilic este o actriță expresivă, cu o înclinație aparte spre teatrul
psihologic. Prin dramatizarea romanului Paulei Hawkins și transformarea
acestuia în one-woman show, actrița o aduce în prim-plan pe Rachel, redându-i
povestea cu acuratețe și umor. Nu folosește decât în extrem de mică măsură
recuzită (o geantă, o doză de suc) și nu face decât arareori apel la imaginația
spectatorului – ca atunci când îl solicită parcă să împărtășească amintirile
plăcute pe care soțul victimei le transformase cu abilitate, din dorința de a o
controla emoțional pe Rachel, în coșmaruri, cum ar fi atingerea mâinii gazdei (soția
șefului lui Tom) la plecarea dintr-o vizită unde credea că se comportase
abominabil, iar Tom o făcuse să creadă că acesta era motivul pentru care fusese
concediat. În cea mai mare parte, își reține auditoriul racordat la poveste în
mod natural, fără a apela la strategii, precum acumularea de detalii sau
crearea de suspans. Personajul este construit cu subtilitate, nici prea
exterior, nici prea interiorizat. Drama, depresia, situația existențială
dificilă (trădare, inacceptarea fertilității, divorț, evadare în alcoolism și
în imaginar, reprimarea dorințelor) se lasă doar întrevăzute prin gesturi
adecvate în mod realist scenariului, acestea nu i se impun privitorului.
În film, Emily Blunt este condusă regizoral pentru a reliefa declinul și regăsirea
protagonistei. Estetica urâtului nu este evitată, ci dimpotrivă căutată pentru
a spori nota de mister a thrillerului. Eșuând în plan personal, Rachel se
refugiază într-o lume virtuală, populată de schițe de caiet desenate în tren,
de ”demonul alcool” și de viețile altora urmărite fugitiv din tren și
distorsionate în imaginație (fericirea unor anonimi care primesc nume
fantasmagorice, în funcție de dispoziția lui Rachel, este exagerată), dat fiind
că ceea ce protagonista reușește să vadă pe fereastra trenului nu sunt decât
fragmente scoase din context. În acest mod, asociind imaginea fericită a
cuplului format din fostul ei soț și Anne, cu care o înșelase înainte de a se
căsători și de a se muta împreună în fosta lor casă, cu imaginea cuplului
necunoscut, urmărit cu privirea zi de zi din tren, Rachel continuă să își
trăiască viața pierdută. Numai că într-o zi o vede pe necunoscută în brațele
altui bărbat și se simte trădată, ca și cum ar fi fost înșelată și părăsită din
nou. Trăirile lui Rachel sunt potențate de consumul de alcool, ajungând să
exagereze realitatea și să o interpreteze exagerat. Într-o zi de vineri,
coboară din tren ca pentru a restabili ordinea imaginară pierdută prin
distrugerea imaginii ideale de cuplu și se trezește plină de sânge, neștiind ce
se întâmplase. Aflând de dispariția femeii necunoscute, dar atât de familiare ajunge
să creadă că ar fi posibil ca ea însăși să îi fi făcut ceva rău. În cele din
urmă, descoperă adevărata față a fostului ei soț, îi revine nu doar amintirea
respectivei zile de vineri, ci întreaga memorie diferită de ceea ce soțul ei o
manipulase să creadă despre ea însăși. Eliberată de vină, de povara trecutului
și de frica de ea însăși, Rachel se regăsește pe sine. Iar fostul ei soț,
adevăratul criminal și amantul femeii necunoscute, plătește pentru tot, fiind
omorât în legitimă apărare.
Tot despre pierdere și regăsire de sine este inevitabil vorba și în
spectacolul Laurei Bilic, al cărui titlu este foarte sugestiv, ales printr-un
joc de cuvinte între substantivul ”casă” (casele privite din tren, fosta casă a
lui Rachel și casa celuilalt cuplu) și adverbul ”acasă” atât de potrivit pentru
redresarea situației existențiale a
protagonistei. Exceptând câteva momente punctate muzical sau prin
lumini, one-woman show-ul Laurei Bilic curge firesc. Psihologia personajului
este nuanțată cu finețe și atent calculată și dozată. Actrița nu se năpustește,
nu tușează și nu aglomerează scenariul. E foarte multă delicatețe actoricească
în parcursul Laurei Bilic și foarte mult profesionalism. Rolul convinge fără a
epuiza nici energia actriței și nici pe cea a spectatorului pentru că nu recurge
la ieșiri histrionice intempestive.
Am văzut-o pe Laura Bilic în diverse ipostaze de rol, potențate sau nu prin
machiaj, costumație, majoritatea încărcate psihologic, am revăzut-o cu plăcere pe
scenele diverselor instituții teatrale din Iași sau pe scena independentă. Dar acum
aș putea spune că a atins un echilibru profesional și o maturitate de creație
de invidiat. Am înțeles de-a lungul timpului că studenții la actorie nu concep
ca profesorul care îi îndrumă să nu joace el însuși/ea însăși. Sau că au mai
mare încredere într-un profesor care e în același timp un actor activ. Din
acest punct de vedere, dat fiind că predă la Universitatea de Arte din Iași,
Laura Bilic este pe scenă un model pentru studenții ei. Cu toate acestea,
spectacolul ei nu se convertește într-o lecție de actorie, ci are valoare în
sine. Este o mostră de teatru de calitate.
Dana Tabrea
http://dyntabu.blogspot.ro/2017/04/casa-spre-acasa.html
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu